آفتاب
سوریه به مرحله حساس نزدیک می شود؛

جنگ سرنوشت‌ساز «درعا» و عقده‌گشایی تبلیغاتی علیه ایران

جنگ سرنوشت‌ساز «درعا» و عقده‌گشایی تبلیغاتی علیه ایران

درگیری‌ها در سوریه به مقطع حساس خود نزدیک شده و اردوگاه غربی عربی کاملاً دریافته‌ که توان براندازی نظام اسد را ندارد؛ لذا تلاش می‌کند در یک جنگ روانی، وجهه جمهوری اسلامی را در منطقه تخریب کند.

خبرگزاری مهر - گروه سیاسی؛ «درعا» یکی از جنوبی‌ترین استان‌های سوریه و تنها منطقه‌ای است که بعد از چهار سال درگیری، در اختیار نیروهای موسوم به ارتش آزاد قرار دارد. از روز گذشته، عملیاتی مشترک با همکاری حزب‌الله لبنان و ارتش سوریه برای بازپس‌گیری تنها منطقه در اختیار این گروه آغاز شده است.

کاملا مشخص است که با ادامه پیشروی نیروهای ارتش سوریه، نسخه ارتش آزاد در این کشور کاملا پیچیده خواهد شد و این موضوع نگرانی برخی از کشورهای عربی از افزایش قدرت بشار اسد را در پی داشته است.

موج پیروزی‌های مکرر نیروهای محور مقاومت در استان درعا، باعث شد تا رسانه‌های عربی با خبرسازی تلاش کنند تا این پیروزی‌ها را کمرنگ جلوه دهند. محور اصلی این خبرسازی‌ها علیه ایران به عنوان حامی اصلی دولت قانونی این کشور متمرکز است. رسانه‌های عربی با درج اخباری جعلی با عنوان «اسیر شدن ۳۰ ایرانی به دست ارتش آزاد سوریه» تلاش کردند تا همچنان این گروه را روی خروجی رسانه‌ها زنده نگه دارند. پیش از این نیز برخی رسانه‌های وابسته به کشورهای عربی، از اسارت یک ایرانی و معامله آن با تعدادی از اسرای داعش که در اختیار ارتش سوریه هستند، خبر داده بودند.

از سوی دیگر، این رسانه‌ها تلاش کردند تا با بزرگ‌نمایی شهادت دو تن از نیروهای سپاه قدس ایران، عملاً روند تحولات سوریه را خلاف آنچه در حال روی دادن است نمایش دهند. کارشناسان نظامی معتقدند، با ادامه عملیات مشترک ارتش و حزب الله لبنان، موج اول تروریست‌های سوری کاملا پاکسازی خواهند شد و با ادامه پیروزی نیروهای مردمی عراق و ارتش سوریه در مقابل داعش، می‌توان به زودی شاهد پاکسازی بخش عمده‌ای از خاک این دو کشور از تروریست‌های تحت حمایت کشورهای غربی و عربی بود.

گروه‌های تروریستی تکفیری تلاش می‌کنند تا با انجام عملیات انتحاری، ناکامی‌های هفته‌های گذشته خود را از اذهان عمومی پنهان کنند؛ همچنین رسانه‌های عربی با بزرگ‌نمایی حضور کارشناسان نظامی ایران در سوریه، در پی این موضوع هستند تا مسأله دخالت ایران در اوضاع داخلی سایر کشورهای منطقه را مطرح کرده و آن را دستمایه تبلیغات خود قرار دهند. این در حالی است که مقامات ایرانی همواره اعلام کرده‌اند که حضور نظامی در سوریه ندارند و تعاملات میان دو کشور در این زمینه با توجه به درخواست و نیاز سوریه در خصوص تبادل مستشاران نظامی است.

خبرها حاکی از آن است که موقعیت نیروهای تکفیری در جنوب سوریه تا حدی تضعیف شده است که این گروه‌ها از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرده‌اند. روزنامه الدیار چاپ لبنان در مطلبی با عنوان «اسرائیل نظاره‌گر شکست تکفیری‌ها از حزب‌الله و ارتش سوریه» آورده است: جبهه جنوبی سوریه رژیم صهیونیستی را مشغول کرده است. تحلیلگران اسرائیلی همراه مؤسسات امنیتی و نظامی بر اشتباه بودن حمایت تل‌آویو از گروه‌های تکفیری در جولان در مرزهای درعای اردن تا مرزهای لبنان تأکید دارند.

به نظر می‌رسد، درگیری‌ها در سوریه به مقطع حساس خود نزدیک شده است و کشورهای اردوگاه غربی عربی کاملاً متوجه شده‌اند که توان براندازی نظام اسد را ندارند؛ لذا تلاش می‌کنند در یک جنگ روانی، زمینه تخریب چهره جمهوری اسلامی را در منطقه فراهم آورند.

تحلیلگران معتقدند در صورت تثبیت قدرت اسد در سوریه، کشورهای مرتجع عربی با مشکلات فراوان امنیتی و سیاسی ناشی از بازگشت تروریست‌های پرورش‌یافته توسط آنها به کشورشان و از سوی دیگر قوت گرفتن گفتمان محور «مقاومت» روبرو خواهند شد.

نویسنده: سید عمار علوی

کد N728049

وبگردی