آفتاب
سعید شریعتی:

وجود مرزبندی شفاف بین نقد،تخطئه و توطئه یک ضرورت است

وجود مرزبندی شفاف بین نقد،تخطئه و توطئه یک ضرورت است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اگر کسی به قصد این که رقیبش را از صحنه خارج و یا او را منکوب کند در مورد اندیشه‌ها و سخنان او ایرادی بگیرد، قطعا به چنین رویکردی نقد نمی‌توان گفت.

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اگر کسی به قصد این که رقیبش را از صحنه خارج و یا او را منکوب کند در مورد اندیشه‌ها و سخنان او ایرادی بگیرد، قطعا به چنین رویکردی نقد نمی‌توان گفت.

سعید شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ضمن این که نقد را به معنای افزودن اعتبار یک پدیده خواند، تصریح کرد: نقد کردن یعنی این‌که فرصتی را برای بهتر شدن ایجاد کنیم و وقتی چیزی را نقد می‌کنیم قطعا باید به دنبال بهبود آن باشیم.

وی افزود: نقد به این معنا دو وجه دارد؛ یکی نقد درونی است که طی آن به لحاظ ساختاری یک پدیده را مورد توجه قرار می‌دهیم و به دنبال این هستیم تا ببینیم عوامل و بنیان‌های شکل‌گیری یک اندیشه و رفتار درون خود با هم سازگاری دارند یا خیر و از سوی دیگر آن پدیده با واقعیت بیرونی می‌تواند انطباق داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: وقتی از نقد سیاسی صحبت می‌کنیم باید موارد فوق را لحاظ کنیم تا در انتها بتوانیم به عملی که انجام می‌دهیم نقد بگوییم در واقع باید ببینیم آیا در جهت بهبود و افزودن ارزش افزوده‌ یک پدیده توجه داشته‌ایم و همچنین آیا به لحاظ درون‌ ساختاری آن را مدنظر قرار داده‌ایم و این موضوع را هم بررسی کرده‌ایم که آن مفهوم با واقعیت بیرونی سازگاری دارد یا نه.

شریعتی با بیان این‌که هر نقدی چه نقد سیاسی، چه علمی و چه اخلاقی باید از اصول بالا تبعیت کند، گفت: اگر به این مفاهیم متکی باشیم آن وقت بین تخطئه، تخریب و توطئه فاصله انداخته‌ایم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب وجود مرزبندی شفاف بین نقد، تخریب، تخطئه و توطئه را یک ضرورت دانست و اظهار کرد: اگر همه فعالان و تحلیلگران سیاسی و روشنفکری به این اصول متکی باشند طبعا جریان نقد از جریان تخریب و دسیسه فاصله می‌گیرد و موجب می‌شود در یک تعامل دیدگاه‌ها، نقطه نظرات و رفتارهای سیاسی همه جریانات و فعالان سیاسی ارتقا پیدا کند.

وی تاکید کرد: اگر به دیدگاهی بدون این‌که قصد اصلاح وجود داشته باشد پرداخته شود و افزودن ارزش به آن دیدگاه مورد توجه قرار نگیرد قطعا به سمت تخریب حرکت شده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اگر کسی به قصد این‌که رقیبش را از صحنه خارج و یا او را منکوب کند در مورد اندیشه‌ها و سخنان او ایرادی بگیرد قطعا به چنین رویکردی نقد نمی‌توان گفت؛ چرا که نقد وقتی اتفاق می‌افتد که قصد ارتقای ارزش و اعتبار شخص وجود داشته باشد لذا وقتی می‌بینیم عده‌ای در مقام نقد یک جریان سیاسی گذشته او را تخطئه می‌کنند و هدف‌شان بیش از این‌که اصلاح باشد ایجاد مرزبندی با او با بیان ایرادات و اشکالات است در واقع نقد نمی‌کنند.

انتهای پیام

کد N716250

وبگردی