آفتاب
نبوی:

ممنوعیت استفاده از روغن پالم موجب بالا رفتن قیمت لبنیات شد

ممنوعیت استفاده از روغن پالم موجب بالا رفتن قیمت لبنیات شد

همدان- معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه روغن پالم به خاطر پایین آمدن قیمت لبنیات پاستوریزه استفاده می شد، گفت: دولت مصرف روغن پالم در لبنیات را ممنوع کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود نبوی ظهر شنبه در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان همدان با بیان اینکه خطوط تولید واکسن انسانی و حیوانی به مدت دو سال به خاطر تحریم ها تعطیل شد، اظهار داشت: مجوز برای واردات واکسن داده شد و با زحمت زیاد واکسن انسانی از طریق یونیسف تهیه شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون امکان مجدد راه اندازی خط تولید واکسن در کشور فراهم و وضعیت خرید واکسن از خارج کشور بهتر شده است، عنوان کرد: الگوی انتقال بیماری بروسلوز تغییر کرده و این موضوع تا حد زیادی به کشتارگاه ها بر می گردد که باید بهسازی شوند.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه کشتارگاه ها به شکلی کار می کنند که کارکنان آن ها به بیماری هایی مانند بروسلوز و کریمه کنگو مبتلا می شوند، عنوان کرد: کشتارگاه های مناسب نیز وجود دارد اما عمده کشتارگاه ها مناسب نیستند.

نبوی با بیان اینکه روغن پالم به خاطر پایین آمدن قیمت لبنیات پاستوریزه استفاده می شد، بیان کرد: دولت مصرف روغن پالم در لبنیات را ممنوع کرد که این موضوع سبب بالا رفتن قیمت لبنیات شد و مردم به سمت لبنیات محلی سوق پیدا کردند.

وی با بیان اینکه فروشگاه هایی پنیر و شیر محلی تولید و توزیع می کنند که باید به آنها تذکر داده شود چراکه این افراد فقط باید ماست تولید کنند اما در کنار ماست اقدام به تولید و فروش سایر لبنیات نیز می کنند، ادامه داد: باید به لبنیات یارانه داده شود.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه از محل یارانه ای که به درمان داده شده باید غرامت های حاصل از انهدام دامهای بیمار نیز اختصاص یابد، ابراز داشت: مقرر بود غرامت های عقب افتاده از محل یارانه درمان پرداخت شود.

همدان یکی از استان های پر بیماری و آمار بیماری بروسلوز در استان همدان چهار برابر از آمار کشور بالا تر است

محمود نبوی با بیان اینکه استان همدان یکی از استان های پر بیماری و آمار بیماری بروسلوز در استان همدان چهار برابر از آمار کشور بالا تر است، عنوان کرد: اگر آلودگی استان همدان بسط پیدا کند استان های دیگر نیز درگیر می شوند.

وی با بیان اینکه زمانی آمار بیماری بروسلوز در کشور ۹۰ هزار بود بعد از مدتی به ۱۲ هزار رسید و اکنون دوباره افزایش داشته و به ۱۹ هزار رسیده است، اذعان داشت: بروسلوز مشکلی است که برای حل آن چند دستگاه باید وارد کار شوند.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه باید محصولات غیر پاستوریزه کمتر تولید شود، ادامه داد: باید با تدوین برنامه ای زمان بندی شده بیماری برسلوز را به کنترل در آوریم و این توان وجود دارد.

نبوی با بیان اینکه استان های غرب کشور در بیماری بروسلوز آمار بالاتری نسبت به سایر استان های کشور دارند، افزود: مشکلاتی در کشور ایجاد و موجب افزایش بیماری بروسلوز شد.

وی با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان کمترین آمار ابتلا به بیماری بروسلوز را دارد چراکه دام ندارد، عنوان کرد: استان های غرب کشور به دلیل داشتن دام زیاد، بیشترین آمار ابتلا به بیماری بروسلوز را دارند.

معاون برنامه ریزی استاندار همدان نیز در ادامه با بیان اینکه طبق آخرین سرشماری کشاورزی در استان همدان یک میلیون و ۳۵۰ هزار راس دام نگهداری می شود، اظهار داشت: ممکن است مشکل انتقال و شیوع بیمار در دام ها ایجاد شود.

خسرو سامری با بیان اینکه برای تدوین و تنظیم بودجه شاخص هایی وجود دارد، بیان کرد: برای تنظیم بودجه شاخص هایی در نظر گرفته می شود و به طور مثال باید تعداد واکسن هایی که تزریق می شوند، تعداد دفعات واکسن زدن و قیمت هر ترزیق و غیره مشخص شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته یک درصد و امسال یک و چهاردهم درصد بودجه به دامپزشکی رسید، ادامه داد: سال گذشته دامپزشکی ۲۴ درصد و امسال ۷۵ درصد تخصیص داشته که همه تخصیص ها داده شده است.

تا زمانی که به مشکل بیماری بروسلوز به صورت منطقه ای پرداخته نشود این مشکل همچنان ادامه خواهد داشت

معاون برنامه ریزی استاندار همدان با بیان اینکه تا زمانی که به مشکل بیماری بروسلوز به صورت منطقه ای پرداخته نشود این مشکل همچنان ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: وضعیت قرنطینه در همدان خوب نیست و مرزهای استان نیز بسته نیست و دام های آلوده به استان می آیند.

سامری با بیان اینکه استان همدان ۶۰۰ میلیون تومان به دامداران به خاطر معدوم کردن دام های بیمار بدهکار است، عنوان کرد: در ابتدا باید به موضوع پرداخت بدهی ها و سپس به موضوع تجهیز و ساز و کار مناسب برای منطقه ای عمل کردن توجه کرد.

وی ادامه داد: برای سال آینده اگر کانون های بیماری کاملا مشخص شود اعتبار خاصی برای جلوگیری از بیماری به صورت پر رنگ خواهیم داشت.

فرماندار ویژه ملایر نیز در ادامه با بیان اینکه امسال میزان واکسیناسیون در شهرستان ملایر ۲۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است، اظهار داشت: برای واکسیناسیون دام ها بودجه های خوبی پیش بینی شده است.

مصطفی آزاد بخت با بیان اینکه برای جلوگیری از بروز بیماری بروسلوز در ملایر اقدامات خوبی انجام می شود، عنوان کرد: گروههایی از دامپزشکی قبل از رسیدن دام به مرز استان به استقبال می روند و دام ها را واکسیناسیون می کنند.

کد N725938

وبگردی