آفتاب
به همت حوزه هنری خراسان شمالی/

نشست تخصصی بازشناسی سه خشتی های کرمانجی کردهای خراسان برگزار شد

نشست تخصصی بازشناسی سه خشتی های کرمانجی کردهای خراسان برگزار شد

بجنورد- نخستین نشست تخصصی بازشناسی سه خشتی های کرمانجی خراسان به ابتکار حوزه هنری خراسان شمالی و با حضور کارشناسان و پژوهشگران فرهنگ کردی کرمانجی، به میزبانی بجنورد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین نشست تخصصی بازشناسی سه خشتی های کرمانجی خراسان شنبه شب با حضور کارشناسان و پژوهشگران فرهنگ و ادبیات کرمانجی و جمعی از علاقمندان در محل حوزه هنری در بجنورد برگزار شد.

در این نشست ابتدا حسن روشان، شاعر و پژوهشگر خراسان که مدیریت این نشست تخصصی را بر عهده داشت، با اشاره به جایگاه سه خشتی های کرمانجی در ادبیات کردهای خراسان، گفت: سه خشتی قالبی کهن از ادبیات کردهای شمال خراسان است که به ترانه های سه مصراعی اطلاق می شود.

وی اضافه کرد: به همت شاعران و پژوهشگران ادبیات کردی کرمانجی در سالیان اخیر گام های بلندی برای شناساندن این قالب شعری منحصر به فرد برداشته شده است.

پس از آن علیرضا سپاهی لائین، شاعر و نویسنده خراسان به پیشینه ترانه های سه مصراعی پرداخت و گفت: پیشینه ترانه های سه مصراعی به زمان ساسانیان رسیده و نوخسروانی های به یادگار مانده از آن روزگار در قالب سه مصراعی است.

وی اظهار داشت: به رغم فراموشی این قالب کردهای خراسان هنوز از این قالب شعری بهره می گیرند و یکی از پرکاربردترین قالب های شعری در بین کردهای خراسان است.

سپاهی لائین این ترانه های سه خشتی هشت هجایی را یکی از زیباترین قالب های شعری برشمرد و افزود: در این سه خشتی ها با توجه به تنوع موضوع و مضمون، شاهد استفاده از این ترانه ها در هر عصر و روزگاری هستیم و بازشناسی و حفظ این میراث کهن، حفظ بخشی از فرهنگ غنی ایران عزیز است.

پس از آن اسماعیل حسین پور، پژوهشگر فرهنگ و ادبیات کرمانجی به بحث درونگرایی در سه خشتی های کرمانجی کردهای خراسان پرداخت و گفت: نمود درونگرایی در سه خشتی ها نشانه منزوی بودن کردها نیست بلکه نامرادی ها و غم های روزگار سبب شده تا غم و اندوه و امید و آرزو و خودمخاطبی در ترانه های سه خشتی کردهای خراسان پررنگتر شود.

وی که نویسنده کتاب دیار و دوتار، شامل تحلیل سه خشتی های کرمانجی کردهای خراسان نیز هست در ادامه کردها را مردمی عملگرا دانست و تصریح کرد: قافیه بیشتر ترانه های کردی  به فعل ختم می شود که نشانه عملگرا بودن کردها است.

وی در ادامه افزود: به رغم این که کردهای خراسان همواره پاسدار عزت ایران بوده اند ولی در هیچ ترانه ای شاهد خودستایی یا برتری جویی قومی نیستیم و این به خوبی بیانگر ایثار و بی ادعا بودن این مردم است

به گزارش خبرنگار مهر، نشست های تخصصی بازشناسی سه خشتی های کرمانجی خراسان به ابتکار حوزه هنری و با همکاري واحد آموزش و پژوهش و موسیقی برگزار می شود.

بر اساس برنامه این نشست ها در سه نوبت دیگر در پنج شنبه هفته جاری و دو هفته آینده، رأس ساعت ۱۶ تا ۱۸ با حضور ۲۰ کارشناس فرهنگی در محل حوزه هنری برگزار خواهد شد.

کد N726599

وبگردی