آفتاب
باهنر در گفت‌وگو با ایسنا:

اصلاح‌طلبان فعالانه در انتخابات شرکت کنند/ اصولگرایان به وحدت می رسند

اصلاح‌طلبان فعالانه در انتخابات شرکت کنند/ اصولگرایان به وحدت می رسند

دبیر کل جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری با این پیش بینی که احتمال اصولگرا بودن مجلس دهم خیلی زیاد است، گفت که وحدت می‌کنیم و رقابت جدی با اصلاح طلبان خواهیم داشت.

محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، همچنین با یادآوری شرایط انتخابات ریاست جمهوری در سه دوره اخیر،‌ پیروزی خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی را یک اتفاق سونامی‌وار نزدیک به انتخابات دانست و گفت که هیچ کسی غیر از احمدی‌نژاد، باورش نمی‌شد که او رییس‌جمهور شود.

متن گفت و گوی خبرنگار ایسنا با باهنر،‌ دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین را در زیر می خوانید:

سوال: با توجه به وحدت نرسیدن اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری و اتفاقات بعد از آن به نظر شما آیا این جریان می‌تواند در انتخابات مجلس دهم به وحدت برسد؟

رسیدن به وحدت در انتخابات مجلس بسیار راحت‌تر از انتخابات ریاست‌جمهوری است

اصولا رسیدن به وحدت در انتخابات مجلس بسیار راحت‌تر از انتخابات ریاست‌جمهوری است چون در انتخابات ریاست‌جمهوری یک نفر انتخاب می‌شود اما در انتخابات مجلس 290 نفر انتخاب می‌شوند؛ بنابراین در انتخابات مجلس گروه‌های مختلف سیاسی می‌توانند موفقیت نسبی کسب کنند اما در انتخابات ریاست‌جمهور یک نفر پیروز شده و بقیه عقب می‌مانند.

با این استدلال، عموما اصلاح‌طلبان ، اصولگرایان و سایر فعالان سیاسی سخت‌تر در انتخابات ریاست‌جمهوری به وحدت می‌رسند و دستیابی به وحدت در جریان انتخابات مجلس ساده‌تر است؛ بر همین اساس اصولگرایان در سه دوره اخیر مجلس پیروز شدند البته طیف اصولگرایان در مجالس هفتم، هشتم و نهم با یکدیگر تفاوت داشتند.

پیروزی خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی یک اتفاق سونامی‌وار نزدیک به انتخابات بود

در مقابل وضعیت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری مثل سه دوره اخیر به گونه ای دیگر است ؛ پیروزی خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی یک اتفاق سونامی‌وار نزدیک به انتخابات بود، بنده مدعی هستم که آقایان احمدی‌نژاد، روحانی و خاتمی تا سه ماه مانده به انتخابات، انتخاب‌شان خیلی غیرعادی به نظر می‌رسید.

بعد از پیروزی آقای خاتمی برای تبریک پیش ایشان رفتم و برنامه شان را برای اداره دولت جویا شدم؟ ایشان خندید و گفت فکر نمی‌کرده رییس‌جمهور شود، فکر می‌کرده تنها پنج، شش میلیون رای بیاورد و با تفکرش برای تبدیل معاند به مخالف، مخالف به بی‌تفاوت و بی‌تفاوت به موافق تلاش می کند، ایشان ایده‌های خوبی داشت اما فکر نمی‌کرد که رییس‌جمهور شود و بعد ازآن دولتی با تشکیل دولتی ، سیاست اقتصادی داشته باشد.

غیر از احمدی‌نژاد هیچ کسی باورش نمی‌شد که او رییس‌جمهور شود

در مورد آقای احمدی‌نژاد هم اینطور است، غیر از خود ایشان هیچ کسی باورش نمی‌شد که احمدی‌نژاد رییس‌جمهور شود، البته آقای احمدی‌نژاد می‌گوید که دو سال قبل از برگزاری انتخابات می‌دانسته که پیروز می‌شود اما اعتقاد ما این است که هیچ کس غیر از احمدی‌نژاد باورش نمی‌شده که او پیروز انتخابات است.

البته ما در زمان انتخابات از آقای احمدی‌نژاد حمایت نکردیم، کاندیدای مشخص ما در دوره نهم آقای لاریجانی بود و احمدی‌نژاد کاندیدای ما نبود، البته انتخابات به مرحله دوم کشید و رقابت بین احمدی‌نژاد و هاشمی رفسجانی کشید، یک عده از هاشمی و عده دیگری از احمدی‌نژاد حمایت کردند.

در مورد آقای روحانی نیز همین اتفاق افتاد، درست است که ما بعد از پیروزی، از انتخاب ایشان استقبال کردیم و خوشحال شدیم اما تا سه چهار ماه قبل از پیروزی آقای روحانی کسی باورش نمی‌شد که او رییس‌جمهور شود، در زمان این انتخابات نیز مسائلی پیش آمد، آقای هاشمی رفسنجانی صلاحیتش تایید نشد و آقای عارف با خواهش و تمنا و زور و دعوا کنار کشید، خیلی عوامل با هم جمع شد و در نهایت روحانی پیروز انتخابات شد.

احتمال اینکه مجلس دهم در اختیار اصولگرایان باشد خیلی بالاست

این نمونه‌ها نشان می‌دهد که رسیدن به وحدت در انتخابات ریاست‌جمهوری سخت‌تر از انتخابات مجلس است، ما مدعی هستیم در مواردی که احتیاج به انسجام، کار و پیشرفت است موفق بودیم به همین دلیل است که احتمال آنکه مجلس دهم نیز در اختیار اصولگرایان باشد خیلی بالاست.

