آفتاب
افتتاح کرسی فقه زیدی

تسخیری: وحدت، آرزوی همه بزرگان جهان اسلام و محور تمرکز قرآن است

تسخیری: وحدت، آرزوی همه بزرگان جهان اسلام و محور تمرکز قرآن است

مراسم افتتاح کرسی فقه زیدی با حضور «آیت‌الله تسخیری» رئیس شورای عالی مجمع تقریب، «حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی» رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و «مرتضی بن زید المحطوری» رئیس مؤسسه فرهنگی بدر یمن و از علمای برجسته فقه زیدی در این کشور و جمعی از استادان و پژوهشگران حوزه فقه در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.

مراسم افتتاح کرسی فقه زیدی با حضور «آیت‌الله تسخیری» رئیس شورای عالی مجمع تقریب، «حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی» رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و «مرتضی بن زید المحطوری» رئیس مؤسسه فرهنگی بدر یمن و از علمای برجسته فقه زیدی در این کشور و جمعی از استادان و پژوهشگران حوزه فقه در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت‌الله محمدعلی تسخیری در این مراسم اظهار امیدواری کرد تا این دانشگاه یکی از مجامع علمی بزرگ جهان اسلام محسوب شود و همه افتخارکنند که دانشجوی این دانشگاه باشند.

رئیس شورای عالی مجمع تقریب با تبریک ایام الله دهه فجر، به موضوع وحدت اسلامی پرداخت و افزود: وحدت، محور تمرکز قرآن است و قرآن کریم راه‌های تحقق وحدت را بیان کرده است.

دبیر کل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب، با اشاره به ضرورت وحدت و یکپارچگی امت اسلام گفت: یکی از گام‌های جمهوری اسلامی ایران به سوی وحدت امت اسلامی است و موضوع وحدت، آرزوی همه بزرگان جهان اسلام و محور تمرکز قرآن کریم است.

وی با تلاوت بعضی از آیات با موضوع وحدت اضافه کرد: قرآن سفارش می‌کند همانگونه که دشمنان علیه شما متحد هستند؛ شما نیز علیه آنها متحد شوید و همچنین قرآن تفرقه را همچون کفر می‌داند و عافیت امت اسلام را در دوری از تفرقه برمی‌شمرد.

تسخیری اضافه کرد: چارچوب مشخص کننده امت اسلامی یکی از بیناتی است که در قرآن آمده است.

وی در ادامه گفت: شخصیت بزرگی مانند محمد ابوزهره از بزرگان مذهب زیدیه در کتاب خود نقل می‌کند؛ امام زید به یکی از یاران خود می‌گوید که حاضر است برای وحدت امت اسلامی پاره پاره شود.

تسخیری با اشاره به وضعیت مسلمانان یمن گفت: زیدیه در یمن دشمنان بسیاری مانند سوسیالیست‌ها، ناسیونالیست‌ها و وهابی‌ها دارد و من همواره به امام منصور و دیگر علمای یمن گفته‌ام که تلاش کنند مذهب زیدیه را در یمن نگهدارند.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام به رئیس موسسه فرهنگی بدر یمن تاکید کرد تا مذهب زیدیه را در یمن احیا کند و از نفوذ وهابی‌ها و تکفیری‌ها جلوگیری کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی نیز در آیین افتتاح کرسی فقه زیدی در این دانشگاه، مذاهب مختلف را جزئی از امت اسلام دانست و تاکید کرد: مذاهب به شرط همکاری و تعامل علمی می‌توانند مشکلات و چالش‌های فراروی جهان اسلام را حل کنند.

وی با تبریک و تهنیت ایام الله دهه مبارک فجر، خاطرنشان کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی براساس رسالت وجودی خود، به دنبال استفاده از فرصت‌های حقوقی، قانونی و اجتماعی برای توجه و اهتمام به همه مذاهب است.

وی افزود: در ابتدا که این دانشگاه تاسیس شد، تمامی مجموعه‌های فقهی اسلامی و رشته‌های مرتبط با آن به تصویب رسید ولی با توجه به عدم تصویب برخی از رشته‌ها تا آن زمان که تمامی رشته‌ها بتوانند دایر شوند، لازم دانستیم تا برای پرکردن خلاءهای موجود کرسی‌هایی را تاسیس کنیم.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به راه اندازی کرسی فقه مالکی با حضور استادان فقه تونس و سودان و فقه اباضی با حضور مفتی کشور عمان در سال گذشته، گفت: همان موقع قول دادیم تا کرسی فقه زیدی و حنبلی نیز راه اندازی شود و امروز این فرصت دست داد تا فقه زیدی که در گذشته رشته آن تصویب شده بود، کرسی آن برگزار شود.

