آفتاب

رئیس جمهوری آرژانتین رسماً به لاپوشانی در پرونده آمیا متهم شد

رئیس جمهوری آرژانتین رسماً به لاپوشانی در پرونده آمیا متهم شد

رئیس‌جمهوری آرژانتین رسماً به تلاش برای حمایت از عاملان انفجار آمیا در 1994 متهم شد.

رئیس‌جمهوری آرژانتین رسماً به تلاش برای حمایت از عاملان انفجار آمیا در 1994 متهم شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، کریستینا فرناندز دی کرچنر، رئیس‌جمهوری آرژانتین در حالی به تلاش برای حمایت از عاملان انفجار 1994 در مرکز یهودیان بوئنوس آیرس متهم شده است که دادستان‌ها بار دیگر اتهام‌هایی را که پیشتر از سوی دادستان فوت شده در ماه گذشته مطرح شده بود، اعلام کردند. پرونده مذکور علیه کرچنر پیشتر توسط دادستان آلبرتو نیسمان تعقیب می‌شد اما جنازه وی ماه گذشته در حمام منزلش پیدا شد در حالی که تیری به سرش از فاصله نزدیک شلیک شده بود.

وی در حال تحقیق بر روی پرونده انفجار آمیا بود که 85 کشته بر جای گذاشت. نیسمان 51 ساله کرچنر را متهم کرده بود که در حال توافق پنهانی با عاملان حمله و تلاش برای حفاظت از آنها در محاکم بین‌المللی بوده است. آلخاندرا گیلس گاربو، دادستان کل آرژانتین روز جمعه تیمی متشکل از سه دادستان و یک هماهنگ‌کننده را اعلام کرد که مسوول رسیدگی به اتهام‌های سیاسی پرونده هستند.

وی گفت که تیم جدید متشکل از دادستان‌هایی است که در زمان‌ها و پرونده‌های مختلف شجاعت خود را نشان داده‌اند. دادستان‌های مذکور به سرعت نتایج نیسمان را تایید کرده و رئیس‌جمهوری آرژانتین به همراه "هکتور تیمرمان"، وزیر امور خارجه و سایر چهره‌های نزدیک به دولت را به نقض وظایف و تلاش برای حمایت از عاملان انفجار متهم کردند.

این اتهام‌ها هم‌اکنون به قاضی پرونده "دنیل رافکاس" ارجاع داده می‌شود و وی تصمیم‌ می‌گیرد که آیا رئیس‌جمهوری آرژانتین باید در این باره صحبت کند یا خیر.

کرچنر 61 ساله مصونیت ریاست جمهوری دارد و اگر دو سوم کنگره به برکناری وی رای دهد، وی تنها با مجازات روبرو می‌شود اما این احتمال بسیار بعید است چراکه قانونگذاران فعلی از حامیان کرچنر هستند و وی در هر دو مجلس از اکثریت بهره می‌برد.

رئیس کابینه کرچنر دادگاه‌ها را متهم کرده است که می‌خواهند با پیگیری پرونده علیه رئیس‌جمهوری آرژانتین «کودتای قضایی» به راه بیندازند. وی همچنین تصمیم دادستان‌ها را برای برگزاری راهپیمایی به مناسبت مرگ نیسمان به باد انتقاد گرفت.

انتهای پیام

کد N725006

وبگردی