آفتاب

سیدان: مکتب تفکیک با فلسفه به معنای تعقل مخالف نیست

سیدان: مکتب تفکیک با فلسفه به معنای تعقل مخالف نیست

یک استاد حوزه علمیه گفت: ما به هیچ عنوان با مساله تعقل و خردورزی مخالف نیستیم بلکه از روی تعقل و اندیشه‌ورزی به مکتب تفکیک رسیده‌ایم.

یک استاد حوزه علمیه گفت: ما به هیچ عنوان با مساله تعقل و خردورزی مخالف نیستیم بلکه از روی تعقل و اندیشه‌ورزی به مکتب تفکیک رسیده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، آیت‌الله سیدجعفر سیدان در جریان دیدار با اعضای خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا و مسئولین جهاددانشگاهی خراسان رضوی اظهار کرد: شما هرچه بیشتر جامعه را به سمت مفاهیم قرآنی و ارزش‌های دینی حرکت بدهید و سبب آشنایی اقشار مختلف به خصوص اقشاری که دارای ارزش و اهمیت ویژه‌ای هستند مانند جوانان و دانشجویان را با مفاهیم و ارزش‌های دینی فراهم کنید بهتر و بیشتر توانسته‌اید به اهداف مقدس این دو مجموعه دست پیدا کنید.

وی ادامه داد: مهمترین گوهر درخشان زندگی انسان که همواره بایستی مد نظر و مورد توجه او باشد و چیزی مهمتر و ارزشمندتر از آن وجود ندارد، شناخت صحیح، تعهد به شناخت صحیح و نشر آن است که در سلوک دینی به آن هدایت گفته می‌شود.

سیدان خاطرنشان کرد: اگر انسان به شناخت صحیح دست پیدا نکند تمام امکاناتی که در اختیار دارد از دست می‌رود و بی‌ارزش می‌شود و مثلا ثروتش عامل فساد می‌شود و قدرتش عامل ظلم و نهایتا حرکت و فعالیتش به ضرر جامعه تمام می‌شود.

این استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کرد: وقتی امکانات مفید است که صاحبان آن فهمیده باشند که راه درست چیست و در جهت حق حرکت کنند و در نتیجه آن خیر و برکت به بار می‌آید.

وی اضافه کرد: به همین دلیل است که در سوره عصر خداوند به عصر یا همان مطلق زمان قسم یاد می‌کند که انسان در ضرر و خسران است مگر کسانی که کار نیک انجام می‌دهند و سلامت، شهرت و امکاناتشان را در مسیر صحیح قرار می‌دهند و به همین دلیل فعالیت این دو مجموعه بسیار ارزنده است و ما امیدواریم که موفق باشید.

سیدان عنوان کرد: خداوند در سوره حمد که ام‌الکتاب است و حقایق قرآن در آن فهرست‌وار آمده است از ما خواسته که تنها یک چیز از او بخواهیم و آن هدایت است.

این استاد برجسته حوزه علمیه تاکید کرد: در هیچ مکتبی هدایت وجود ندارد مگر قرآن و کلام اهل بیت(ع) که در آن هدایت اجتماعی، سیاسی، اعتقادی و اخلاقی و در واقع تمام شئون هدایت وجود دارد که این موضوع در حدیث ثقلین نیز وجود دارد و مورد تاکید قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که «شما در مجموعه این دو خبرگزاری ارتباطات اجتماعی را گسترش می‌دهید» عنوان کرد: امیدواریم با توجه به زیربنایی که گفته شد و مفاهیم مطرح در مکتب اهل‌بیت(ع) هرچه بهتر این مسیر را طی کنید.

سیدان تصریح کرد: در مجموعه فعالیت‌های کاری خود تلاش کنید تا اخبار مختلف را هرچه متقن‌تر، صحیح‌تر و برای اجتماع مفیدتر مطرح کنید و هم اخبار خوب و خوشایند و هم اخبار هشدار دهنده برای اجتماع را به دور از نظرات شخصی و فردی عنوان کنید تا جامعه نیز در مسیر علم و هدایت و شناخت صحیح قرار بگیرد زیرا اگر اینگونه نباشد همه امکانات در مسیر فساد و تباهی قرار می‌گیرد.

