آفتاب
جلالی در گفت‌وگو با ایسنا:

مذاکرات غیرقابل تفسیر انجام شود

مذاکرات غیرقابل تفسیر انجام شود

رئیس فراکسیون اصول‌گرایان رهروان ولایت با تأکید بر اینکه مذاکرات باید شفاف و غیرقابل تفسیر انجام شود، گفت: با توجه به انجام تعهدات ایران در مذاکرات، غربی‌ها باید اراده‌شان را برای رسیدن به یک توافق نشان دهند نه این‌که دیپلماسی خشونت رفتاری و ترس گفتاری را در پیش گیرند.

کاظم جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع کارکنان و فرماندهان نیروی هوایی ارتش در مورد مذاکرات هسته‌ای، گفت: بیانات رهبری منشور مذاکرات هسته‌ای است و می‌توان از این سخنان به عنوان منشور کامل و هدایت کننده مذاکرات یاد کرد.

وی با بیان این‌که نکات بسیار برجسته‌ای در بیانات اخیر مقام معظم رهبری بود، گفت: این بیانات کاملاً منطق جمهوری اسلامی در مذاکرات را نشان می‌دهد. ایشان اصل مذاکره و گفت‌وگو و تعامل را بار دیگر مورد تأکید قرار دادند و در عین حال نکات بسیار مهمی را مطرح کردند. از جمله این که اصل توافق و یا هر نوع توافقی مورد نظر جمهوری اسلامی ایران نیست. بلکه باید این توافق مبتنی بر منافع ملی، حفظ عزت ملت ایران و حفظ دستاوردهای هسته‌ای باشد. این چارچوب کاملاً معقول را ایشان مشخص کرده‌اند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: مقام معظم رهبری توافق بد را نفی و تأکید کردند که جمهوری اسلامی به دنبال توافق خوب است. به تعبیری باید به دنبال بازی برد – برد حرکت کرد. اینکه غربی‌ها بخواهند در مذاکرات باج‌خواهی کنند هیچ گاه مورد پذیرش جمهوری اسلامی ایران نیست و قطعاً جمهوری اسلامی و ملت ایران رفتارهای باج‌خواهانه آنها را نمی‌تواند برتابد.

جلالی ادامه داد: طبق تأکید مقام معظم رهبری توافق باید بر روی کلیات و جزئیات باشد. این بیان ایشان از این منطق حکایت دارد که رفتار غربی‌ها در گذشته نشان داده که نمی‌توان به غرب اعتماد کرد، چندین بار این اعتماد انجام شد اما متأسفانه از جانب غربی‌ها مورد خدشه وارد شد.

وی با اشاره به موافقتنامه سعدآباد، گفت: بعد از موافقت‌نامه سعدآباد ما به سمت تعلیق پیش رفتیم اما غربی‌ها از تعلیق که اقدامی اعتمادساز و غیرالزام‌آور از سوی جمهوری اسلامی ایران بود، به عنوان یک الزام مطرح کردند و از طرف دیگر از تعلیق، تفسیر تعطیلی غنی‌سازی و فعالیت‌های هسته‌ای را مطرح کردند. این خاطره، خاطره تلخی در ذهن ماست.

رئیس فراکسیون اصول‌گرایان رهروان ولایت با یادآوری مدالیته، ‌اظهار کرد: در دور دوم مجدداً بر سر مدالیته به تفاهم رسیدیم. قرار بود جمهوری اسلامی ایران به تمامی شبهات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دهد و پس از آن دیگر شبهه جدید مطرح نشود.

جلالی افزود: این تفاهم انجام شد، جمهوری اسلامی ایران به تعهد خود عمل کرد و به شش شبهه اساسی مطرح شده از سوی آژانس ظرف مدت کوتاهی پاسخ داد، اما متأسفانه باز هم غربی‌ها به تعهداتشان عمل نکرده و بلافاصله بعد از آن شبهات بی‌پایه غیرحقوقی را مطرح کردند. آنها عملاً اجازه ندادند که مسیر مذاکرات به یک تفاهم کامل منجر شود. این نیز یک تجربه‌ای است که جمهوری اسلامی ایران از گذشته دارد.

