آفتاب
بازتاب بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه های خارجی؛

از افزایش شانس توافق هسته ای تا مخالفت با توافق بد

از افزایش شانس توافق هسته ای تا مخالفت با توافق بد

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل : بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع فرماندهان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مورد موافقت با یک توافق خوب، بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی داشته است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش و پدافند هوایی تاکید کردند: با توافق خوب که دربردارنده عزت، احترام و پیشرفت ملت باشد موافقیم.

این اظهارات از همان ابتدا بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت و رسانه های مهم بیانات مقام معظم رهبری را به صورت فوری و خط به خط بر روی خروجی های خود قرار می دادند. 

رویترز در این زمینه می‌نویسد،‌ روز گذشته آیت‌ الله خامنه‌ای، رهبر ایران‌ اعلام کرد که وی و مردم ایران با قاطعیت از مذاکرات هسته‌ ای حمایت می‌کنند.

به نوشته رویترز، این سخنان صریح‌ ترین حمایتی است که تاکنون رهبر ایران از مذاکرات هسته‌ ای داشته است. 

این رسانه نخستین خبر فوری در این زمینه را با این تیتر منتشر کرده بود «آیت الله خامنه ای (رهبرمعظم انقلاب): آمریکایی ها می گویند توافق نکردن بهتر از توافق بد است، ما هم موافقیم.»

روزنامه هاآرتص چاپ سرزمین های اشغالی، نیز بیانات مقام معظم رهبری درباره مذاکرات هسته ای را با این عنوان که همانند آمریکایی ها توافق نکردن بهتر از توافق بد است، را بر روی خروجی خود قرار داد.

دویچه وله آلمان نیز نوشت: رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با پرسنل نیروی هوایی ارتش گفت که با این سخن آمریکایی ها که توافق نکردن را بهتر از توافق بد خوانده اند، موافق است. ایشان همچنین تاکید کرده که با توافقی که بتواند انجام شود موافقم.

این رسانه غربی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در مورد شرایط توافق احتمالی نیز نوشت: آیت الله خامنه ای با اشاره به اینکه این روش بهانه گیری های پی درپی در جزئیات را به همراه خواهد داشت تصریح کرده که اگر توافقی انجام شود، باید در یک مرحله و در بردارنده کلیات و جزئیات، با یکدیگر باشد. مفاد این قرار داد نیز باید روشن، واضح و غیرقابل تفسیر و تأویل باشد و مفاد توافق نباید به گونه ای باشد که طرف مقابل که عادت به چانه زنی دارد، در قضایای مختلف بهانه جویی کند.

خبرگزاری « ترند » آذربایجان، نیز سخنان مقام معظم رهبری را پوشش داد و در گراش خود نوشت: آیت‌ الله خامنه‌ ای، حمایت خود را از دستیابی به توافق هسته‌ ای اعلام ، ولی ‌تأیید کرده عدم دستیابی به توافق، بهتر از دست یافتن به توافقی است که با منافع ملت ایران در تضاد باشد. 

در این مطلب اشاره شده که به عقیده رهبر معظم انقلاب، مذاکره کنندگان هسته‌ ای ایران همه تلاش خود را برای خنثی کردن سلاح تحریم‌ های دشمن به کار بسته‌ اند.

ترند به نقل از مقام معظم رهبری می‌ نویسد: در صورتی که مذاکره کنندگان در کار خود موفق شوند، بسیار خوب است؛ اما در صورتی که این گونه نشود، ‌راه‌ های فراوانی برای خنثی کردن این سلاح وجود دارد.

رادیو فرانسه نیز در این رابطه گزارش داد: آیت الله خامنه ای در دیدار با فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش و پدافند هوایی این کشور در خصوص روند مذاکرات هسته ای ایران با قدرت های غربی بر سر رسیدن به یک توافق نهایی گفت:با  توافقی که بتواند انجام شود موافقم، البته با توافق بد موافق نیستم.

آیت الله سید علی خامنه ای، رهبر ایران در ادامه افزوده است: توافق نکردن بهتر از توافقی است که با منافع ملت ما در تضاد است.

این رسانه در ادامه توضیح داد: اظهارات رهبر ایران در خصوص تلاش های گروه مذاکره کننده ایرانی در حالی بیان می شود که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز ضمن تأکید بر عدم تمایل طرفین نسبت به تمدید مهلت مذاکرات گفته است شکست در مذاکرات آخر دنیا نیست.

صدای آمریکا : احتمال توافق ایران با سخنان رهبر ایران تقویت شد.

صدای آمریکا گزارش داد: احتمال توافق ایران با قدرت های جهانی بر سر پرونده هسته ای با پیام رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با پرسنل نیروی هوایی تقویت شد.

روزنامه « جروزالم پست » چاپ سرزمین های اشغالی نیز این گفته ها را در بخش خبرهای فوری خود قرار داد و تیتر زد:  رهبر ایران موافق توافق هسته ای خوب است. رهبر ایران روز یکشنبه گفت وی موافق توافق هسته ای (ایران ) با شش قدرت جهانی درصورتی که در تضاد با منافع ملت نباشد، است.

 بی.بی.سی فارسی نیز بیانات رهبری را با این عنوان: رهبر ایران در مورد مذاکرات اتمی: توافق نکردن بهتر از توافق بد است؛ را به عنوان خبر خود برگزید.

‎خبرگزاری فرانسه  نیز با تحلیل بیانات روز یکشنبه مقام معظم رهبری درارتباط با مذاکرات هسته ای نوشت: رهبر ایران توافق نکردن را بهتر از توافق بد دانست. رهبر عالی ایران گفت که توافق نکردن با قدرت های بزرگ در زمینه برنامه هسته ای کشور متبوعش را بر دستیابی به توافقی که در آن منافع ملی تضعیف شود، ترجیح می دهد.

خبرگزاری فرانسه سپس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ آثار مقام معظم رهبری، بخش های دیگری را از بیانات ایشان در این مورد بازتاب داد که «با توافقی که بتواند انجام شود موافقم، البته با توافق بد موافق نیستم و بهتر این است که توافقی نباشد چنانچه با منافع کشور در تضاد است.»

کد N718378

وبگردی