این استاد برجسته حوزه علمیه در ادامه افزود: اگر بهترین غذا در ظرف آلوده به سم قرار بگیرد تبدیل به یک عامل کشنده می‌شود و از طرف دیگر در یکی از باغ وحش‌های جهان پس از قفس حیوانات درنده و وحشی آینه‌ای قرار دادند که روی آن نوشته شده بود خطرناکترین حیوان که منظور آن خود انسان بود.

سیدان تصریح کرد: این مثال‌ها به ما نشان می‌دهد که تا چه میزان شناخت صحیح مفید و اثربخش است و در صورتی که امکانات در اختیار نااهلان قرار بگیرد مضر و زیان‌آور است.

وی ابراز امیدواری کرد: این دو مجموعه بتوانند بر اساس رعایت اعتقادات و دستورات اسلامی به وظایف خود عمل کنند و موفق باشند.

این عالم برجسته دینی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم استفاده از کارشناسان خبره در امر استفاده از مفاهیم قرآنی گفت: باید به سراغ کسانی رفت که قرآن را بر اساس خود قرآن و کلام عترت تفسیر می‌کنند نه کسانی که تنها به یکی از این دو عامل تکیه می‌کنند زیرا هر کجا که انسان را تنها به یکی از این دو مکتب فرابخواند گمراهی محض است.

این استاد برجسته حوزه علمیه گفت: افراد مسلط به قرآن و حدیث می‌توانند مسائل علمی را بر اساس انطباق با قرآن و عترت بسنجند و مشکلات موجود در این زمینه را رفع کنند؛ البته باید توجه داشت که پیدا کردن متخصص در حوزه دین و حدیث نیز نبایستی از روی هوا و هوس باشد.

سیدان اظهار کرد: انسان باید عاقلانه زندگی کند زیرا در حدیث آمده است که «هرکس عاقل باشد، دین‌دار است و هرکس دین‌دار باشد وارد بهشت می‌شود» بنابراین ما باید در مسیر عاقلانه و حساب شده حرکت کنیم تا به نتیجه خوب و مطلوب برسیم.

این نظریه‌پرداز مکتب تفکیک در ادامه گفت: ما به هیچ عنوان با مساله تعقل و خردورزی مخالف نیستیم بلکه از روی تعقل و اندیشه‌ورزی به مکتب تفکیک رسیده‌ایم و با فلسفه به معنای تعقل نیز مخالفتی نداریم بلکه با آنچه در کتب فلسفه آمده مخالف هستیم که دلایل روشنی هم برای آن داریم.

وی ادامه داد: در حکمت متعالیه گفته می‌شود که خداوند تنها می‌تواند عقل درست کند حال آنکه وحی می‌گوید خداوند همواره می‌تواند همه کار بکند یا در جای دیگری از اسفار ملاصدرا آمده است که خداوند و خلق هم سنخ هستند حال آنکه ما می‌گوییم ما نفس فقر و خداوند نفس بی‌نیازی است و بنابراین هم‌سنخ نیستیم.

سیدان خاطرنشان کرد: تعقل اساس زندگی انسان است و ما به هیچ روی مخالف آن نیستیم، حتی با خواندن فلسفه نیز بر خلاف برخی از علمای به نام مخالف نیستیم؛ بلکه می‌گوییم فلسفه بخوانید اما بدانید که صحیح نیست.

این استاد برجسته حوزه علمیه در پایان این دیدار خبرنگاران ایسنا و ایکنا و همچنین مسئولین جهادانشگاهی را مورد تفقد قرار داد و برای آنان آرزوی موفقیت و بهروزی کرد.

انتهای پیام

کد N727563

وبگردی