آفتاب

دیدار ایرانی-آمریکایی به ساعت مونیخ

 دیدار ایرانی-آمریکایی به ساعت مونیخ

دیروز، صبح اول‌وقت ساعت‌هفت به وقت محلی، وزیر خارجه ایران و هیات‌همراه، میهمانانی از آمریکا داشتند؛ وزیر خارجه آمریکا و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای این کشور.

شرق: دیروز، صبح اول‌وقت ساعت‌هفت به وقت محلی، وزیر خارجه ایران و هیات‌همراه، میهمانانی از آمریکا داشتند؛ وزیر خارجه آمریکا و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای این کشور. در ادامه دیدارهای فشرده تیم هسته‌ای ایران که از جمعه آغاز شده، روز یکشنبه هیات مذاکره‌کننده ایران، به مدت دو‌ساعت پذیرای همتایان آمریکایی‌شان به سرپرستی وزیران خارجه دو کشور بودند. این دیدار در محل اقامت وزیر خارجه ایران در مونیخ صورت گرفت. دیدار صبح یکشنبه هم مانند دیدارهای ایران و آمریکا در مونیخ، بدون حضور عکاسان خبری انجام شد. یک‌مقام ارشد آمریکایی درخصوص دو‌دیدار دو‌ساعته «ظریف» و «کری»، به خبرگزاری فرانسه گفت: «دو‌طرف برنامه هسته‌ای ایران را مورد بحث و بررسی قرار دادند، در این دیدارها، کری علاقه آمریکا را برای حرکت به سمت (دستیابی به) یک چارچوب سیاسی تا پایان ماه مارس مورد ‌تاکید قرار داد.»
دیدارهای دو‌طرف در حاشیه حضورشان در آلمان، برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ صورت گرفت. هدف این دیدارها هموار‌کردن راه رسیدن به‌توافق جامع هسته‌ای بین ایران و گروه ١+٥ است. همچنین روز گذشته، «محمدجواد ظریف» و «لوران فابیوس»، وزیر خارجه فرانسه در چارچوب مذاکرات هسته‌ای با یکدیگر دیدار کردند.
در‌حالی‌که عصر دیروز مذاکره میان هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا پایان یافت، هیات مذاکره‌کننده ایران، مونیخ را به مقصد تهران ترک کرد.
فرصتی تاریخی
فدریکا موگرینی نیز بخشی از سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ را به موضوع مذاکره هسته‌ای ایران اختصاص داد. او در این سخنرانی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: «فرصتی تاریخی برای یکی از طولانی‌ترین مشکلات جهان داریم و در مرحله حساسی از کار هستیم.» رییس کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با ‌اشاره‌ به دستیابی به یک‌راه‌حل جامع تاکید کرد این توافق باید تضمین کند که برنامه هسته‌ای ایران، برنامه‌ای صلح‌آمیز است ولی فرصت زیادی باقی نمانده ‌است.» او اضافه کرد که «نمی‌توانیم این فرصت را از دست بدهیم.» با این حال او تاکید کرد: «توافق جامع هسته‌ای، چشم‌انداز همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای را در بسیاری از زمینه‌ها فراهم می‌کند.»  
مذاکره هسته‌ای لاوروف و آمانو
اما بحث مذاکرات هسته‌ای، فقط در دیدارهای طرف ایرانی پیگیری نشد، وزیر خارجه روسیه و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن دیدار با یکدیگر در حاشیه‌ کنفرانس مونیخ درباره‌ مساله هسته‌ای ایران، گفت‌وگو کردند.
به گزارش «ریانووستی»، وزارت خارجه روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «لاوروف و آمانو در این دیدار آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ١+٥ در مورد برنامه‌ هسته‌ای این کشور را مورد بحث قرار دادند.» در این بیانیه آمده است: «لاوروف با تمجید از فعالیت حرفه‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص نظارت بر اجرای تعهدات ایران طبق برنامه‌ اقدام مشترک که در ٢٤نوامبر٢٠١٣ با قدرت‌های جهانی بر سر آن به‌ توافق رسید، تاکید کرد که درصورت رسیدن به‌ توافق جامع هسته‌ای، آژانس نقش کلیدی در نظارت بر اجرای این توافق را نیز بر‌عهده خواهد داشت.»
