آفتاب
قندالی:

تامین آب و علوفه دام از نیاز های اصلی جامعه عشایری است

تامین آب و علوفه دام از نیاز های اصلی جامعه عشایری است

بیرجند- رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: با توجه به خشکسالی ها تامین آب و علوفه برای دامها از نیازهای اصلی جامعه عشایری است که باید در راستای تامین آن تلاش کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، کرمعلی قندالی عصر دوشنبه در دیدار با استاندار خراسان جنوبی اظهارکرد: اعتقاد ما این است  که هر چادر عشايری يك پايگاه توليدی، فرهنگی و امنيتی است.

وی نقش عشایر را درامنیت مرزهای کشور بسیار تاثیر گذار دانست و گفت: عشایر ۲۸ درصد دام کشور، ۲۵ درصد گوشت قرمز و ۳۵ درصد از صنایع دستی را در کشور تولید می‌کنند.

رئیس سازمان امور عشایر کشور عنوان کرد: جامعه عشايری كشور دو درصد از جمعيت كشور را شامل می شوند که علی رغم این جمعیت محدود کارکردهای فرهنگی بسیار خوبی هم در کشور دارند.

قندالی با اشاره به اینکه حفظ و نگهداشت عشایر به عنوان سرمایه عظیم کشور وظیفه اصلی ما است، افزود: توانمندی عشایر درهمه زمینه ها در دستور کار ما قرار گرفته است.

 وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۹ درصد از كشور در حوزه قلمر و عشاير است، گفت: عشایر یک کارکرد تمدنی بسیار وسیع دارند که باید نگذاریم فرهنگ شهرنشینی در بین این مردمان غیور رسوخ کند.

رئیس سازمان امور عشایر کشورعنوان کرد: آموزش و توانمندسازی اقتصادی عشاير در دستور کار سازمان امور عشایری قرار گرفته است.

قندالی بیان کرد: متاسفانه خشكسالي و كمبود منابع آبی از مشكلات جدی عشاير در كل كشور است كه با تقويت تشكل های مردمی به دنبال رفع اين مشكل هستيم.

وی با بیان اینکه هم اکنون عشایر ما به دلیل نبود علوفه هزینه می کنند، گفت: به دلیل عدم بارندگی در تامین علوفه و آب برای دام عشایر با مشکل مواجه هستیم.

رئیس سازمان امور عشایر کشور با تاکید بر اینکه ما به دنبال تحول و نواوری در بخش عشایر هستیم، گفت: امید است بتوانیم از محل منابع داخلی بخشی از مشکلات عشایر را تعدیل کنیم.

قندالی خراسان جنوبی چهارمين عشایرنشین کشور دانست و تصريح كرد: ۱۳ درصد از جمعيت اين استان عشاير هستند.

کد N719855

وبگردی