آفتاب
علی پور در مخالفت با لایحه بودجه؛

انتقاد از عدم شفافیت درآمدهای فروش گاز و نفت در بودجه 94

انتقاد از عدم شفافیت درآمدهای فروش گاز و نفت در بودجه 94

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی از پنهان سازی و عدم شفافیت درآمدهای حاصل از گاز و نفت در بودجه 94 انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی کلیات لایحه بودجه در دستور کار مجلس قرار گرفت.

کمال علی پور نماینده مردم قائمشهر در مخالفت با کلیات بودجه گفت: چند روز پیش رئیس دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه را تقدیم مجلس کرد.

براساس این گزارش دولت یازدهم در اولین سال خدمت خود  68 درصد از بندهای لایحه بودجه را اجرا نکرده است.

وی ادامه داد: مطمئن باشید در تفریغ بودجه سال 93 نیز این گزارشات تکرار خواهد شد. اگر دولت قرار است به بودجه عمل نکند تصویب 10ها بند و ماده چه فایده‌ای دارد.

عضو کمیسیون عمران اظهار داشت: بررسی بودجه به معنای بررسی جداول درآمد و هزینه است اما امروز ما با بررسی مواد در واقع برنامه توسعه را دستکاری می کنیم.

وی با انتقاد از عدم بررسی دقیق بندهای درآمدی گفت: حکمی در بودجه برای واریز عواید حاصل از صادرات نفت و گاز به خزانه وجود ندارد. ایران بزرگترین کشور تولیدکننده گاز است، ولی عواید حاصل از فروش گاز به داخل و خارج از کشور به خزانه واریز نمی شود. این کار به معنای پنهان سازی درآمد گاز است.

وی با بیان اینکه فروش نفت خام نیز در بودجه شفاف نیست اظهار داشت: چرا براساس قانون هدفمندی فروش نفت خام در داخل و تحویل آن به پالایشگاه ها شفاف نیست.

علی پور ادامه داد: از زمان طاغوت تا امروز در احکام بودجه مقرر است که 14.5 درصد از درآمدهای فروش نفت به شرکت ملی پالایش و پخش پرداخت شود که این درآمد معاف از مالیات است این در حالی است که امسال در لایحه تنظیم مقررات مالی دولت همه شرکت های دولتی موظف به پرداخت مالیات شدند اما شرکت ملی نفت همچنان معاف است. این حاتم بخشی به شرکت ملی نفت ظلم به مردم است.

وی با اشاره به گزارش تفریغ بودجه مبنی بر عدم تحقق 10 هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده از شرکت های دولتی گفت: دولت چطور می‌تواند درآمد مالیاتی خود از مردم را محقق سازد.

این عضو کمیسیون عمران با گلایه از کمیسیون تلفیق گفت: امسال دولت جداول متفرقه را کم کرد، تنها به تعداد اندکی از سازمان ها و نهادهای خصوصی کمک شد اما در کمیسیون تلفیق رقم این کمک ها به 2 تا 3 برابر افزایش یافته است.

کد N727427

وبگردی