آفتاب

جان کری خواهان محاکمه عاملان ترور رفیق حریری شد

جان کری خواهان محاکمه عاملان ترور رفیق حریری شد

وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای به مناسبت دهمین سالروز ترور رفیق حریری ضمن اعلام پایبندی واشنگتن به ادامه حمایت از لبنان خواهان محاکمه عاملان ترور رفیق حریری شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در پیامی به مناسبت دهمین سالروز ترور رفیق حریری، نخست وزیر فقید لبنان که سفارت آمریکا در بیروت آن را منتشر کرد، گفت: رفیق حریری همواره برای ایجاد کشوری شکوفا و با ثبات تلاش می‌کرد. وی سال‌ها جوانان لبنانی را از طریق برنامه‌های آموزشی خوب در سخت‌ترین شرایط امیدوار و برای ایجاد تغییرات مسالمت آمیز و حل اختلافات با گفت‌وگو و مذاکره و نه با خشونت، نهایت تلاش خود را به کار گرفت.

کری عنوان داشت: 10 سال پیش برخی افراد به خاطر ترس از موفقیت رفیق حریری، وی را ترور کردند و تا امروز عاملان این جنایت محاکمه نشده‌اند. با این حال آمریکا در کنار لبنان می‌ایستد و از دادگاه بین‌المللی ویژه این پرونده حمایت می‌کند. همچنین ما خواهان محاکمه عاملان ترور رفیق حریری هستیم.

وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: ما به حمایت از حفظ حاکمیت کامل لبنان و استقبال آن به دور از مداخله بیگانگان و حمایت از قطعنامه‌های بین‌المللی، اعلامیه بعبدا و تلاش‌های این کشور برای تقویت نهادهای امنیتی و سیاسی خود ادامه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه مساله‌ای خطرناک‌تر از افزایش خشونت تندروها برای امنیت لبنان وجود ندارد گفت: ما متعهد شدیم که از نیروهای مسلح لبنان در مقابله با این مساله حمایت کنیم.

کری از رهبران لبنانی خواست تا در خصوص انتخاب رئیس جمهوری آتی خود به طرف‌های خارجی تکیه نکنند و این مساله را خود حل کنند.

رفیق حریری 14 فوریه 2005 براثر انفجاری در مسیر خودروی وی در بیروت ترور شد.

انتهای پیام

کد N726025

وبگردی