آفتاب
بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

موضوع ایران در سند امنیت ملی آمریكا آخرین امتیاز دموكرات‌ها خواهد بود

موضوع ایران در سند امنیت ملی آمریكا آخرین امتیاز دموكرات‌ها خواهد بود

سیاست خارجی آمریكا بر پایه منافع ملی است نه بر پایه اظهار نظرها یا منافع احزاب، لذا تنظیم و انتشار این سند می‌تواند خطوط و رهبردها را ترسیم كند.

یك كارشناس مسائل آمریكا درباره انتشار سند امنیت ملی ایالات متحده گفت كه این موضوع متداولی است كه هر ساله صورت می‌گیرد و سیاست خارجی آمریكا را به نوعی با تغییراتی روبه‌رو می‌كند.

علی بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تاكید كرد: در اكثر كشورها منافع كلان قربانی منافع احزاب نمی‌شود مگر اینكه درباره این منافع اظهارنظر و رای‌گیری شود و آنچه كه مسلم است، این موضوع است كه سیاست خارجی آمریكا بر پایه منافع ملی است نه بر پایه اظهار نظرها یا منافع احزاب لذا تنظیم و انتشار این سند می‌تواند خطوط و رهبردها را ترسیم كند.

وی با اشاره به موضوع هسته‌ای ایران كه در این سند به آن پرداخته شده است، بیان كرد: موضوع هسته‌ای ایران به عنوان آخرین امتیاز برای دموكرا‌ت‌ها و انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده میلادی در آمریكا محسوب می‌شود به گونه‌ای كه در سیاست خارجی دولت اوباما سه مشكل و محور اصلی یعنی صلح خاورمیانه، مساله سوریه و مذاكرات هسته‌ای ایران مطرح بود كه فقط سومین مساله یعنی پرونده هسته‌ای ایران می تواند چهره دموكرات‌ها را در سیاست خارجی‌شان كمی تطهیر كند. به عبارتی كه به نتیجه نرسیدن این سه محور باعث شد، دموكرات‌ها در انتخابات كنگره رای نیاورند.

این كارشناس مسائل بین‌الملل در پایان در پاسخ به پرسشی درباره سخنرانی نتانیاهو در كنگره آمریكا، گفت: این موضوع بحثی است كه واقعاَ غیر دیپلماتیك است چرا كه اصلاَ از نتانیاهو دعوتی به عمل نیامده است لذا حضور احتمالی بنیامین نتانیاهو در كنگره آمریكا برای اعمال فشار بر دموكرات‌ها صورت می‌گیرد تا جایی كه اوباما گفته است كه با نتانیاهو دیدار نخواهد كرد.

کد N721765

وبگردی