وی یادآور شد: در موضوع سوخت رآکتور تهران باز هم گفت‌وگوهایی انجام شد و جمهوری اسلامی ایران بر اساس قواعد ان‌پی‌تی در این راستا حرکت کردم اما متأسفانه غربی‌ها عملکرد متناقضی داشتند. با توجه به این تناقض در رفتار غربی‌ها طبیعی است که این بار نمی‌توانیم به آنها اعتماد کنیم و به دنبال آن در برخی مسائل در کلیات به تفاهم برسیم و موضوع جزئیات را به زمان دیگری موکول کنیم. این مسیر درستی برای مذاکرات و گفت‌وگو و جمهوری اسلامی و ملت ایران نیست. این مسیر تجربه‌ شده‌ای است که عملاً ناموفق بوده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر این‌که مذاکرات باید به طور شفاف و غیر قابل تفسیر انجام شود،‌ گفت: معمولاً غربی‌ها بعد از موافقت‌هایی که انجام می‌دهند تفاسیر دل بخواهانه‌ای همچون موضوع سعدآباد و تفسیر تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای به تعطیلی غنی‌سازی و فعالیت‌های جمهوری اسلامی می‌کنند.

جلالی تأکید کرد: آنچه به عنوان منشور گفت‌وگوها و مذاکرات هسته‌ای از جانب رهبری مطرح شد یک سخنان جامع و کاملی است. ایشان از طرفی از اصل مذاکره و گفت‌وگو پشتیبانی کرده‌اند و از طرف دیگر با یک منطق کاملاً ملموس و قابل دفاع مسیر مذاکراتی را خواهان شدند که در مجرای صحیح و مسیری قرار داشته باشد که عملاً ضمن قابل قبول بودن برای جمهوری اسلامی ایران، در جهت حفظ منافع و عزت ملی و صیانت از دستاوردهای هسته‌ای باشد.

وی در خصوص پیام بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «با توافقی که بتواند انجام شود، موافقم» به کشورهای عضو گروه 1+5، گفت: همیشه رهبری به این نکته تأکید کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران بعد از انجام هر توافق و تعهدی پای توافق و تعهدش ایستاده است. گذشته نیز این موضوع را نشان می‌دهد که عملاً هیچ‌گاه ایران میز مذاکره را ترک نکرده و از آنچه قبول نموده، ‌عدول نکرده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: نمونه این ادعا شهادت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد پایبندی ایران به تعهداتش است. ما فعلاً غنی‌سازی 20 درصد را تعلیق کرده و فعالیت‌ها را محدود کرده‌ایم. این نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران در یک مسیر معقول و منطقی پیش می‌رود. مسیری که بارها رهبری تأکید کرده‌اند اتمام حجتی برای داخل و خارج است که مسئولان جمهوری اسلامی متهم به این نکنند که راه‌های دیگری باز بود و آنها این راه‌ها را نپیمودند و یا در مسیر غیرمنطقی حرکت کردند.

جلالی در ادامه گفت: رهبری در بیاناتشان اشاره کردند اگر توافقی مبتنی بر شرایط و ضوابط تعیین شده در مسیر عقلانی و منطقی انجام شود،‌ آن توافق می‌تواند مورد قبول جمهوری اسلامی ایران باشد و جمهوری اسلامی همواره پای تعهداتش ایستاده است.

وی تأکید کرد: بیان رهبری کاملاً بیانی مشروط بود، مشروط به توافق خوب و توافقی که منافع ملی، عزت ملت ایران و استمرار فعالیت‌های صلح‌آمیز در ‌آن باشد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین در مورد بخش دیگری از بیانات مقام معظم رهبری با این مضمون که توقف اورانیوم 20 درصد، کارخانه اراک و فردو عملکرد منطقی طرف ایرانی بوده اما طرف مقابل باج‌خواهی می‌کند، گفت: آنچه رهبری ذکر کردند این است که ما باج‌خواهی را نخواهیم پذیرفت.

جلالی ادامه داد: بیان ایشان این بود آنچه در مسیر مذاکره تعهد کرده بودیم را انجام دادیم اما امروز توپ در زمین غربی‌ها است که به تعهداتشان عمل کنند و حسن نیتشان را نشان دهند. غربی‌ها اکنون باید اراده‌شان را برای رسیدن به یک توافق نشان دهند نه این‌که با موضوع توافق یک بازی سیاسی کرده و دیپلماسی خشونت رفتاری و ترس گفتاری را در پیش گیرند این از نظر جمهوری اسلامی ایران مردود است.

انتهای پیام

کد N725537

وبگردی