آفتاب
/قانون اساسی؛ دستاورد انقلاب اسلامی/

کدخدایی: قانون اساسی جمهوری اسلامی، تبلور آرمان‌های مردم است

کدخدایی: قانون اساسی جمهوری اسلامی، تبلور آرمان‌های مردم است

سخنگوی سابق شورای نگهبان گفت: یکی از ویژگی‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران که در قانون اساسی نیز تصریح شده، حضور مردم در انتخابات، راهپیمایی‌ها و ... است که این حضور نه تنها کمرنگ نشده بلکه روز به روز پررنگ‌تر می‌شود.

سخنگوی سابق شورای نگهبان گفت: یکی از ویژگی‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران که در قانون اساسی نیز تصریح شده، حضور مردم در انتخابات، راهپیمایی‌ها و ... است که این حضور نه تنها کمرنگ نشده بلکه روز به روز پررنگ‌تر می‌شود.

عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تبریک فرا رسیدن 22 بهمن و پیروزی انقلاب اسلامی به ملت شریف ایران، اظهار کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تبلور آرمان‌های مردمی است که در قبل از انقلاب به‌دنبال اجرای احکام اسلامی بوده‌اند و با تلاش‌های فراوان آنها، نظام ستمشاهی برکنار شد و در مقابل نظامی مردمی و مبتنی بر موازین اسلامی اسلامی شکل گرفت.

وی افزود: در شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی،‌ رهبری خردمندانه حضرت امام (ره) و پشتیبانی‌های پرشور و همه‌جانبه مردم را می‌بینیم. اجرای احکام اسلامی آرمان و خواستی بود که مردم داشتند و این موضوع پس از پیروزی انقلاب اسلامی با شکل‌گیری مجلس بررسی نهایی قانون اساسی - همان مجلس خبرگان اول - در قالب یک متن مدون به عنوان منشور و میثاق مردم شکل گرفت.

سخنگوی سابق شورای نگهبان ادامه داد: در همان ابتدا قانون اساسی به عنوان پایه‌های نظام و ارکان نظام سیاسی جدید تبیین شد و در کنار آن حضور مردم به‌عنوان یکی از الزامات شکل‌گیری این نظام بسیار مشهود است؛ چرا که ما در اصل ششم و دیگر اصول قانون اساسی که مربوط به برگزیدن نمایندگان منتخب از سوی مردم است، باز نقش موثر مردم در شکل‌گیری و استمرار نظام جمهوری اسلامی ایران را می‌بینیم.

کدخدایی با بیان این‌که طبیعتاً هر نظامی ارکان مشخصی دارد و یکی از نکات نو و جدید نظام جمهوری اسلامی ایران نسبت به سایر نظام‌های موجود، شناسایی یک نهاد جدید به نام رهبری این نظام بود که در قالب دینی ما از آن تعبیر ولایت فقیه را داریم، گفت: برای رهبری شرایط خاصی نیاز است از جمله این‌که رهبر باید یک کارشناس عالی اسلامی باشد و شرایطی مانند عدالت، تقوا، شجاعت و مدیریت باید در نظر گرفته شود که ما این شرایط را در نظام‌های دیگر نمی‌بینیم.

وی ادامه داد: با گذشت 36 سال از پیروزی باشکوه انقلاب اسلامی، ما این شرایط را در نظام‌مان می‌بینیم. تاکید بر اسلامی و دینی بودن نظام به عنوان خواست اول و آرمان مردم که در قبل از انقلاب فریاد می‌زدند، از ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که در قانون اساسی نیز آمده است، البته با وجود اصلاحاتی که یک دهه پس از آن در قانون اساسی صورت گرفت ولی باز هم چارچوب اولیه نظام ایران را حفظ کرده است.

کدخدایی معتقد است که حضور پرشکوه مردم و مشارکت آنها در تعیین سرنوشت خودشان از ابتدا - قبل از انقلاب - با حضور در راهپیمایی عظیم و پس از آن با تأیید قانون اساسی و نیز در همه مراحل این نظام، این نکته را به اثبات رسانده که مردمی بودن نظام جمهوری اسلامی ایران موضوعی نیست که ما بتوانیم از آن بگذریم و فراموش کنیم.

وی تصریح کرد: در بسیاری از نظامات دیگر ما شاهد بودیم که پس از تحول اساسی مردم از نظامشان فاصله گرفتند اما با هوشیاری حضرت امام (ره) در دهه اول و پس از آن با تدابیر خردمندانه رهبری معظم انقلاب حضور مردم همچنان در نظام اسلامی پرشکوه بوده است و یکی از ویژگی‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی که در قانون اساسی تصریح شده، حضور مردم در انتخابات، ‌راهپیمایی‌ها و ... بوده است که نه تنها کمرنگ نشده بلکه پررنگ‌تر هم شده است.

کدخدایی افزود: اعتقاد مردم در ابتدا به رهبران دینی خودشان بوده است. اعتقاد به این‌که رهبران برای این‌که آنها آینده روشنی داشته باشند، تلاش می‌کنند؛ لذا اعتماد بین مردم و رهبری یک سرمایه بسیار باارزش است که به لطف خداوند تاکنون حفظ شده است. ان‌شاءالله ما بتوانیم شاهد رشد و توسعه نظام مقدسمان باشیم.

انتهای پیام

کد N716681

وبگردی