سوال : شما این صحبت را در حالی مطرح می‌کنید که اصلاح‌طلبان ر این دوره فعال شدند و با توجه به عملکرد دولت، میزان رای خود را بالا می‌دانند، آیا فکر نمی کنید که در این دوره اصلاح‌طلبان به عنوان رقیب جدی اصولگرایان وارد صحنه می شوند؟

به جز برخی از استثناها، اینطور نیست که مردم در زمان انتخابات به طرفداران دولت رای دهند، این مهم است که دولت تا زمان انتخابات چه میزان توفیق در رسیدن به شعارها و برنامه‌هایشان داشته باشد و چقدر مردم به این باور برسند که دولت توانسته به وظایفش عمل کند، اما اینکه دولت به ماهوی دولت بتواند مجلس تشکیل دهد، شدنی نیست.

احمدی‌نژاد تلاش کرد که مجالس هفتم و هشتم را تحت مدیریت خود تشکیل دهد

نمونه آن در دولت آقای احمدی‌نژاد بود، ایشان با تمامی امکانات یعنی قدرت، پول و حزب تلاش ‌کرد که مجالس هفتم و هشتم را تحت مدیریت خود تشکیل دهد که در نهایت این اتفاق رخ نداد.

ما نیز قبول داریم که اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات فعال شدند، بنده استقبال می‌کنم که اصلاح‌طلبان بیایند و با جدیت کار کنند.

حتی ممکن است که آنها تعدادی از کرسی‌ها را به دست آورند اما شرط اساسی برای اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و تمامی علاقه‌مندان ورود به انتخابات قبول داشتن چارچوب قوانین موضوعه کشور، قانون اساسی، قانون انتخابات و شورای نگهبان است والا این نمی‌شود که کسی وارد مسابقه‌ای شود ولی داور را قبول نداشته باشد.

اصلاح‌طلبان در صحنه انتخابات فعالانه حضور پیدا کنند

توصیه‌ام این است که اصلاح‌طلبان حتما در صحنه انتخابات فعالانه حضور پیدا کنند و بانشاط‌ تر شوند اما تاکیدم بر این است که قوانین موضوعه کشور را نیز رعایت کنند.

سوال: با توجه به تجربه انتخابات مجلس نهم و ارائه چند لیست از سوی اصولگرایان، آیا این امکان وجود دارد که اصولگرایان در انتخابات دوره دهم، با یک لیست واحد وارد عرصه رقابت شوند؟

در انتخابات مجلس نهم اصولگرایان به وحدت رسیدند اما از آنجا که اصلاح‌طلبان کم‌رمق بودند طبیعتا رقابت بین خانواده اصولگرایی شکل گرفت، اگر قرار بود اصلاح‌طلبان کم‌رنگ باشند و اصولگرایان نیز هیچ رقابتی با هم نداشته باشند هیجانی در انتخابات وجود نداشت.

وحدت می‌کنیم و رقابت جدی با اصلاح طلبان خواهیم داشت

رقابت در زمان انتخابات همواره وجود دارد اما تفاوت این دوره از انتخابات در این است که اگر اصلاح‌طلبان با قدرت و در چارچوب قانون اساسی حضور پیدا کنند و به وحدت برسند، ما هم ان‌شاءالله وحدت می‌کنیم و رقابت جدی با هم خواهیم داشت.

سوال: با این توضیحات و طبق صحبت‌های قبلی شما مبنی بر اینکه با جبهه پایداری به وحدت می‌رسید، آیا این وحدت دست یافتنی است؟

ما و جبهه پایداری نیاز دستیابی به وحدت را احساس می‌کنیم

ما و جبهه پایداری این نیاز را احساس می‌کنیم، البته یکسری اختلاف نظر و اختلاف موازین با هم داریم. شاید برخی از این اختلاف‌نظرها به رقابت‌های دوره قبل انتخابات بر می‌گردد که در اذهان و حافظه‌ها مانده است اما اکنون چون رقیب مشترک داریم و به این حس هم رسیده‌ایم، چاره‌ای نداریم ، باید با هم ائتلاف کرده و نزدیک‌تر شویم.

سوال: آیا ممکن است برخی نارضایتی‌ها از عملکرد برخی نمایندگان در مواجهه با دولت باعث شکستن رای اصولگرایان و پیروزی رقیب‌شان شود؟

مردم بر اساس پارامترهایی به کاندیداهای مورد نظرش رای می‌دهند، برخی طبق مواضع نماینده در مورد رفاه، اصلاح امور، دولت و مسائل فرهنگی به آنها رای می‌دهند، عده‌ای هم به دلیل مقابله یک نماینده با دولت رای نداده و در مقابل عده‌ای دیگر به دلیل همین مواضع و مقابله با دولت به او رای می‌دهند.

میزان موفقیت دولت در پاسخ دادن به مشکلات مردم ، مذاکرات خارجی و شکستن بیکاری و یا ادامه توفیقاتش در کاهش تورم در زمان انتخابات مجلس تاثیرگذار است؛ اینکه آیا خدای نکرده طبق تحلیل برخی، اقتصاد ما در سال آینده با مشکلاتی مواجه می‌شود و تورم دوباره سراغ کشور می‌آید یا خیر؟ تمامی این موارد روی آرای مردم تاثیر می گذارد، البته اکنون برای تحلیل این موضوع زود است

انتهای پیام

کد N725757

وبگردی