در‌همین‌حال، «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنانی گفت که «در مذاکرات ماه‌های اخیر میان ایران و آژانس پیشرفت خاصی حاصل نشده است اما با‌این‌ حال دو‌طرف بر ادامه مذاکرات در سطوح عالی توافق کرده‌اند.» او در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» گفت: «پیشرفت قابل‌توجهی در مذاکرات ایران و آژانس صورت نگرفته است.»
به گزارش «تسنیم»، «آمانو» که روز شنبه با جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ دیدار کرده‌ بود، اعلام کرد که در مذاکرات ماه‌های اخیر میان ایران و آژانس پیشرفت خاصی حاصل نشده است اما با این‌حال دو‌طرف بر ادامه مذاکرات در سطوح عالی توافق کرده‌اند. او به «وال‌استریت ژورنال» گفت: «پیشرفت قابل‌ توجهی حاصل نشده است. به کار بیشتری نیاز دارد.» او در پاسخ به سوالی دراین‌باره که ظریف قول افزایش سرعت همکاری را داده یا خیر گفت: «هنوز این مساله مشخص نیست.» «آمانو» در این‌باره گفت: «ظریف به صحبت‌های من گوش داد و قبول کرد که مذاکرات با سرعت بیشتری ادامه یابد. او پاسخ منفی نداد.» مدیرکل آژانس در ادامه گفت: «ظریف قبول کرد که مقامات ارشد ایران و آژانس بیشتر و فشرده‌تر با یکدیگر تعامل داشته باشند.» او از دیدار دیگری میان مقامات بلندپایه دوطرف طی هفته‌های اخیر خبر داد، هرچند تاریخ دقیقی برای آن تعیین نکرد. «آمانو» همچنین تاکید کرد که برای ایران عدم پاسخ به سوالاتی درباره اقدامات گذشته این کشور یک گزینه نخواهد بود و باید به آنها پاسخ داده شود.
نتانیاهو همچنان نگران است
اما در‌حالی‌که همه به دنبال تلطیف فضا برای حصول توافق بین ایران و گروه ١+٥ هستند، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسراییل در سخنانی مدعی شد: «ایران و ١+٥ در تلاش برای دستیابی به چارچوب یک توافق بد تا پایان ماه مارس هستند. ما هر کار لازم برای ممانعت از انجام آن را در دستور کار قرار خواهیم داد.» طبق آنچه «تسنیم» به نقل از «هاآرتص» منتشر کرده، «نتانیاهو» گفت: «کشورهای بزرگ و ایران در حال حرکت سریع به سمت توافقی هستند که به ایران اجازه ساخت سلاح هسته‌ای را می‌دهد و این موجودیت اسراییل را به خطر می‌اندازد.» او افزود: «ما همه کاری انجام خواهیم داد و از تمام راه‌ها برای عدم رسیدن به‌توافق بد و خطرناکی که امنیت اسراییل را به خطر می‌اندازد، تلاش می‌کنیم.» او ادامه داد: «ما به مدیریت تلاش‌های بین‌المللی با هدف ممانعت از تجهیز ایران به سلاح هسته‌ای ادامه خواهیم داد.»
همچنین وزیر خارجه ایران روز گذشته در حاشیه کنفرانس مونیخ با رییس‌جمهور اسلوونی دیدار کرد. رییس‌جمهور اسلوونی در این دیدار تاکید کرد: «ایران نقش بسیار برجسته‌ای با توجه به جایگاه و قدرت آن در حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای دارد.» او گفت: «علاقه‌مند به سفر به تهران است و بر‌اساس دعوتی که از سوی روحانی شده است در اولین فرصت و زمان مناسب به ایران سفر خواهد کرد.» و ابراز امیدواری کرد که در اسرع‌وقت موضوع هسته‌ای ایران حل شود و این امر بسیار‌مهم است و آثار مثبتی خواهد داشت.

کری: مذاکرات هسته‌ای تمدید نخواهد شد
فارس: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در مصاحبه با برنامه «میت د پرس» شبکه ان‌بی‌سی گفت که مذاکرات با ایران تمدید نخواهد شد، مگر اینکه چارچوب کلی توافق دقیقا تعیین و مشخص شود. وی با تاکید بر ضرب‌الاجل تعیین‌شده برای مذاکرات ایران و گروه ١+٥ افزود: تنها شانسی که من برای تمدید مذاکرات متصور هستم این است که چارچوب توافق مشخص باشد. وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: اگر ما نتوانیم طی هفته‌های آینده تصمیمات اساسی بگیریم، به‌نظرم تمدید مذاکرات غیرممکن می‌نماید.
کد N718050

وبگردی