آفتاب

اوباما: اول دیپلماسی بعد بررسی ارسال سلاح برای اوکراین

اوباما: اول دیپلماسی بعد بررسی ارسال سلاح برای اوکراین

رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد پیش از تصمیم‌گیری درباره این که آیا تسلیحات در اختیار دولت اوکراین قرار دهد یا خیر، منتظر نتیجه مذاکرات آتی در مورد بحران اوکراین می‌ماند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان خاطرنشان کرد که دیپلماسی و اعمال تحریم‌ها همچنان ابزارهایی هستند که وی برای حل بحران اوکراین آنها را ترجیح می‌دهد.

اوباما در این کنفرانس خبری خاطرنشان کرد که ارسال تسلیحات به اوکراین در میان گزینه‌هایی است که وی و مشاورانش در حال بررسی آن هستند.

این در حالی است که پیش از این صدراعظم آلمان با ارسال تسلیحات برای اوکراین مخالفت کرده بود.

اوباما گفت: این حقیقت دارد که اگر دیپلماسی در روند بحران اوکراین ناکام بماند آنچه من خواستار آن خواهم شد بررسی تمام گزینه‌هاست اما باید بگویم هنوز در این رابطه تصمیم‌گیری نکرده‌ام.

به دنبال تشدید درگیری‌های اخیر در شرق اوکراین این گمانه‌زنی مطرح بوده است که دولت آمریکا در حال بررسی ارسال تسلیحات مرگبار برای اوکراین است. این در حالی است که برخی ارسال تسلیحات به دولت اوکراین را عامل تشدید تنش‌ها در شرق این کشور می‌دانند. برخی مشاوران اوباما و همچنین شماری از قانون‌گذاران جنگ‌طلب در کنگره در حال اعمال فشار به اوباما برای انجام اقدامات بیشتر در کمک به دولت اوکراین هستند.

با این حال به نظر می‌رسد همه چیز به نشست روز چهارشنبه در مینسک با هدف حل بحران اوکراین بستگی دارد.

آندرو کوچینز، مدیر برنامه روسیه اوراسیا در مرکز مطالعات بین‌الملل و استراتژیک گفت: اوباما مدت‌هاست در مورد مسلح کردن کشورهایی همچون اوکراین شک و تردیدهایی دارد اما اگر اقدامات دیپلماتیک در این راستا ناکام بماند ممکن است گزینه‌های دیگر همچون تحریم‌های بیشتر علیه روسیه و یا مسلح کردن ارتش اوکراین در دستور کار قرار گیرد.

این در حالی است که وزرای خارجه اتحادیه اروپا نیز اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه را موقتاً متوقف کرده‌اند تا نتیجه نشست روز چهارشنبه مینسک مشخص شود.

اوباما خاطرنشان کرد، وی و مرکل در این موضوع به توافق رسیده‌اند که تحریم‌های بیشتر نباید در این مقطع زمانی اعمال شود و اگر می‌خواهیم روند دیپلماسی را در پیش بگیریم، منزوی کردن روسیه اوضاع را وخیم‌تر می‌کند.

این در حالی است که مرکل خاطرنشان کرد، با توجه به اینکه توافقنامه صلح پیشین در مورد بحران اوکراین ناکام بوده است، وی موفقیت در مذاکرات آتی در بحران اوکراین را پیش‌بینی نمی‌کند.

مرکل و رئیس‌جمهوری فرانسه اخیراً نشستی سه جانبه با رئیس‌جمهوری روسیه در مسکو داشتند تا راه‌های حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین را بررسی کنند.

ارتش اوکراین نیز اعلام کرد که در جدیدترین درگیری‌ها در شرق این کشور 9 سرباز و هفت غیرنظامی کشته شدند.

اوباما در این کنفرانس خبری تصریح کرد که بحران اوکراین اتحاد آمریکا و همپیمانان اروپایی‌اش را تقویت کرده است.

اوباما گفت: ممکن است با همپیمانان اروپایی‌مان در یکسری موارد عدم توافق‌های تاکتیکی وجود داشته باشد اما در اصل همگرایی منطقه‌ای و تمامیت ارضی کشورها، ما به طور کامل متحد و هم‌نظر هستیم.

اوباما افزود: ما نمی‌خواهیم که روسیه کشوری محاصره شده و تضعیف شده باشد.

مرکل نیز در ادامه صحبت‌هایش افزود: ما همچنان در مسیر حصول راه‌حل دیپلماتیک گام برمی‌داریم.

رهبران روسیه، آلمان، اوکراین و فرانسه قرار است روز چهارشنبه در مینسک بلاروس درباره بحران اوکراین و پیدا کردن راه حلی برای آن مذاکره کنند.

انتهای پیام

کد N720094

وبگردی