آفتاب

ادامه مشکلات نخست‌وزیر مالزی به رغم زندانی شدن انور ابراهیم

ادامه مشکلات نخست‌وزیر مالزی به رغم زندانی شدن انور ابراهیم

پس از آنکه دادگاهی محکومیت "انور ابراهیم"، رهبر اپوزیسیون مالزی را تایید کرد، بزرگترین تهدید سیاسی علیه دولت کوآلالامپور به پشت میله‌های زندان رفت اما مشکلات پرزحمت دیگری نخست‌وزیر مالزی را درگیر کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، "انور ابراهیم" هفته گذشته به اتهامی که وی می‌گوید سیاسی است، گذراندن دوره پنج ساله حبس خود را آغاز کرد و طی سال‌های گذشته به عنوان یکی از بزرگترین چالش‌های ائتلاف "نجیب رزاق"، نخست‌وزیر مالزی دیده می‌شد.

رزاق از زمان استقلال 1957 مالزی بر این کشور چند قومیتی آسیای جنوب شرقی حکومت می‌کند.. حزب نجیب رزاق که حمایت اقلیت قومی چینی و رای‌دهندگان شهری را ندارد، حال با زندانی کردن انور ابراهیم بار دیگر از محبوبیت ائتلاف خود می‌کاهد و برخی بر این باورند که محاکمه وی با انگیزه‌های سیاسی بوده است.

زاید ابراهیم، وزیر پیشینه کابینه مالزی گفت: یک مساله بسیار مهم وجود دارد و آن این است که روند کنونی به ضرر دموکراسی و مالزی است. حتی محاکمه انور به دلیل چنین روابطی کاملاً غیرمنطقی است، تبعاتی به دنبال دارد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که دولت رزاق در پرونده انور مداخله نکرده است. در حالی که زندانی کردن انور می‌تواند به تحکیم موضع نخست‌وزیر مالزی در میان تندروهای داخلی ختم شد، سرمایه‌گذاران خارجی در شرایطی که مالزی با کاهش ذخایر نفت و گاز روبه‌رو است، محتاط‌ تر عمل می‌کنند.

دولت آمریکا از محکومیت انور ابراهیم ابراز تاسف کرد و گفت: این مساله نگرانی‌های جدی را درباره رعایت قانون و عدالت قضایی به وجود می‌آورد. اما خطرناکتر از رویکرد خارجی‌ها به رزاق بر سر پرونده رهبر اپوزیسیون مالزی احتمالاً انتقاد داخلی از نحوه رهبری وی خواهد بود؛ خصوصاً از داخل حزب خودش.

ابراهیم سوفیان، مدیر شرکت تحقیقات مردکا سنتر در کوآلالامپور خاطر نشان کرد: زندانی کردن انور ابراهیم موجب می‌شود تا رزاق برای چند سال از چالش اپوزیسیون رها شده اما مشکلات جدی وی از جانب منتقدان داخلی احتمالا بدتر می‌شود.

بزرگترین منتقد نجیب رزاق، ماهاتیر محمد نخست‌وزیر پیشین مالزی است که تا سال 2003 به مدت 22 سال این کشور را هدایت کرد و همچنان از چهره‌های بانفوذ است. نجیب رزاق که خود را میانه‌رو توصیف می‌کند، با طرح‌های اصلاح‌طلبانه روی کار آمد.

ماهاتیر محمد که در مقابل فردی محافظه‌کار است، برای بیان دیدگاهش نسبت به رهبری رزاق به خود تردید راه نمی‌دهد. محمد سال گذشته در پستی حمایت خود را از نجیب رزاق پس گرفت و علنا نحوه رهبری رزاق را زیر سوال برد.

انتهای پیام

کد N726858

وبگردی