آفتاب

طرح سناتورهای آمریکایی برای کاهش تحریم‌های کوبا

طرح سناتورهای آمریکایی برای کاهش تحریم‌های کوبا

سناتورهای آمریکایی پس از گذشت حدود ۲ ماه از اعلام رسمی رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر لزوم عادی‌سازی مناسبات این کشور با کوبا، با ارائه لایحه‌ای خواستار کاهش تحریم‌های وضع شده علیه این کشور شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، چند سناتور دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا طرحی به منظور کاهش تحریم‌ها علیه کوبا ارائه کرده‌اند با این حال موافقت کنگره که اکثریت آن را جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دهند با این طرح هنوز مشخص نیست.

ارائه این طرح زمانی انجام می‌شود که برخی مقامات آمریکایی به ویژه نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره با ازسرگیری روابط آمریکا و کوبا مخالفت می‌کنند.

لایحه کاهش تحریم‌های آمریکا علیه کوبا، توسط ایمی کلوبوچار، حامی اصلی طرح، پاتریک لیهی، ریچارد داربین، دبی استابنوف به عنوان سناتورهای دمکرات و جف فلیک و مایک انزی از حزب جمهوری‌خواه ارائه شده است.

سناتورهای طرفدار این لایحه قصد دارند قوانینی را که مانع انجام تجارت آمریکایی‌ها با کوبا هستند، لغو کنند. گفته می‌شود که در این لایحه لغو قوانین مربوط به حقوق بشر درخواست نشده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز این طرح با مخالفت شدید برخی در کنگره آمریکا روبرو خواهد شد اما حامیان این طرح معتقدند که آنها با این اقدام حداقل بحث پیرامون سیاستگذاری درباره مناسبات آمریکا و کوبا را ایجاد کرده‌اند.

از جمله اقداماتی که کاخ سفید در پی انجام آن است تسهیل تبادلات مالی، افزایش میزان پول مجاز برای ارسال از یک کشور به کشور دیگر و دادن اجازه برای صادرات برخی کالاها مانند مصالح ساختمانی و تولیدات مورد نیاز کارگاه‌های کوچک و رستوران‌هاست.

شبکه دویچه‌وله نیز گزارش داد که آمریکا از تمایل خود برای از سرگیری روابط دیپلماتیک با کوبا در سریع‌ترین زمان ممکن خبر داده و در این راستا به مقامات کوبا فشار می‌آورد تا زمینه بازگشایی سفارت آمریکا در هاوانا را تا پیش از فرا رسیدن آوریل ۲۰۱۵ فراهم کنند.

کوبا برای ازسرگیری کامل روابط دیپلماتیک با آمریکا این شرط را گذاشته که آمریکا باید این کشور را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج کند. دو کشور در پنجاه سال گذشته هیچ‌گونه رابطه دیپلماتیکی نداشته‌اند و همچنان بی‌اعتمادی بر گفت‌وگوهای معطوف به ازسرگیری روابط آنها سایه انداخته است.

اگرچه ازسرگیری روابط دیپلماتیک می‌تواند به سرعت انجام گیرد اما فرآیند عادی‌سازی روابط و رفع تحریم‌های تجاری آمریکا علیه کوبا زمان‌بر است.

پیش‌بینی می‌شود شمار زیادی از موارد تحریم‌ها که به موافقت کنگره‌ آمریکا نیاز دارد، هم‌چنان برقرار بمانند. به گفته‌ کارشناسان سیاسی، اوباما در جلب موافقت نمایندگان کنگره با چالش‌های جدی روبرو خواهد بود.

انتهای پیام

کد N724219

وبگردی