آفتاب

فیصل مقداد: اعراب باید در سیاست‌های خود بازنگری کنند/اسرائیل و غرب از داعش حمایت می‌کنند

فیصل مقداد: اعراب باید در سیاست‌های خود بازنگری کنند/اسرائیل و غرب از داعش حمایت می‌کنند

معاون وزیر خارجه سوریه تصریح کرد: درسی که کشورهای عربی می‌توانند از جنایت داعش علیه خلبان اردنی بگیرند بازنگری در سیاست‌های خود است که موجب ایجاد چنین فاجعه‌ای شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه در مقاله‌ای برای روزنامه البناء لبنان نوشت: با توجه به اقدام اخیر داعش در اعدام معاذ الکساسبه، خلبان اردنی ما باید بی‌تردید و هرچه سریع‌تر به هماهنگی میان کشورهای خود برای مبارزه با تروریسم بپردازیم. ما خالصانه‌ترین تسلیت‌ها را به خانواده این خلبان اردنی، مردم، کشور، قبایل، ارتش و احزاب ملی اردن تقدیم می‌کنیم. چرا که همواره در جنگ علیه تروریسم و علیه اشغالگری صهیونیست‌ها و توطئه‌های غرب علیه کشور خود و سیاست‌ گمراه سازی رسانه‌های آن بر این ارتش و نیروهای آن تکیه کرده‌ایم.

وی گفت: اگر این تروریست‌ها فکر می‌کنند با اقدامات خود می‌توانند ما و برادرانمان را در اردن شکست داده و خوار کنند در توهم به سر می‌برند. در این زمان که این جنایت هولناک از مرز تصورات گذشته و حتی هولناک‌تر از جنایتی است که افراد مسلح علیه نشریه شارلی ابدو انجام دادند ما تنها صرفا کلماتی ساختگی را از رهبران غربی داعش می‌شنویم و به رغم مشارکت رهبران اردنی در پاریس برای محکومیت این جنایت، اما ما چنین اقدامی را از سوی رهبران غربی برای شرکت در تظاهرات در اردن ندیده‌ایم. در واقع ما می‌دانیم نرون که رم را در سال 67 میلادی به آتش کشید امروز داعشی‌ها که شاگردان وی هستند همین اقدامات را تکرار می‌کنند. اما می‌بینیم که عشیره شعیطات در دیرالزور که هزاران تن از آن‌ها به دست داعش و به طور وحشیانه کشته شده‌اند رهبران عربی و غربی هیچ اقدامی اتخاذ نمی‌کنند و شورای امنیت نیز این جنایات را محکوم نمی‌کند.

مقداد خاطرنشان کرد: همگان می‌دانند که نامگذاری ائتلاف بین‌المللی مقابله با داعش به رهبری آمریکا تنها شامل عوامل شکست در داخل و اهداف آن است پس چطور می‌توانیم بپذیریم که ائتلاف با داعش می‌جنگد در حالی که عربستان و ترکیه که پنهانی با داعش در ارتباط هستند در این ائتلاف مشارکت دارند. همچنین براساس اسناد رسانه‌های غربی ابوبکر البغدادی، رهبر داعش احتمالا در بازداشتگاه‌های آمریکا در عراق برای انجام اقدامات تروریستی آموزش دیده است. اگر ائتلاف به طور جدی وارد جنگ علیه تروریسم شده است چرا در عراق و سوریه به دو صورت مختلف عمل می‌کند؟!

مقداد تصریح کرد: ما در سوریه اتاق‌ عملیات‌هایی را می‌بینیم که نمایندگانی از سازمان اطلاعات آمریکا، عربستان، قطر، فرانسه و ترکیه و همچنین سازمان جاسوسی اسرائیل در آن حضور دارند. در واقع اگر حمایت این کشورها و همچنین طرف اسرائیلی از تروریست‌ها نبود سوریه در جنگ با تروریست‌ها در همان روز اول پیروز می‌شد.

وی گفت: چگونه ممکن است این کشورهای عربی با دیگر کشورها علیه تروریسم هماهنگ شوند. در حالی که ما می‌بینیم آمریکا قصد دارد با آل سعود و نظام رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه برای آموزش مخالفان سوری در عربستان، اردن و ترکیه همکاری کند. در واقع این مخالفانی که آموزش می‌بینند بهتر از داعش و جبهه النصره نخواهند بود.

مقداد افزود: درسی که عرب می‌توانند از جنایت داعش در حق خلبان اردنی بگیرند تنها اشک ریختن نیست بلکه بازنگری در تمامی سیاست‌هایشان است که به این فاجعه انجامید. زمانی هم که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نسبت به رخدادهایی مثل رخدادهای پاریس و دیگر کشورهای عربی و غربی هشدار داد، وی با درایت و بینش خود قطعی بودن گسترش تروریسم به خارج از سوریه و خطر آن بر امنیت و صلح جهانی را پیش بینی کرده بود.

انتهای پیام

کد N715047

وبگردی