آفتاب
تازه‌ترین اخبار از یمن؛

خوش‌بینی سازمان ملل از روند مذاکرات یمن و احتمال تشکیل شورای ریاستی و هیات قانونگذاری

خوش‌بینی سازمان ملل از روند مذاکرات یمن و احتمال تشکیل شورای ریاستی و هیات قانونگذاری

در حالیکه حوثی‌ها با کمک ارتش یمن کنترل شهر البیضا را بدست گرفته‌اند، فرستاده سازمان ملل به این کشور خوش‌بینی خود را نسبت به پیشرفت گفت‌وگوها میان گروه‌های یمنی برای پایان دادن به بحران این کشور اعلام کرد.

در حالیکه حوثی‌ها با کمک ارتش یمن کنترل شهر البیضا را بدست گرفته‌اند، فرستاده سازمان ملل به این کشور خوش‌بینی خود را نسبت به پیشرفت گفت‌وگوها میان گروه‌های یمنی برای پایان دادن به بحران این کشور اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره، در جریان درگیری‌ها بین گروه انصار الله یمن با افراد قبایل منطقه رداع واقع در استان البیضاء که با حمایت نیروهای ارتش و امنیتی این کشور از حوثی‌ها صورت گرفت، ارتش یمن کنترل این شهر را در اختیار گرفت.

استان البیضاء یکی از دروازه‌های اصلی برای ورود به استان‌های جنوبی یمن به ویژه "لحج" ، "أبین"، "شبوه" است. این استان‌ از استان‌هایی به شمار می‌رود که با اعلامیه قانون اساسی مخالفت کرده است.

در حالی که دور دوم مذاکرات در یمن پایان یافته منابع آگاه به این نشست‌ها به العربیه گفتند: اکثر شرکت‌کنندگان در این نشست با تشکیل شورای ریاستی متشکل از پنج تن موافقت کردند و تعیین اسامی آنها و اختیارات‌شان به زودی بررسی خواهد شد.

این منابع گفتند: فرصت ادامه کار پارلمان کنونی در سایه مواضع حوثی‌ها ضعیف شده است و در حال حاضر توجهات به سمت تشکیل هیات قانونگذاری جدید تحت عنوان شورای ملی یا شورای موسسان متمرکز است و توافق شده تا تمام گروه‌ها در آن نماینده داشته باشند به طوریکه به جنوب 50 درصد به زنان 30 درصد و 20 درصد به جوانان اختصاص داده شود.

این منابع افزودند: این نشست‌ها امروز نیز ادامه خواهد داشت.

در همین راستا جمال بن عمر، فرستاده سازمان ملل به یمن نسبت به پیشرفت در گفت‌وگوی گروه‌های یمن ابراز خوش‌بینی کرد.

وی افزود: دور دوم گفت‌وگوها به پایان رسیده و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در محدود کردن موارد اختلافی حاصل شده است.

بن عمر همچنین تاکید کرد، هم اکنون تمایلی میان طرفین یمنی در دستیابی به راهکاری برای خاتمه دادن به بحران این کشور وجود دارد و از تمامی گروه‌ها می‌خواهیم تا مسئولیت خود را در این خصوص برعهده بگیرند زیرا اکثریت آنها دچار خطا و اشتباهاتی شده‌اند.

وی عنوان داشت: در حال حاضر شاخص‌های منفی و چالش‌های امنیتی و اقتصادی وجود دارد اما برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها میان یمنی‌ها تلاش خواهیم کرد.

از سوی دیگر، محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی گروه انصارالله یمن تاکید کرد: مشارکت این گروه در گفت‌وگویی که طی دو روز گذشته به رهبری جمال بن عمر انجام شد، تحت هیچ گونه فشار و یا تهدیدی مبنی بر قطع کمک‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به یمن نبوده است.

وی تصریح کرد: هیچ گونه فشار از سوی کشورهای حوزه خلیج (فارس)، منطقه و دیگر کشورهای جهان برای مشارکت در این گفت‌وگو بر ما اعمال نشده است. ما در گفت‌وگو شرکت می‌کنیم زیرا آن از اصولی است که ما به آن فرا می‌خوانیم. ما خواهان روابط خوب با تمامی کشورها به ویژه کشورهای مجاور هستیم.

البخیتی تاکید کرد: ما مداخلات کشورهای خارجی را که همواره با منافع کشور مغایرت دارند نمی‌پذیریم و علت اینکه اوضاع اقتصادی به این مرحله خطرناک رسیده است حمایت کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی از قدرت‌های فاسد در یمن است.

وی همچنین حزب اصلاح یمن را به ایجاد بحران برای متوقف کردن گفت‌وگوها و لغو اعلامیه قانون اساسی متهم کرد.

از سوی دیگر، منابع یمنی اعلام کردند، یک پهپاد آمریکایی با هدف قرار دادن مواضع گروه تروریستی القاعده در وادی سر واقع در استان حضرموت در جنوب شرق یمن، دست کم 4 تن از تروریست‌ها را به هلاکت رساند.

انتهای پیام

کد N722212

وبگردی