آفتاب

کوهکن: باید به بودجه نگاه ملی داشت نه بخشی

کوهکن: باید به بودجه نگاه ملی داشت نه بخشی

نایب رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری معتقد است که باید به بودجه نگاه ملی داشت نه بخشی.

محسن کوهکن در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره آغاز بررسی بودجه سال 94 در مجلس اظهار کرد: بهترین شکل برای برخورد با بودجه چه در کمیسیون‌ها، چه در کمیسیون تلفیق و چه در صحن علنی این است که به بودجه باید نگاه ملی داشت و نمایندگان نباید به آن به صورت بخشی نگاه کنند.

کوهکن ادامه داد: در بودجه نویسی فعلی باید درآمدها واقعی دیده شوند و هزینه‌ها براساس اولویت‌بندی مبتنی بر عدالت و ضرورت توجیه اقتصادی برآورد شود و نگاه بخشی کنار گذاشته شود. آن زمان است که یک بودجه عملیاتی که به واقعیت نزدیک‌تر است تصویب خواهد شد.

این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه بدترین نوع بودجه نویسی وقتی است که درآمدها واقعی نباشد افزود: چنین کاری ضررهایی دارد از جمله اینکه انتظارات را بالا می‌برد و وقتی درآمدها حاصل نمی‌شوند بدبینی ایجاد می‌شود. همچنین پروژه‌ها به خصوص پروژه‌های تملک و دارایی به صورت غیراقتصادی درمی‌آیند. نکته بعدی بخشی‌نگری این است که اگر این طور شود یک بودجه مصلحتی براساس توافق همه شکل می‌گیرد و بودجه مثل گوشت قربانی بین مناطق مختلف تقسیم می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: من نگاه فعلی به بودجه نویسی را مفید نمی‌دانم چون باعث اتلاف وقت مجلس می‌شود. لایحه بودجه نباید این قدر زیاد باشد مثلا در خیلی از کشورها لایحه بودجه تنها چند صفحه است و در فصل‌های مختلف درآمدها را از مآخذ درآمدی تصویب می‌کنند و دولت براساس قوانین برای عدالت و توسعه بودجه را هزینه می‌کند. مجلس هم نظارت خواهد داشت که بودجه‌ای که در فصل‌های مختلف تصویب شده براساس قوانین عدالت و توسعه هزینه شود.

نایب رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری در پایان درباره تنش‌هایی که در بحث بودجه به وجود می‌آید خاطرنشان کرد: در تمامی سال‌های گذشته آنچه دولت به مجلس می‌آورد با آنچه در مجلس تصویب می‌شود تغییر چندانی ندارد البته بعضی‌ها نگاهی داشتند که مجلس نباید شاکله بودجه را به هم بزند و فقط باید بله یا خیر بگوید که ما این نگاه را قبول نداشتیم ولی در سال‌های گذشته در کل مجلس وزن بودجه را به هم نریخته تا بخواهد تنشی در این زمینه به وجود بیاید.

انتهای پیام

کد N726445

وبگردی