آفتاب
آیت‌الله آملی لاریجانی:

فشار غربی‌ها درباره حقوق بشر كاملاً سیاسی است

فشار غربی‌ها درباره حقوق بشر كاملاً سیاسی است

زنان در جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف حضور فعال دارند و حتی منع قانونی برای حضور آنان در مدارج عالی مدیریتی و تصمیم‌گیری وجود ندارد.

رئیس قوه قضاییه خواستار رصد و پایش مبانی حقوق بشری غرب و انواع رخدادهای ضد انسانی صورت گرفته در غرب و مقایسه آن با ادعاهای غربی‌ها علیه سایر كشورها شد و گفت: نكات منفی حقوق بشری غرب علیه شهروندان كشورهای غربی از جمله زنان، اقلیت‌های مذهبی و نژادی باید به خوبی رصد و در مقابل ادعاهای ضد حقوق بشری آنان علیه دیگر كشورها در مجامع بین‌المللی به دنیا عرضه شود.

به گزارش ایلنا٬ آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه ستاد حقوق بشر كه صبح امروز در قوه قضاییه تشكیل شد با اشاره به تلاش غربی‌ها برای تحمیل تفكر سكولاری خود در زمینه حقوق بشر به كشورهای دیگر گفت: جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر ایدئولوژی اسلامی خود، حرف‌های زیادی در زمینه حقوق بشر دارد.

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با تأكید بر اینكه فشار غربی‌ها درباره حقوق بشر علیه كشورهای دیگر كاملاً سیاسی و به دور از مبانی انسانی است افزود: در حالیكه در برخی كشورها زنان حتی حق رانندگی ندارند و از كوچكترین امكانات و حضور در عرصه‌های اجتماعی محرومند و غرب هیچ واكنشی در قبال آنها ندارد، جمهوری اسلامی ایران به رعایت نكردن حقوق زنان متهم می‌شود و در گزارش‌های خود می‌نویسند كه چرا در ایران زنان عضو شورای نگهبان نیستند كه ما هم به آنها پاسخ داده‌ایم؛ از خود بپرسید كه چرا تاكنون زنان در آمریكا رئیس جمهور نشده‌اند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اینكه زنان در جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف حضور فعال دارند و حتی منع قانونی برای حضور آنان در مدارج عالی مدیریتی و تصمیم‌گیری وجود ندارد تأكید كرد: طرح اینگونه بحث‌ها، نشانگر نگاه سیاسی و ابزاری به حقوق بشر است.

آیت‌الله آملی لاریجانی افزود: برخی هجمه‌های حقوق بشری درخصوص مباحثی مانند حدود و قصاص، مبنا و فلسفه سیاسی خاصی دارد و از آنجا ناشی می‌شود كه غربی‌ها می‌خواهند مبانی سكولار خود را به ما تحمیل كنند.

رئیس قوه قضاییه خواستار تحرك سیاسی بیشتر ستاد حقوق بشر در زمینه پاسخگویی عملی به هجمه‌های حقوق بشری غرب علیه ایران شد و گفت: در كنار تحرك سیاسی و هماهنگی تمام دستگاه‌ها و قوای سه گانه برای مقابله با ادعاهای حقوق بشری غرب، باید فارغ از بحث‌های سیاسی، گروهی متخصص از اساتید حوزه و دانشگاه برای تبیین مبانی حقوق بشر اسلامی و مطالعه عمیق و علمی مفهوم حقوق بشر و ابعاد آن در اسلام و جهان معاصر، تشكیل شود تا معیارهای دینی، سیره پیشوایان دین، آموزه‌ها و توصیه‌های انسانی قرآن و سیره پیامبر (ص) در این زمینه را مدون و عرضه كنند.

آیت‌الله آملی لاریجانی رصد و پایش تحركات حقوق بشری غرب از جمله نحوه برخورد پلیس با مردم و زنان این كشورها و مقایسه آن با كشورهای دیگر از جمله ایران را برنامه مطالعاتی دیگری از سوی این گروه به منظور عرضه آن به مجامع بین‌المللی و مردم دنیا برشمرد.

رئیس قوه قضاییه نقش ستاد حقوق بشر در هماهنگی امور مربوط به حقوق بشر را مهم ارزیابی كرد و گفت: امیدواریم با حمایت بیشتر مجلس و دولت این ستاد بتواند از ظرفیت‌های خود برای مقابله با هجمه‌های ضد حقوق بشری غرب بیشترین استفاده و بهره را ببرد.

در این جلسه كه با حضور اعضای ستاد از جمله وزیران امور خارجه، اطلاعات، كشور، دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان عالی قضایی و انتظامی تشكیل شده بود؛ محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر گزارشی از عملكرد این ستاد در سال جاری و برنامه‌های ستاد در سال 94 را ارائه كرد.

وی ارایه پاسخ‌های مستدل به هجمه‌های حقوق بشری غرب، حضور مؤثر در اجلاس‌های حقوق بشری، همكاری‌های دوجانبه با كشورهای دیگر، تشكیل كارگروههای تخصصی به منظور تبیین مباحث حقوق بشری برای قضات و ضابطان قوه قضاییه را از جمله اقدامات این ستاد برای پیشبرد اهداف حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران اعلام كرد.

در این جلسه همچنین محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در سخنانی گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق بشر حرف دارد و اینطور نیست كه تصور شود ما در مباحث حقوق بشری تنها باید شنونده باشیم.

در این جلسه همچنین سایر اعضا نقطه نظرات خود را درخصوص مباحث حقوق بشری و لزوم هماهنگی بیشتر میان دستگاههای مختلف و حضور فعال در مجامع بین‌المللی مطرح كردند.

کد N721282

وبگردی