آفتاب

مذاکرات لیبی تحت نظارت سازمان ملل سه‌شنبه از سر گرفته می‌شود

مذاکرات لیبی تحت نظارت سازمان ملل سه‌شنبه از سر گرفته می‌شود

گروه‌های درگیر در لیبی روز سه‌شنبه با نظارت سازمان ملل مذاکرات خود را برای حل بحران این کشور از سر می‌گیرند. در همین حال منابع پزشکی در لیبی اعلام کردند که در درگیری‌های اخیر بنغازی 23 تن کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، محمد شعیب، معاون پارلمان لیبی گفت: اگر رخداد پیش‌بینی نشده‌ای اتفاق نیفتد مذاکرات صلح میان طرف‌های درگیر در لیبی روز سه‌شنبه با نظارت سازمان ملل از سرگرفته می‌شود.

عبدالقادر حویلی، عضو کنگره ملی لیبی نیز که به گروه‌های شبه نظامی تندرو نزدیک است، زمان برگزاری مذاکرات را تایید کرد اما به مکان آن اشاره نکرد.

از سوی دیگر منابع نظامی و پزشکی در شمال لیبی اعلام کردند که در پی بالا گرفتن درگیری‌ها در شهر بنغازی در روز شنبه، 23 تن کشته و 69 تن دیگر زخمی شدند.

محمد المصراتی، سخنگوی هلال‌احمر لیبی نیز اعلام کرد که تیم هلال‌احمر موفق شده است گذرگاه امنی را در میان درگیری‌های منطقه "الهواری" در جنوب بنغازی ایجاد کند و ده‌ها تن را از مرکز بیماری‌های کلیوی این شهر خارج کند.

پس از اصابت چندین گلوله خمپاره به ساختمان مرکز خدمات بیماری‌های کلیوی و بالا گرفتن تنش‌ در این منطقه، مسوولان این مرکز از هلال‌احمر خواسته بودند تا در خارج کردن بیماران به آنها کمک کنند.

این درگیری‌ها میان نیروهای ارتش و شبه‌نظامیان مسلح مخالف رخ داد، همچنین درگیری‌هایی نیز میان نیروهای ارتش و گروه "انصارالشریعه" در بنغازی رخ داد که در آن هفت نظامی کشته شدند و به این ترتیب آمار کشته‌شدگان طی چهار ماه درگیری به 700 تن رسید.

از سوی دیگر جمعی از ساکنان شهر بنغازی علیه پارلمان طبرق و دولت عبدالله الثنی، نخست‌وزیر دست به تظاهرات زدند و دولت و پارلمان را به شکست در اداره کشور متهم کردند. تظاهرکنندگان معتقدند پارلمان لیبی و دولت الثنی هیچ اقدامی برای شهر بنغازی که از بحران انسانی رنج می‌برد، اتخاذ نکرده‌اند.

شهر بنغازی که زمانی پایتخت اقتصادی لیبی بود، از اوضاع معیشتی وخیمی رنج می‌برد و با قطعی برق، تلفن، اینترنت، گاز و سوخت و همچنین کمبود دارو در بیمارستان‌ها مواجه است.

این اوضاع با ادامه جنگ خیابانی میان شورای انقلابیون بنغازی با نیروهای خلیفه حفتر، فرمانده سابق نیروهای زمینی ارتش لیبی و رهبر عملیات کرامت وخیم‌تر شده و درگیری‌ها موجب آواره شدن تعداد زیادی از ساکنان آن شده است.

از سوی دیگر فراج البراسی، یکی از فرماندهان نظامی ارتش لیبی اعلام کرد که بندر بنغازی در حل حاضر تحت سیطره ارتش است.

انتهای پیام

کد N716497

وبگردی