مبلغی تاسیس کرسی‌های فقهی مذاهب مختلف در دانشگاه را با حضور علما و اندیشمندان همان مذاهب در راستای استفاده از نقش نخبگان برای رسیدن به علوم اسلامی یکپارچه عنوان و تاکید کرد: مذاهب مختلف جزئی از امت اسلام هستند و به شرط همکاری و تعامل علمی می‌توانند مشکلات و چالش‌های فراروی جهان اسلام را حل کنند.

وی افزود: علوم اسلامی از ابتدای بعثت پیامبر اسلام(ص) و در قرن‌های اول و دوم دارای وحدت (و البته با اختلاف در مدارس ) بودند ولی با دیوارهای مختلفی جدا شدند لذا معتقدیم علوم اسلامی نیازمند بازگشت به قرون اول و دوم است و ادبیات تعامل و همکاری بر آن حاکم شود.

مبلغی با اشاره به نگاه عمیق و افق گشای مقام معظم رهبری در ارتباط با دانشگاه، اعلام کرد که این دانشگاه آماده گشودن فضاهای علمی خود به روی همه مذاهب است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با تاکید بر اراده جدی دانشگاه برای حضور بخشیدن به مذاهب مختلف، اظهار کرد: امروز نوعی اعتماد به دانشگاه مذاهب اسلامی در جهان اسلام بوجود آمده است و این اعتماد می‌تواند برای کمک به جهان اسلام مفید باشد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه فقه زیدی را یکی از مذاهب قدیمی و برخوردار از انعطاف و تعامل با دیگر مذاهب اسلامی توصیف و اضافه کرد: فقه زیدیه توان تعامل و تبادل رای را با مذاهب مختلف دارد و در گذشته ثابت کرده است که می‌تواند با همه مذاهب جهان اسلام به گفتگو بنشیند.

وی حضور دکتر المحطوری از علمای برجسته و معروف یمن برای شرکت در این مراسم را ارزشمند توصیف کرد و با توجه به نگاه تقریبی وی به اسلام، گفت: ایشان توانسته‌اند با بسیاری از علمای اهل سنت و جهان اسلام ارتباط برقرارکنند و در این راستا کتب بسیاری را تالیف کرده‌اند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: این حضور بهانه‌ای است تا بتوانیم با شخصیت‌های مختلف زیدی صحبت و تبادل نظر کنیم و آن‌ها هم اعلام کرده‌اند که با دانشگاه همکاری می‌کنند.

مرتضی المحطوری رییس موسسه فرهنگی بدر یمن و از دانشمندان فقه زیدی در این مراسم گفت: مهم در اسلام، اصل مسلمان بودن است و در موضوع امامت آنچه مهم است عبارت از مسائل اساسی است که امام خمینی(ره) این سیاست را در پیش گرفته و آیت الله خامنه‌ای ادامه دهنده راه پر فروغ ایشان است.

وی ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و انقلاب مردم یمن به اوضاع سیاسی کشور یمن اشاره کرد و گفت: اینک وهابیت سرنگون شده و در یمن حرفی برای گفتن ندارد.

محطوری مذهب زیدی را مذهبی شیعی دانست که مبتنی بر مدرسه اهل بیت(ع) است و افزود: امام زید فرزند امام سجاد (ع) بود و او تمام میراث پدرش را آموخته و در آموخته‌های او میراث امام حسن(ع) و امام حسین(ع) است.

وی همچنین از فقه زیدی و فقه شیعه به عنوان دو بال برای یک جسم یاد کرد و گفت: هیچیک از کتاب‌های مهم زیدی را نمی‌بینید مگر این که از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در آن آمده و بهترین سند برای رسیدن به آموزه‌های اسلامی، اهل بیت(ع) هستند.

این عالم برجسته زیدی در پایان خاطرنشان کرد: روابط ایران و یمن بسیار قدیمی است و در تاریخ دو کشور ریشه دارد و افتتاح کرسی فقه زیدی در دانشگاه مذاهب اسلامی حرکت بسیار میمون و مبارکی است.

در پایان این مراسم با حضور آیت‌الله تسخیری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام سید حسن ربانی نماینده استادان دانشگاه مذاهب اسلامی، محمدحسن تبرائیان معاون امور بین الملل مجمع تقریب مذاهب اسلامی و شماری از دانشجویان دانشگاه مذاهب اسلامی کرسی فقه زیدی به صورت رسمی افتتاح شد.

انتهای پیام

کد N716450

وبگردی