آفتاب

اپوزیسیون اسرائیل از نتانیاهو خواست تا سخنرانی‌اش در کنگره آمریکا را لغو کند

اپوزیسیون اسرائیل از نتانیاهو خواست تا سخنرانی‌اش در کنگره آمریکا را لغو کند

رهبران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی از نخست وزیر اسرائیل خواستند تا سخنرانی برنامه‌ریزی شده‌اش را در مقابل کنگره آمریکا لغو کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در تازه‌ترین اقدام، جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد، به خاطر سفر خارجی نامشخصی در سخنرانی سه مارس سال جاری میلادی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مقابل کنگره آمریکا حضور نخواهد داشت.

دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا از اینکه نتانیاهو برنامه‌های سخنرانی‌اش را با جمهوری خواهان و پشت سر کاخ سفید هماهنگ کرده، به شدت نارحت شده است.

زهاوا گلون از حزب چپ گرای "مرتز" از نتانیاهو خواست تا برنامه‌هایش را لغو کند.

یائیر لاپید، رهبر میانه‌روها گفت: برگزاری این سخنرانی لطمه‌های جدی به روابط استراتژیک اسرائیل با آمریکا می‌شود.

اسحاق هرتزوگ، رهبر حزب کار گفت: مناقشات حول برگزاری این سخنرانی به جای هشدار به جهانیان درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران به روابط مهم و حساس اسرائیل با آمریکا لطمه می‌زند.

از سوی دیگر، وی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: راه حل دو کشور تنها جایگزین قابل قبول و قابل اجرا برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها است.

هرتزوگ که قرار است در انتخابات قریب الوقوع اسرائیل نتانیاهو را به چالش بکشد، افزود: من کاملا به این راه حل دو کشوری باور دارم. اگرچه ممکن است این راه بسیار دشوار باشد، اما به نظر من این تنها جایگزین قابل قبول و قابل اجرا برای فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها است. در نتیجه من متعهد شده‌ام تا نهایت تلاشم را برای از سرگیری روند سیاسی میان اسرائیل و فلسطین به کار گیرم.

فلسطینی‌ها به دنبال ایجاد یک کشور مستقل در مناطق کرانه باختری، قدس شرقی که بخشی از آن تحت تصرف اسرائیل است و همچنین نوار غزه هستند.

در حالی که نتانیاهو از راه حل دو کشوری برای درگیری میان اسرائیل و فلسطین حمایت کرده اما در ماه‌های اخیر امکان ادامه شهرک‌سازی‌ها در مناطق اشغال شده فلسطین را فراهم ساخته است.

شهرک سازی‌های اسرائیل که بارها از سوی مجمع عمومی سازمان ملل محکوم شده، از نظر فلسطینی‌ها به عنوان یکی از موانع بزرگ بر سر روند صلح تلقی می‌شود.

در حال حاضر از 193 کشور عضو سازمان ملل 135 عضو "کشور فلسطین" را به رسمیت می‌شناسند. با این حال یکی از قطعنامه‌های فلسطین که خواستار پایان اشغال اسرائیل شده بود، 30 دسامبر سال 2014 میلادی از سوی شورای امنیت رد شد. در این رای گیری هشت کشور از جمله روسیه به نفع این قطعنامه رای دادند، در حالی که آمریکا و استرالیا علیه آن رای داده و پنج کشور نیز رای ممتنع دادند.

انتهای پیام

کد N716490

وبگردی