آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

یک کارشناس مسائل افغانستان: حضور نیروهای خارجی عامل ناامنی افغانستان است

یک کارشناس مسائل افغانستان: حضور نیروهای خارجی عامل ناامنی افغانستان است

سرکنسول سابق ایران در افغانستان گفت: علاوه بر اینکه حضور نیروهای خارجی در افغانستان مغایر با خواسته‌های ملت این کشور است از عوامل ناامنی در افغانستان هم محسوب می‌شود.

علیرضا رجایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در رابطه با برخی اظهار نظرهای مقام‌های آمریکایی مبنی بر اینکه خروج نیروهای خارجی از افغانستان به ناامنی ها در منطقه دامن خواهد زد، خاطرنشان کرد: به طور کلی می‌توان گفت حضور نیروهای خارجی در افغانستان به خودی خود عامل ناامنی در این کشور محسوب می‌شود زیرا افغان‌ها پذیرای حضور بیگانگان در کشورشان نبوده و ادامه این حضور می‌تواند به درگیری‌ها در افغانستان دامن بزند.

رجایی با بیان اینکه همواره شاهد در تقابل بودن افغان‌ها با حضور نیروهای خارجی در کشورشان بوده‌ایم، گفت: طی مدتی که در بامیان افغانستان سرکنسول بودم شاهد این بودم که افغان‌ها نمی‌پذیرند حتی از منطقه هم نیروی خارجی در کشورشان حضور یابد و یا بحث ادامه حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان هم حساسیت‌زا است و مشکلی را هم از مردم این کشور کم نمی کند. علاوه بر این با وجود اینکه برخی دولت‌ها برای دخالت در مسائل این کشور تلاش می‌کنند ولی جامعه افغانستان به شدت با این حضور بیگانگان مخالف بوده و با آن مقابله می‌کند.

این کارشناس مسائل افغانستان خاطرنشان کرد: نپذیرفتن نیروهای خارجی در میان افغان‌ها سابقه تاریخی دارد و به چند سال گذشته محدود نمی‌شود. همچنین در رابطه با اینکه نیروهای امنیتی افغان توان جایگزین شدن نیروهای خارجی در افغانستان و تامین امنیت این کشور را دارند یا خیر، هم باید بگویم کمک‌هایی که به نیروهای امنیتی افغان می‌شود نباید جهت‌دار باشد زیرا چنین کمک‌هایی که با انگیزه های خاص صورت می گیرد مانع از اقتدار و توانمندی نیروهای بومی در افغانستان می‌شود.

رجایی با اشاره به تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان گفت: در دولت جدید شاهد حضور همه اقوام افغانستان در صحنه هستیم و ازبک‌ها ، هزاره‌ها ، پشتون‌ها و تاجیک‌ها هر کدام به نسبت جمعیت خود در امور اداره دولت سهیم هستند. ولی به طور کلی نظر همه این اقوام بر تمام شدن درگیری‌های داخلی و حرکت به سمت دستیابی به آرامش داخلی در افغانستان است.

سرکنسول سابق ایران در افغانستان با تاکید بر اینکه تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت آرامش به این کشور باشد، افزود: تشکیل دولت وحدت ملی تنها راه برون رفت افغانستان است و امید می رود با تکمیل روند تشکیل دولت در این کشور و خروج نیروهای خارجی، افغانستان شاهد ثبات و آرامش باشد.

وی با اشاره به روابط ایران و افغانستان نیز تصریح کرد: روابط این دو کشور هیچ گاه با خدشه مواجه نخواهد شد و هر چند در عرصه روابط بین الملل مسائل و اختلاف نظر هایی بین ایران و افغانستان پیش بیاید ولی هیچ گاه این امر باعث ایجاد اختلاف در روابط دو کشور نشده و نخواهد شد و حضور گسترده اتباع افغان در ایران و میزبان بودن ایران نیز به بهبود روابط دو کشور کمک می‌کند . علاوه بر این حدود 360 هزار نفر از اتباع افغان در مدارس و دانشگاه های ایرانی مشغول به تحصیل هستند و جمع کثیری هم در بازار کار کشورمان فعال هستند که این موارد هم تاثیر زیادی بر نزدیکی دو ملت و مسئولان دو کشور دارد.

این کارشناس مسائل افغانستان در پایان با اشاره به روابط فرهنگی بین ایران و افغانستان افزود: دولت افغانستان اکنون به دنبال بهبود سطح کیفی و ارتقاع استانداردهای آموزشی و فرهنگی کشور باشند تا بتوانند در سطح بین‌المللی حضور فعال و چشمگیر داشته باشند.

انتهای پیام

کد N727194

وبگردی