آفتاب
در گزارش کمیته چیلکات؛

بیش از 30 مقام ارشد انگلیس درباره جنگ عراق مورد انتقاد قرار گرفتند

بیش از 30 مقام ارشد انگلیس درباره جنگ عراق مورد انتقاد قرار گرفتند

در گزارش رسمی شدیدا انتقادی کمیته تحقیقات درباره جنگ عراق، بیش از 30 مقام و سیاستمدار ارشد از جمله نخست وزیر سابق انگلیس به شدت مورد انتقاد قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تلگراف، سر جان چیلکات، رئیس این کمیته تحقیقاتی در چند روز گذشته گفت، کمتر از 150 سیاستمدار و مقام ارشد در این گزارش نهایی مورد انتقاد و سرزنش قرار گرفتند.

اما وی از اعلام تعداد دقیق این مقامات و سیاستمدارها اجتناب کرد.

با این حال روزنامه دیلی میل چاپ یکشنبه نوشت: رئیس این کمیته تحقیقاتی تقریبا به 30 تن نامه‌ای ارسال کرده و به آن‌ها هشدار داده که احتمالا در مورد جنگ عراق مورد انتقاد و سرزنش قرار می‌گیرند.

این روزنامه گزارش داد، این افراد احتمالا شامل جک استراو، وزیر امور خارجه انگلیس بین سال‌های 2001 تا 2006 میلادی یعنی قبل، بعد و در حین جنگ سال 2003 میلادی عراق، آلیستر کمپبل، مدیر ارتباطات، تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس، جاناتان پاول، رئیس دفتر وی و جف هون، وزیر دفاع سابق این کشور هستند.

منابع دفتر نخست‌وزیری انگلیس گفتند، آن‌ها انتظار دارند که این گزارش سند محکومیت دولت بلر و بخش‌های وسیعی از تشکیلات دولت انگلیس باشد.

بخشی از این گزارش 7000 صفحه‌ای منتشر خواهد شد که شامل 200 دقیقه از نشست‌های کابینه و 30 یادداشت دو طرفه میان بلر و جورج واکر بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا است.

یکی از این منابع گفت: اظهارات بلر لغت به لغت منتشر خواهد شد. این اظهارات تا جایی که ممکن است ویرایش خواهد شد اما در نهایت با جزئیات کامل و شفاف منتشر خواهد شد تا همگان از نظرات و اهداف بلر مطلع شوند.

این منبع افزود: اظهارات بوش نیز با جزئیات کمتر منتشر خواهد شد چرا که انتشار اظهارات یکی از روسای جمهور آمریکا آن هم با جزئیات کامل وظیفه انگلیس نیست.

انتهای پیام

کد N718718

وبگردی