آفتاب
موسویان در گفت وگو با ایسنا:

توصیه رهبری برای توافق کامل را در راستای موفقیت مذاکرات تعبیر می‌کنم

توصیه رهبری برای توافق کامل را در راستای موفقیت مذاکرات تعبیر می‌کنم

یک دیپلمات هسته‌ای پیشین ایران با اشاره به تاکید رهبری بر توافق با 1+5 در جزییات و کلیات به طور یکجا گفت: برداشت شخصی من است که معظم له «خط قرمز» نکشیدند بلکه توصیه‌ای واقع‌بینانه، دلسوزانه و مدبرانه به مذاکره‌کننده‌گان فرمودند تا شانس موفقیت مذاکرات را افزایش و حصول یک توافق پایدار را ممکن سازند.

سیدحسین موسویان در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره منطقی خواندن اقدامات هسته‌ای ایران در چارچوب برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو) گفت: معتقدم مقام معظم رهبری همیشه با توافقی متعادل موافق بوده‌اند. متاسفانه یک جریان مرموز سعی می‌کند در افکار عمومی جهان جا بیاندازد که رهبری ایران مانع توافق است تا اگر مذاکرات شکست خورد و تحریم افزایش یافت یا جنگی رخ داد، ایران را مقصر قلمداد کنند. من در 5 سال گذسته در ده‌ها مصاحبه و مقاله و سخنرانی توضیح داده‌ام که معظم له همیشه موافق توافقی عادلانه بوده‌اند. البته هر توافقی که معنی محروم شدن ایران از حقوق هسته‌ای طبق معاهده ان پی تی را بدهد، ایشان نخواهند پذیرفت. از این رو فرمایشات اخیر ایشان هم گواه این حقیقت است.

وی در پاسخ به این پرسش که توافق خوب که «عزت» و «منافع» ایران را تامین کند چه توافقی است؟ اظهار کرد: توافق برد- برد توافقی است که دو اصل را برای ایران تامین کند و دو اصل را برای قدرت‌های جهانی. دو اصل مربوط به ایران رفع کامل تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های صلح‌آمیزهسته‌ای است و پذیرفتن غنی‌سازی برای نیازهای داخلی‌مان. دو اصل مریوط به قدرت‌های جهانی این است که اول ایران حداکثر شفافیت در برنامه هسته‌ای‌اش را بپذیرد و دوم اطمینان‌های لازم در مورد انحراف نداشتن به سمت ساخت بمب را تامین کند.

این دیپلمات پیشین ایران با اشاره به آخرین دیدگاه‌هایش که اخیرا در مقاله‌ای در روزنامه آمریکایی یو اس ای تودی منتشر شد، افزود: در آن‌جا به طور مستدل توضیح دادم که تا اینجای مذاکره تیم هسته‌ای ایران دو اصل مورد نظر قدرت‌های جهانی را تامین کرده است و اکنون نوبت آن‌هاست که دو اصل ایران را تامین کنند تا توافق امضاء شود.

موسویان درباره دیدگاه رهبری مبنی بر این که توافق جامع به طور کلی و جزیی یک‌جا صورت گیرد اظهار کرد: تا جایی که من می‌فهمم مذاکره‌کننده‌گان ایرانی و کشورهای 5+1 هم از ابتدا و هم اکنون توافق جامع یک مرحله‌ای را ترجیح می‌دادند و می‌دهند و سعی خود را کرده و می‌کنند. اما اگر تا 24 مارس یعنی 4 فروردین نتوانند به این خواست و هدف مشترک برسند، ممکن است راهی به جز دو مرحله‌ای کردن توافق نداشته باشند.

این دیپلمات پیشین هسته‌ای کشورمان تاکید کرد: برداشت شخصی من از فرمایش معظم له این است که ایشان توافق کامل و جامع یک مرحله‌ای را ترجیح می‌دهند که کاملا هم درست است. زیرا شیاطینی که در پشت پرده مشغول طراحی «پروژه شکست مذاکرات» هستند در مرحله دوم که دو طرف وارد جزییات می‌شوند، فوق‌العاده فعال‌تر خواهند شد از این رو من توصیه مقام معظم رهبری را در راستای موفقیت مذاکرات تعبیر می‌کنم و نه شکست مذاکرات.

انتهای پیام

کد N720777

وبگردی