آفتاب

مادلین آلبرایت: معتقدم که دولت آمریکا باید به اوکراینی‌ها سلاح بدهد

مادلین آلبرایت: معتقدم که دولت آمریکا باید به اوکراینی‌ها سلاح بدهد

وزیر امور خارجه اسبق آمریکا تاکید کرد: اروپا در قرن بیستم در یکی از خونین‌ترین دوره‌های تاریخ به سر می‌برد و کشورهای جهان باید به توافقات بین‌المللی از جمله معاهده هلسینکی احترام گذاشته و طبق آن اقدامات روسیه غیرقابل قبول است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مادلین آلبرات، وزیر امور خارجه آمریکا در دوره بیل کلینتون در مصاحبه با اشپیگل گفت: من معتقدم که دولت آمریکا باید به اوکراینی‌ها سلاح بدهد چراکه آنها مورد حمله قرار گرفته‌اند و حق دارند از خود دفاع کنند. ناتو به وضوح نشان داده است که تسلیحات روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد و این کشور حضور نظامی پررنگی در اوکراین دارد. اوکراین غصه غم‌انگیزی در پشت‌سر خود دارد. من سال گذشته در جریان انتخابات آنجا بودم و به میدان استقلال هم رفتم. آنجا مردم برای آزادی و استقلال کشورشان کشته شدند. هیچ‌کس خواهان جنگ نیست اما اگر کسی از خارج هدف حمله قرار گرفت، حق دفاع از خود را دارد.

وی افزود: آمریکا باید تسلیحاتی در اختیار اوکراین قرار دهد که در مقابل تسلیحات روسیه قدرت دفاع داشته باشد. اما آیا این مساله موجب تشدید درگیری‌ها می‌شود؟ باید بگویم که نمی‌دانم. آنها خیلی مسوولانه برخورد نمی‌کنند. اگر کسی بگوید که شما نباید به روس‌ها حمله کنید به آنها می‌گویم که درست است اما این بار روس‌ها تجاوز کرده‌اند. آنها اولین کسی بودند که این کار را کردند. اوکراینی‌ها می‌خواهند که به اروپا تعلق داشته باشند اما این مساله را می‌دانند که باید رابطه همکاری را با کشورهای شرقی نیز برقرار کنند. این راهی برای ترکیب آنهاست.

مادلین آلبرایت در رابطه با مخالفت آلمان با ارسال تسلیحات برای اوکراین و احتمال ایجاد اختلاف میان آمریکا و اروپا گفت: امیدوارم چنین مساله‌ای پیش نیاید چراکه روس‌ها عاشق اختلاف‌افکنی هستند و نهایتاً به آنچه می‌خواهند می‌رسند. معتقدم که پوتین می‌خواهد این منطقه را در امتداد مرزهای غربی خود بی‌ثبات کند. آنچه آنها می‌خواهد تیره کردن روابط آمریکا و اروپاست.

آلبرایت در پاسخ به این سوال که شما از اروپایی‌ها می‌خواهید که به اوکراین سلاح ارسال کنند، گفت: من دیگر دیپلمات نیستم اما امیدوارم توافقی صورت بگیرد. حقیقت این است که ما به عنوان کشورهای مستقل، منافع و روابط مخصوص خود را داریم و هیچ قانونی وجود ندارد که تمام ما یکسان عمل کنیم. من به تصمیم دولت‌های دموکراتیک احترام می‌گذارم.

وزیر خارجه پیشین آمریکا درباره رضایت از عملکرد باراک اوباما تاکید کرد: رئیس‌جمهور آمریکا کاری فوق‌العاده را تحت شرایط بسیار دشوار انجام داده است. به صورت کلی می‌توان گفت که جنگ عراق یکی از بزرگترین اشتباهات سیاست خارجی آمریکا بود و پاسخ اوباما به جنگ افغانستان خوب بود. در همین حال اوباما تصمیم گرفت اقتصاد را احیا کرده و از نرخ بیکاری بکاهد. به نظر من کار او عالی است.

آلبرایت در پاسخ به اشپیگل در رابطه با اینکه اوباما سال گذشته طی سخنانی داعش را با یک سیستم نوپای دبیرستانی مقایسه کرده بود و آیا وی در ظهور داعش مسوول است یا خیر، گفت: گمان نمی‌کنم اینطور باشد.

وی افزود: اگر مسوولیتی وجود داشته باشد، تمام ما در آن سهیم هستیم. خاورمیانه هیچ‌گاه تا این اندازه صحنه آشوب نبوده است. بسیاری از آمریکایی‌ها تفاوت بین شیعه و سنی و مشکلات میان عرب‌ها و ایران را نمی‌دانند و از تبعات جنگ در منطقه اطلاعی ندارند. همه ما به اشتباه تصور کردیم که این مسائل حل می‌شود و برای این، اوباما مسوول نیست.

این مقام سابق آمریکایی درباره احتمال استفاده از نیروی زمینی آمریکا در عراق و سوریه گفت: مردم آمریکا هنوز از جنگ‌های عراق و افغانستان متاثر هستند و هیچ حمایتی برای اعزام نیروی زمینی به این منطقه از جهان در آمریکا وجود ندارد. اوباما به وضوح اعلام کرده است که نمی‌خواهد سربازی اعزام کند و طبق گفته سناتور جان مک‌کین این مساله به بحث گذاشته می‌شود. همانطور که من باور دارم که اوکراینی‌ها حق دفاع از خود را دارند، معتقدم که کشورهای خاورمیانه نیز باید از خودشان دفاع کنند و مهمترین نقشی که آمریکا می‌تواند ایفا کند، آموزش است.

انتهای پیام

کد N718636

وبگردی