آفتاب

لاوروف: روسیه آماده احیای روابط با ناتو است

لاوروف: روسیه آماده احیای روابط با ناتو است

وزیر امور خارجه روسیه پیش از ترک کنفرانس امنیتی مونیخ گفت، روسیه آماده احیای تماس‌ها با ناتو است اما این تنها در شرایطی انجام می‌شود که خود ائتلاف ناتو برای چنین کاری آمادگی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری راشاتودی، "سرگئی لاوروف"، وزیر امور خارجه روسیه در جمع خبرنگاران گفت: رهبران جهان در مونیخ جمع شدند تا درباره مسائل امنیتی مهم گفت‌وگو کنند. در جریان این کنفرانس اعضای ناتو تمایل خود را برای ادامه مذاکره با روسیه بیان کردند.

با این حال اصلی‌ترین موضع نشست امنیتی مونیخ، بحران اوکراین در مناطق شرقی بود که از ماه ژانویه به شدت افزایش یافته است.

با توجه به تمایل کی‌یف برای پیوستن به ناتو، لاوروف ابراز امیدواری کرد که حمایت گرم این اتحادیه تحت رهبری آمریکا به دولت اوکراین زیانی وارد نکند.

وی افزود: در مورد اوکراین و رابطه‌اش با ناتو و وجه شباهت آن با گرجستان، من ترجیح می‌دهم که بگویم این دو هیچ شباهتی به یکدیگر ندارند. اعضای ناتو در آوریل 2008 در نشست خود اعلام کردند که گرجستان و اوکراین روزی ممکن است عضو ناتو شوند.

لاوروف تاکید کرد: هیچ شکی وجود ندارد که اظهارات ناتو در آن زمان موجب شد که میخائیل ساکاشویلی (رئیس جمهوری وقت گرجستان) در اوستیای جنوبی از جمله علیه نیروهای حافظ صلح اقدام نظامی آغاز کند.

در سال 2008 دولت ساکاشویلی تحت حمایت غرب تلاش کرد تا اوستیای جنوبی را با نیروهای نظامی به کنترل خود درآورد و به همین منظور عملیات حمله علیه حافظان صلح روسیه را آغاز کرد. پس از آن ارتش روسیه برای ناکام گذاشتن حمله گرجستان و برقراری صلح وارد عمل شدند. پس از درگیری سال 2008 روسیه و برخی دیگر از کشورها آبخازیا و یا اوستیای جنوبی را به عنوان کشور مستقل به رسمیت شناختند.

وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنانش تاکید کرد: من بسیار امیدوارم و همین را در جریان سخنرانی‌ام گفتم که چنین حمایت عجولانه‌ای موجب کور شدن دولت فعلی اوکراین نشود.

انتهای پیام

کد N718124

وبگردی