آفتاب

فقر و بیکاری بار دیگر آتش نا‌آرامی را در تونس شعله‌ور کرد

فقر و بیکاری بار دیگر آتش نا‌آرامی را در تونس شعله‌ور کرد

تنها مدت کوتاهی پس از سرکار آمدن دولت جدید تونس، اعتراضات مناطق مرزی این کشور با لیبی را فرا گرفته که تا کنون یک کشته برجای گذاشته است. اعتراضات جنوب شرق تونس باز هم جنبه اقتصادی دارد و نشان می‌دهد، فقر و بیکاری که چهار سال پیش به انقلاب تونس انجامید، هنوز ریشه کن نشده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری الجزیره، به دنبال کشته شدن یک جوان تونسی در درگیری‌ با نیروهای امنیتی در منطقه ذهبیه، در جنوب شرق این کشور، ده‌ها تن از مردم دست به تظاهرات زدند که نیروهای امنیتی با استفاده از گاز اشک آور به مقابله با آنها پرداختند.

خبرهای مختلفی درباره علت اصلی مرگ این جوان تونسی منتشر شده است. خبرگزاری رسمی تونس اعلام کرده که این جوان به دلیل استنشاق گاز اشک‌ آور جان خود را از دست داده است. این در حالی است که خبرگزاری آناتولی از کشته شدن وی با شلیک گلوله خبر می‌دهد.

محمد علی العروی، سخنگوی وزارت کشور تونس در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: پلیس تونس برای متفرق کردن معترضانی که به سوی نیروهای امنیتی سنگ و کوکتل مولوتف پرتاب می‌کردند از گاز اشک‌آور استفاده کرده است.

همچنین در درگیری‌هایی در منطقه البلده که زندگی بیشتر ساکنان آن با کیه بر تجارت با لیبی می‌گذرد، تعدادی از جوانان این شهر و نیروهای پلیس زخمی شدند.

بلحسن الوسلاتی، سخنگوی وزارت دفاع تونس اعلام کرد: ارتش در چندین منطقه برای ممانعت از آغاز اقدامات خشونت آمیز مستقر شده است.

خبرگزاری آناتولی با اشاره به اینکه خبرگزاری‌ها دلایل مختلفی برای علت اصلی آغاز این اعتراض‌ها در تونس ارائه کرده‌اند، اعلام کرد:علت اصلی این اعتراضات، افزایش مالیات عبور و مرور در گذرگاه "راس الجدید" و گذرگاه "ذهیبه وازن" در مرز با لیبی است. البته خبرگزاری فرانسه علت اصلی این اعتراض‌ها را مبارزه دولت با بنزین قاچاق عنوان کرد.

تنش‌ها در تونس تنها دو روز پس از اینکه دولت ائتلافی جدید مسئولیت اداره کشور را در دست گرفت، آغاز شد که این مساله از حجم بالای چالش‌های پیش روی دولت، چهار سال پس از انقلاب مردمی این کشور و تاثیر بیکاری و فقر در مناطق مختلف تونس، خبر می‌دهد.

مسئولان تونس از اکتبر 2014 مالیاتی در حدود 30 دینار برای اتباع خارجی از جمله لیبیایی‌ها که از طریق گذرگاه راس الجدید از تونس خارج می‌شوند، اعمال کرد. در مقابل لیبی نیز مالیاتی را برای ورود و خروج تونسی‌ها معین کرد که فعالیت تجار دو کشور را مختل و روند انتقال کالاها را دشوار کرده است.

انتهای

کد N718494

وبگردی