آفتاب

سعدالله زارعی: داعش نسخه بدلی حزب الله است

سعدالله زارعی: داعش نسخه بدلی حزب الله است

یک کارشناس و پژوهشگر مسائل بین‌الملل گفت: جریان داعش به عنوان یک جریان ضد انقلاب، نسخه بدل حزب الله است که توسط دشمن ساخته و پرداخته شده است.

یک کارشناس و پژوهشگر مسائل بین‌الملل گفت: جریان داعش به عنوان یک جریان ضد انقلاب، نسخه بدل حزب الله است که توسط دشمن ساخته و پرداخته شده است.

به گزاش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه خراسان، سعد الله زارعی در همایش «بیداری دانشجویی و تمدن اسلامی» که در موسسه معراج پویان برگزار شد، اظهار کرد: حزب الله یک نیروی چابک، عملیاتی، دارای آموزش، معتقد به مبانی خاص و ارتباطات ارگانیک است که دشمن با الگوگیری از این گروه، جریان داعش را به عنوان جریان ضد انقلاب که از ویژگی‌های حزب الله برخوردار باشد، ساخته است.

این کارشناس و پژوهشگر مسائل بین‌الملل با بیان این که «تمدن اسلامی محصول تلاش 300 ساله است که آن را از دیگر تمدن‌ها متمایز می‌کند»، تصریح کرد: تمدن اسلامی باید تمامی عناصر بشری را در خود داشته باشد، مسائلی نظیر جهانی‌سازی، ساخت جهان جدید و روابط بین‌الملل در حوزه تمدن اسلامی می‌گنجد.

زارعی با تاکید بر این که «تمدن اسلامی باید در تمامی عرصه‌ها وجوه ممیزه‌اش را نشان دهد»، افزود: منظور از تمدن نوین اسلامی، تمدن اسلامی گذشته و احیای تمدن اسلامی صدر اسلام نیست، چرا که دنیا تغییر کرده و ما تغییر را نمی‌توانیم نادیده بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: «تمدن اسلامی با دو عامل پس‌ران و پیش‌ران شدت و ضعف می‌یابد»، انقلاب اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین عامل پیش‌ران تمدن اسلامی است.

این کارشناس و پژوهشگر مسائل بین‌الملل با تاکید بر این که «در کانون تمدن اسلامی، انقلاب اسلامی نهفته است که بیش‌ترین سهم را در پیشرفت تمدن اسلامی دارد»، ادامه داد: انقلاب اسلامی یک پدیده فرامرزی است و همان طور که امام راحل از کاخ سفید تحت عنوان کاخ سیاه یاد می‌کردند و از نابودی مستکبران سخن می‌گفتند، ماموریت ما به مرزهای جمهوری اسلامی محدود نمی‌شود.

زارعی با بیان این که «نظام فعلی حاکم بر جهان به سختی سال 58 نیست بلکه می‌توان در آن رخنه کرد و آن را با شکست مواجه کرد»، افزود: در هم کوبیدن استکبار که حرف امام راحل بود، خارج از توان ایران و جهان اسلام نیست.

وی با اشاره به این که «شرط تسلط ایران بر جبهه استکبار گسترش و نفوذ اسلام در محیط منطقه‌یی و بین‌المللی است»، ادامه داد: آیا جبهه استکبار به ما اجازه تشکیل حکومت دلخواه را در درون مرزهای‌مان می‌دهد؟

این کارشناس و پژوهشگر مسائل بین‌الملل با طرح سوال‌هایی مبنی بر این که «آیا آنان درباره لایحه قصاص شما حرف نمی‌زنند؟ علیه محاکم قضایی شما سخن نمی‌گویند؟»، خاطرنشان کرد: چگونه می‌توان دولت مستقلی با وجود مخالفت اعراب داشته باشیم؟ این امر زمانی محقق می‌شود که در منطقه و فراتر از مرزهای خودمان برای آنان دردسر ایجاد کنیم.

زارعی یادآور شد: مگر ممکن است دیاله عراق آشوب باشد اما نفت‌شهر ما و مهران در این طرف مرز آرام باشد، تا زمانی که نتوانیم بر دریای سرخ و عراق دستی بلند داشته باشیم، نمی‌توانیم در انتظار امنیت در نفت‌شهرمان باشیم.

او با تاکید بر این که «باید هم‌افزایی در محیط منطقه‌یی صورت گیرد»، افزود: بنا به گفته غرب، جمهوری اسلامی ایران بر 4 پایتخت عربی تسلط پیدا کرده است که این ادبیات دشمن است. ایران به منظور جلوگیری از سلطه غرب در کشورهای عربی ورود پیدا کرده است و بر 4 پایتخت، عراق یعنی بغداد، لبنان یعنی بیروت، سوریه یعنی دمشق و یمن یعنی صنعی ورود پیدا کرده است.

