آفتاب

سازمان ملل: مکزیک باید درباره ناپدید شدن هزاران تن تحقیق کند

سازمان ملل: مکزیک باید درباره ناپدید شدن هزاران تن تحقیق کند

سازمان ملل از دولت مکزیک خواست تا در رابطه با همدستی نیروهای دولتی در هزاران پرونده ناپدید شدن افراد از جمله پرونده 43 دانشجوی مفقودی که گمان می‌رود به قتل رسیده باشند، تحقیقات انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، هیات مکزیک به "کمیته ناپدید شدن اجباری" گفت که 11 هزار و 300 تن مفقود الاثر هستند. با این حال عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای اعلام کرد که بیش از 22 هزار و 600 تن طی هشت سال گذشته مفقود شده‌اند و در بسیاری از پرونده‌های عاملان بدون مجازات باقی مانده‌اند.

کارشناسان کمیته سازمان ملل دریافته‌اند که در بخش‌های بزرگی از مکزیک مفقود شدن اجباری دیده شده است. "ناپدید شدن اجباری" مربوط به کسانی است که از سوی نیروهای دولتی بازداشت و یا ربوده می‌شوند و سرانجام سرنوشت قربانی مشخص نمی‌شود.

یکی از اعضای کمیته گفت: دولت مکزیک به ما اطلاع داده است که در ازای مفقود شدن اجباری هزاران تن تنها شش تن محاکمه و زندانی شده‌اند. این هیات به مکزیک گفته است تا دفتری را برای دادستان ویژه در نظر بگیرند تا روند تحقیقات و پیگیری پرونده‌ها را برعهده بگیرد.

به گفته آنها مقام‌های مکزیک باید تلاش‌ها برای یافتن مفقود شده‌ها را افزایش دهند و از جمله برای یافتن مهاجرانی از آسیای مرکزی که در راه آمریکا مفقود شدند تلاش کرده و نمونه دی ان ای آنها را به اشتراک بگذارد.

دولت مکزیک با انتشار بیانیه‌ای گفت که کاملا به ارتقای روند تحقیقات متعهد است.

در همین حال دادستان کل مکزیک گفت، هیچ شکی وجود ندارد که 43 دانشجوی مفقود شده سپتامبر گذشته به قتل رسیده‌اند و بقایای آنها سوازنده شده و به داخل رودخانه ریخته شده است.

انتهای پیام

کد N725452

وبگردی