آفتاب
همزمان با چهارمین سالگرد انتقاضه بحرین؛

عفو بین‌الملل آل‌خلیفه را به کنترل نیروهای امنیتی خود فراخواند

عفو بین‌الملل آل‌خلیفه را به کنترل نیروهای امنیتی خود فراخواند

در حالی که هزاران بحرینی به مناسبت چهارمین سالگرد انتقاضه این کشور برای برگزاری تظاهرات گسترده امروز (شنبه) حاضر شده‌اند، عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای از رژیم آل خلیفه خواست از آزادی بیان و حق برگزاری گردهمایی‌های مسالمت آمیز حمایت کند و مانع برخورد خشونت آمیز نیروهای امنیتی و پلیس شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری مراة البحرین، بیانیه عفو بین‌الملل پس از آن صادر شد که وزیر کشور بحرین با حضور در تلویزیون این کشور به مخالفان هشدار داد و تاکید کرد که "در اجرای قانون" تردیدی ندارد. وی مردم را به کنترل فرزندان خود فرا خواند. این درحالی است که آمادگی‌ها برای برگزاری تظاهرات سالگرد انتقاضه انجام شده است.

این سازمان در بیانیه خود اعلام کرد: دولت بحرین باید مانع نیروهای امنیتی شود و از فرصت چهارمین سالگرد انتقاضه برای اعلام اینکه در کشور اصلاحات حقیقی انجام شده است استفاده کند. همچنین دولت بحرین باید افرادی که به دلیل فعالیت‌های مسالمت آمیز خود در زمینه حقوق بشر به زندان افتاده‌اند را از زندان آزاد کند و ممنوعیت برگزاری تظاهرات و قوانینی که آزادی بیان را جرم می‌داند، لغو و دستگاه قضایی خود را اصلاح کند.

در این بیانیه آمده است که از سال 2011 به بعد تظاهرات‌هایی در اعتراض به افزایش محدودیت‌ بر آزادی‌های اصلی مردم برگزار شد و مسئولان بحرین همواره این اقدامات را غیر قانونی خوانده و با استفاده از گاز اشک آور و تیراندازی سعی در ممانعت از برگزاری آن داشتند که به دنبال آن دها تن از تظاهرکنندگان کشته و یا به شدت مجروح شده‌اند.

در این بیانیه همچنین آمده است: ویدئوها و تصاویری از تظاهرکنندگان جوان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد آنان در اثر اقدامات نیروهای امنیتی به شدت آسیب دیده‌اند. از جمله ویدئویی که یورش پلیس بحرین به تظاهرکننده‌ای که تصویر شیخ علی سلمان را حمل می‌کرد. بیشتر این جوانان زخمی می‌شوند و به دلیل ترس از بازداشت برای درمان به بیمارستان‌ها مراجعه نمی‌کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: چهار سال پس از تظاهرات مردم بحرین حلقه آزادی‌های اساسی مردم تنگ تر شده و مسئولان منامه مانع از هر گونه تظاهرات و یاتجمعی می‌شوند و فعالیت‌های برخی از تجمع‌های مدنی و سیاسی را متوقف کرده‌اند. به تازگی نیز افرادی را که به اصلاحات سیاسی واقعی دعوت می‌کنند را هدف می‌گیرند و برخی دیگر را به اتهام اهانت به شخص پادشاه روانه دادگاه‌ می‌کنند.

در این بیانیه آمده است که که دادستان بحرین 9 تن را به اتهام بی‌احترامی به پادشاه و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به دادگاه ارجاع داده است که در صورت اثبات این اتهام این افراد زندانی می‌شوند و عفو بین‌الملل آنها را زندانیان آزادی بیان می‌داند و خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط آنان خواهد بود.

این درحالی است که تعدادی از رهبران مخالفان و فعالان حقوق بشر در انتظار محاکمه خود هستند که مهمترین آنها شیخ علی سلمان، رهبر جمعیت الوفاق بحرین است که در 28 دسامبر گذشته دستگیر شد. نبیل رجب نیز از جمله فعالان برجسته حقوق بشر بحرین است که به جرم اهانت به وزارت کشور در یک توئیت به شش ماه زندان محکوم شد.

زینب الخواجه نیز به اتهام "اهانت به شخص پادشاه" به سه سال زندان و احمد مشیمع نیز به خاطر قصیده‌ای که توهین به "شخص پادشاه" تلقی شده به یک سال زندان محکوم شده‌اند.

به گزارش این پایگاه خبری، اعضای "سازمان آمریکایی‌ها برای دموکراسی و حقوق بشر در بحرین" (ADHRB) در مقابل کاخ سفید در واشنگتن تجمع کردند و در چهارمین سالگرد آغاز انقلاب 14 فوریه، خواستار توقف نقض حقوق بشر در بحرین شدند.

در این تجمع که فعالان حقوق بشر و حقوقدانان برجسته از جمله حسن عبدالله، برایان دُلی، رئیس اجرایی دیده بان حقوق بشر و نماینده سازمان عفو بین‌الملل شرکت داشتند، تحصن کنندگان خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط شیخ علی سلمان شدند.

انتهای پیام

کد N725696

وبگردی