زارعی با اشاره به این که «ایران در کشورهای عربی نفوذ پیدا کرده و موقعیت‌های بی‌بدیلی را برای خود به وجود آورده است که این امر واقعیت دارد، اما آن که تسلط پیدا کرده است، بر مبنای واقعیت نیست»، خاطرنشان کرد: آمریکا با ورود به عراق و برداشتن رژیم بعث عراق، استاندار نظامی بر این کشور مسلط کردند و بر همه شئونات عراق مسط شدند و از ملت عراق خواستار کاپیتولاسیون شدند که این مواجه آمریکا با عراق با مواجه ایران با عراق بسیار متفاوت است.

وی با تاکید بر این که «عزت در تمدن اسلامی و انقلاب ایران یک کلید واژه است»، عنوان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی تحت عنوان کلید واژه‌های عزت تحلیل می‌شود و در مقابل برخی که می‌گویند اقتصاد، عامل انقلاب بود، باید گفت چنین چیزی صحت ندارد، چرا که اگر اقتصاد عامل انقلاب بود، انقلاب در دهه 20 اتفاق می‌افتاد.

زارعی با بیان این که «استکبار درصدد خشکاندن ریشه ملت ایران است»، تصریح کرد: در مجلس ششم زمانی که 127 نماینده از واقعیت‌هایی خبر دادند که البته این آدم‌ها خائن بودند، می‌گفتند آمریکا، عراق را اشغال کرده و گام بعدی نیز اشغال ایران توسط آمریکا است. 2 سال و نیم بعد از حرف‌های نمایندگان مذکور، عراق آزاد شد و در سال 1384 قانون اساسی عراق به همه پرسی گذاشته شد و متعاقب آن یک ملت شیعه طرفدار جمهوری اسلامی روی کار آمد. مقام معظم رهبری در طی این 2 سال و نیم با درایت ویژه و جان‌فشانی، عراق را از یک کشور اشغال شده، به یک کشور ویژه تبدیل کردند.

او در ادامه با اشاره به حضور تروریسم داعش در عراق و سوریه افزود: جریان داعش دارای نیروی اعتقادی، سازمان خاص، چابک که از نقطه خاصی تبعیت می‌کند به عنوان نسخه بدل حزب الله توسط دشمنان ساخته و پرداخته شده است.

این کارشناس و پژوهشگر مسائل بین‌الملل عنوان کرد: داعش ظرف 3 روز از 20 خرداد 93 توانست 4 استان بزرگ عراق، شامل الانبار، دیاله، صلاح الدین و نینوا را که مشتمل بر 65 درصد خاک عراق بود به تصرف خود در آورد.

وی با اشاره به این که «تنها 20 درصد خاک عراق در دست عراق بود»، عنوان کرد: در شرایطی که سرتاسر عراق را یاس و ناامیدی گرفته بود، سپاه ایران با 200 تن از نیروهای عراقی ضربه سنگینی به داعش زدند.

کارشناس و پژوهشگر مسائل بین‌الملل افزود: این مساله باعث تغییر روحیه عراقی‌ها شد و ایران توانست امنیت عراق را تضمین کند و امنیت بغداد، بصره و... تامین شود.

زارعی ادامه داد: پس از آن جاده‌های استراتزیک و سدها از دست داعش خارج شد و تنها 20 درصد از خاک عراق در استان نینوا در اختیار داعش قرار گرفت.

او با اشاره به این که «در حال حاضر در آزادسازی نینوا دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد»، افزود: برخی معتقدند اگر داعش توسط اهل تسنن شکست بخورد برای همیشه ریشه‌اش خشکانده خواهد شد در صورتی که اگر جریان داعش توسط شیعه شکست بخورد چنین اتفاقی نخواهد افتاد. بنابراین برخی معتقدند باید اهل تسنن را برای آزادسازی نینوا مجهز کرد.

وی تصریح کرد: ورود ایران به عراق 2 نتیجه داشت، نخست آن که تسلط دشمنان را کم کنیم و دوم آن که محبوبیت وسیعی در بین عراقی‌ها به دست می‌آوریم. با این کار می‌توان زمینه‌های ایجاد توافقات با دولت عراق را فراهم کرد و در موارد تکنولوژی و مواد غذایی چنین توافقاتی صورت گیرد.

زارعی با بیان این که «در سال 2015 از این طریق می‌توان 40 میلیارد دلار بدون وابستگی به درآمدهای نفتی کسب کرد»، افزود: ورود ایران به سوریه، عراق و یمن برای ما اقتدار و حسن نیت از یک‌سو و از سوی دیگر سوء ظن از سوی دیگر فراهم می‌آورد.

انتهای پیام

کد N727269

وبگردی