آفتاب

صالحی‌نیا: تولید خودرو از یک میلیون دستگاه گذشت

صالحی‌نیا: تولید خودرو از یک میلیون دستگاه گذشت

طی 10 ماه گذشته 43میلیارد دلار واردات داشته‌ایم که با رشدی 15درصدی همراه بوده است. البته 60درصد از واردات مربوط به کالاهای واسطه‌ای و بین 15 تا 20 درصد مربوط به کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی بوده است.

معاون صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از تولید یک میلیون دستگاه خودرو خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن صالحی‌نیا صبح امروز در یک نشست خبری با اشاره به تعداد واحدهای فعال در کشور گفت: در حال حاضر 87هزار واحد تولیدی در کشور در حال فعالیت است که دارای ظرفیت‌های بهره‌برداری متفاوتی هستند.
وی افزود: از این تعداد 80هزار واحد کوچک، 4هزار واحد متوسط و 3هزار واحد بزرگ در کشور وجود دارد. واحدهای زیر 50 نفر کوچک، بین 50 تا 100 نفر متوسط و بالاتر از 100 نفر واحدهای بزرگ به شمار می‌رود.

صالحی‌نیا ادامه داد: در مجموع بیش 70درصد از ارزش افزوده صنایع از این واحدهاست.

وی در ادامه با اشاره به میزان تولید صنایع مختلف در 10ماهه سال جاری تصریح کرد: در این مدت 40میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید شده که در مقایسه با سال گذشته 12درصد افزایش تولید داشته است. همچنین 22 هزار میلیون تن محصولات اکرلیک تولید شده که در مقابل 15.5هزار تن سال گذشته 41 درصد افزایش داشته است.

وی در مورد تولید فرش نیز گفت: امسال 71 میلیون متر مربع فرش تولید شده که در مقایسه با سال گذشته 7درصد افزایش تولید داشته‌ایم.

همچنین تولید انواع لوازم خانگی نظیر تلویزیون LCD 23 درصد افزایش تولید داشته‌ایم و در مورد انواع یخچال - فریزر و ماشین لباسشویی به ترتیب با 35و 15 درصد رشد همراه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین تولید محصولات فولادی با 14میلیون تن نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 7.5 درصد رشد داشته و نیز محصولات نورد با تولید 14 میلیون و سیصدهزار تن، رشد 3.5 درصدی را تجربه کرده است.
وی ادامه داد: در این مدت تولید کاتود مس با 160هزار تن، 3.5 درصد افزایش تولید داشته است.

صالحی‌نیا در خصوص تولید خودرو طی 10 ماه گذشته خاطرنشان کرد: در 18 بهمن‌ماه تولید خودرو از مرز یک میلیون دستگاه عبور کرد که امیدواریم تا پایان سال به برنامه ‌پیش‌بینی شده دست پیدا کنیم.

وی گفت: در این مدت 890هزار دستگاه خودروی سواری تولید شده که حدود 60درصد افزایش تولید داشته‌ایم و در مورد اتوبوس و مینی‌بوس 15درصد رشد و کامیون و کشنده با تولید 14هزار و پانصد دستگاه 150درصد افزایش تولید داشته است.

صالحی‌نیا با بیان اینکه البته در خصوص برخی صنایع نظیر سیمان کاهش تولید را نیز تجربه کردیم گفت: امیدواریم کاهش 4.5 درصدی تولید سیمان جبران شود. همچنین در مورد الیاف و پلی‌استر نیز محدودیت‌هایی وجود دارد که امیدواریم در ماه‌های آتی شرایط بهتر شود.

معاون وزیر صنعت با اشاره به میزان صادرات و واردات در 10 ماه گذشته تصریح کرد: در این مدت میزان صادرات 42.5 میلیارد دلار بوده که میزان صادرات میعانات گازی با 55درصد رشد، پتروشیمی 26درصد، کشاورزی 41درصد و صنایع دارویی با 5درصد رشد در صادرات همراه بوده است.

وی همچنین در مورد صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: در این حوزه 9.7 میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم اما در کل میزان صادرات در این حوزه کاهشی بوده است.

وی در مورد واردات نیز گفت: طی 10 ماه گذشته 43میلیارد دلار واردات داشته‌ایم که با رشدی 15درصدی همراه بوده است. البته 60درصد از واردات مربوط به کالاهای واسطه‌ای و بین 15 تا 20 درصد مربوط به کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی بوده است.

وی گفت: از این میزان 28 میلیارد دلار مواد اولیه و واسطه‌ای وارد کشور شده و 4.4میلیون دلار کالای مصرفی وارد شده است.

وی تصریح کرد: عمده کالاهای وارداتی شامل گندم، خودروی سواری، ذرت، برنج، قطعات منفصله خودرو (حدود 600میلیون دلار)، کنجاله سویا و محصولات نهایی صوتی و تصویری بوده است.

وی همچنین با اشاره به واردات خودرو خاطرنشان کرد: براساس ماده 4 حقوق مصرف‌کنندگان (خودرو و لوازم خانگی) کلیه عرضه‌کنندگان، تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای سرمایه‌ای نظیر ماشین‌آلات صنعتی، کشاورزی، صوتی و تصویری و وسایل ارتباطی مکلف به داشتن نمایندگی مجاز هستند که این موضوع قاعده‌ای عام است.

وی گفت: در مورد واردات خودرو نیز 36 شرکت نمایندگی رسمی خدمات پس از فروش دارند و می‌توانند اقلام آبشن‌های خودروهای مربوطه را ارائه دهند. پس کلیه افرادی که با هماهنگی شرکت اصلی اقدام به واردات خودرو کنند می‌توانند آن را ثبت و سفارش کنند.

وی با اشاره به میزان ثبت و سفارش خودرو تا یازدهم بهمن ماه 93 گفت: در این مدت حدود 360هزار دستگاه خودرو ثبت و سفارش شده اما الزاماً این موضوع به معنی واردات نیست.

صالحی نیا در خصوص میزان تسهیلات ارائه شده به واحدهای صنعتی نیز گفت: براساس آمار و اطلاعات بانک مرکزی طی 9ماهه سال 93 باید 74هزار میلیارد تومان به بخش صنعت و معدن تخصیص می‌یافت که این رقم 31درصد از کل تسهیلات پرداختی را شامل می‌شود.

وی گفت: خوشبختانه میزان تسهیلات ارائه شده از 52هزار میلیارد تومان به 73هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی افزود: طی سال‌های 91 و 92 جمعاً حدود 844 واحد تولیدی 2160 میلیارد تومان از منابع ریالی صندوق توسعه ملی پرداخت شده و در سال جاری هم به 760 واحد تولیدی مبلغی به ارزش 2300 میلیارد تومان مصوب شده است و ظرفیت صندوق توسعه ملی به گونه‌ای است تا این ارقام افزایش پیدا کنند.
وی گفت: 90درصد مبالغ پرداختی سرمایه در گردش بوده است.

 

کد N718689

وبگردی