آفتاب

اوکراین، محور مذاکرات امروز مرکل در کاخ سفید

اوکراین، محور مذاکرات امروز مرکل در کاخ سفید

صدراعظم آلمان امروز (دوشنبه) برای مذاکره با رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید وارد واشنگتن شد و انتظار می‌رود که اوکراین اصلی‌ترین موضوع گفت‌وگوها باشد. رهبران آلمان و آمریکا در تلاشند تا به‌رغم اختلافات بالقوه در خصوص ارسال سلاح به کی‌یف، اتحاد خود را به معرض نمایش بگذارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در دیدار امروز باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در کاخ سفید، مرکل قرار است اوباما را از مذاکرات صورت گرفته با هدف از سرگیری برنامه صلح اوکراین مطلع سازد.

مساله، تنها حمایت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از جدایی طلبان شرق اوکراین نیست بلکه از سرگیری استراتژی جنگ سرد جماهیر شوروی با هدف ایجاد اختلافات میان آمریکا و متحدان عضو ناتواش به ویژه آلمان است.

مرکل و فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه روز پنج شنبه و جمعه با رهبران اوکراین و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار کرده و نشست تازه‌ای را برای روز چهارشنبه در مینسک تعیین کردند.

رهبران فرانسه و آلمان قرار است با پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین و پوتین در اقدامی با هدف احیای توافقنامه صلح ماه سپتامبر مینسک دیدار کنند. آمریکا در این دیدار حضور نخواهد داشت.

این نشست روز چهارشنبه در بحبوحه مخالفت‌های شدید نسبت به مسلح کردن اوکراین برای مقابله با جدایی طلبان شرق کشورش صورت می‌گیرد. کاخ سفید اعلام کرده که اوباما در حال بررسی انجام این اقدام است. مخالفان مسلح کردن کی‌یف معتقدند که این اقدام می‌تواند منجر به یک جنگ نیابتی میان واشنگتن و مسکو شود. مرکل و اولاند تاکید دارند که تنها راه پایان دادن به درگیری‌های اوکراین از طریق دیپلماسی است.

اورسولا فون درلاین، وزیر دفاع آلمان گفت: باید بتوان از طریق مذاکره به تعادل منافع در داخل اوکراین رسید که تمامیت ارضی اوکراین و میزان مناسب خودمختاری برای جدایی طلبان را تضمین کند.

انتهای پیام

کد N718790

وبگردی