آفتاب

آتش بس اوکراین نقض شد/ دو طرف یکدیگر را متهم کردند

آتش بس اوکراین نقض شد/ دو طرف یکدیگر را متهم کردند

ایسنا نوشت:

 با گذشت تنها چند ساعت از آغاز آتش‌بس توافق شده در شرق اوکراین، هر دو طرف درگیر یکدیگر را به نقض این توافقنامه و انجام حملات تازه متهم کردند.

به گزارش  خبرگزاری آسوشیتدپرس، توجه بین‌المللی در چند روز آتی به منطقه استراتژیک "دبالتسو" معطوف خواهد بود؛ جایی که نیروهای دولتی اوکراین هفته‌ها حملات شدید جدایی طلبان حامی روسیه را دفع می‌کردند.

"جنیفر ساکی"، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته گفت: تصاویری از شرق اوکراین در اختیار داریم که نشان می‌دهد ارتش روسیه تعداد بسیاری آتشبار و راکت انداز چند منظوره در اطراف منطقه دبالتسو مستقرکرده تا نیروهای اوکراین را گلوله باران کند. ما مطمئن هستیم که این تجهیزات متعلق به ارتش روسیه هستند نه جدایی طلبان.

این درحالی است که پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین در ساعات اولیه امروز (یکشنبه) از طریق برنامه تلویزیونی زنده به تمامی نیروهای مسلح کشورش دستور داد تا سلاح‌های خود را زمین گذاشته و آتش بس برنامه‌ریزی شده را آغاز کنند.

اما فورا اتهامات نقض این آتش‌بس از سوی هر دو طرف درگیر مطرح شد.

والنتین نالیوا یچنکو، رئیس سرویس امنیتی اوکراین گفت، حدود 50 دقیقه پس از آغاز آتش‌بس، نخستین نقض این توافقنامه گزارش شد. این حملات توپخانه‌ای از منطقه‌ای صورت گرفته که تحت کنترل یکی از یگان‌های کازاک بوده که پرسنل آن را شهروندان روسی تشکیل می‌دهند.

در همین حال شورشیان نیروهای دولتی اوکراین را به استقرار آتشبار اندکی پس از آغاز آتش‌بس متهم کردند.

یکی از مقامات دفاعی ارشد جدایی‌طلبان گفت: نیروهای دولتی اوکراینی در منطقه دبالتسو پادگان ساخته و به مواضع ما خمپاره و آتشبار شلیک کردند. در راستای جلوگیری از کشته شدن غیرنظامیان تیراندازی‌های دقیقی به سمت مواضع دشمن صورت می‌گیرد.

این در حالی است که چند ساعت پیش از آغاز این آتش‌بس نیز درگیری‌های شدیدی میان نیروهای دولت اوکراین و جدایی طلبان حامی روسیه در اطراف منطقه دبالتسو رخ داد.

در همین حال فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه آلمان گفت، ناکامی در حفظ صلح برای این منطقه و مردم شرق اوکراین بهای سنگینی خواهد داشت. وی افزود: اگر ما این فرصت را از دست دهیم، فرصت حل درگیری‌های جدی شرق اوکراین از طریق مذاکره برای مدتی طولانی وجود نخواهد داشت.

پوروشنکو نیز روز گذشته گفت: اگر این توافق نامه مینسک نافرجام بماند، دولت اقدامات لازم را انجام می‌دهد. اگر صلحی به وجود نیاید، ممکن است مجبور به اعلام حکومت نظامی شویم. در این صورت حکومت نظامی نه تنها در دونتسک و لوهانسک، بلکه در سراسر این کشور اعمال خواهد شد.

26149

کد N727077

وبگردی