آفتاب
حجت‌الاسلام خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

روحیه گذشت و انسانیت ظرفیت می‌خواهد

روحیه گذشت و انسانیت ظرفیت می‌خواهد

ظرفیت می‌خواهد کسی بتواند روحیه گذشت و انسانیت داشته باشد. هرکس بخواهد چنین کند٬ باید خیلی در مکتب امامان مطالعه کرده و الگو داشته باشد تا بتواند چنین رفتاری داشته باشد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه ظرفیت می‌خواهد که کسی بتواند روحیه گذشت و انسانیت داشته باشد٬ تاکید کرد: هرکس بخواهد چنین کند٬ باید خیلی در مکتب امامان مطالعه کرده و الگو داشته باشد تا بتواند چنین رفتاری داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران تصریح کرد: تقوا را برای خدایی نگه دارید که همه حرف‌های شما را می‌شنود. همه اینها علنی‌، ‌یواشکی، ‌در گوشی می‌شنود حتی اگر چیزی در دل هم داشته باشید ذات مقدس ربوبی می‌داند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: در خطبه‌های اول سخن از سبک زندگی دینی داشتیم٬ بخش‌های مختلفی از بحث‌ مطرح شد در سبک زندگی دینی در عرصه اجتماعی اصولی است. اصل را که در این خطبه مطرح می‌کنم این است که در جامعه اسلامی رفتار مسلمانان با یکدیگر نباید عرصه رفتارهای نامناسب باشد.

وی ادامه داد: آدم‌ها در زندگی اجتماعی آدم با برخوردهای نامناسب می‌شود٬ مواجه می‌شوند. نمی‌توانیم بگوییم چون جامعه اسلامی شد دیگر اینها نیست٬ نباید باشد. در موضوع برخوردها یک روش مقابل به مثل است؛ فحش در مقابل فحش، اهانت در مقابل اهانت. این روش را اسلام نمی‌پذیرد زیرا جامعه آکنده از رفتارهای نادرست می‌شود.

خاتمی افزود: شکل اسلامی از روش مقابله به مثل منطقی‌تر است. وقتی کسی اهانت می‌کند شما برادرانه با او صحبت کنید و او را واقف کنید٬ این همان روشی است که اسلام می‌پسندد.

وی با توضیح روش اسلامی که از هر شیوه‌ای مناسب‌تر است٬ بیان داشت: شیوه سومی که قرآن مطرح می‌کند٬ فوق برخورد دوم است؛ قرآن می‌گوید اصلا جواب بدی را با خوبی بده٬و پاسخ بی‌مهری را با مهر بده؛ چراکه این همان سبک زندگی قرآنی و دین است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه با بیان اینکه اگر جواب بدی را با خوبی بدهید می‌بینید شرایط و فضا عوض می‌شود٬ اظهار داشت: دین یک اصل است. اینکه اسلام می‌گوید خشم خود را فرو ببرید٬ یعنی برخورد مقابله به مثل نکنیم.

وی بیان داشت: اسلام تشویق می‌کند به عفو؛ عفو یعنی گذشته را به روی دیگری نیاور.

خاتمی ادامه داد: حدود ۶ آیه از قرآن در این زمینه وجود دارد٬ یکجا قرآن می‌گوید: خوبی و بدی همانند نیست٬ شما با شیوه زیبا٬ بدی را دفع کن زیرا نتیجه‌اش این است که دشمن کینه‌توز شما می‌شود. دوست صمیمی‌ات می‌فهمد وقتی شما بدی او را به خوبی جواب دادید٬ انسانیت به خرج داده‌اید٬ اینها را می‌فهمد. به امام حسن بد و بیراه می‌گویند امام حسن مهربانانه می‌گوید از راه رسیدی٬ گرسنه‌ای سیرت کنیم. این برخورد باعث شد همین آدم از دوستان صمیمی امام بشود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: ظرفیت می‌خواهد که کسی بتواند روحیه گذشت و انسانیت داشته باشد. هرکس بخواهد چنین کند٬ باید خیلی در مکتب امامان مطالعه کرده و الگو داشته باشد تا بتواند چنین رفتاری داشته باشد.

کد N724128

وبگردی