آفتاب

هشدار فرمانده ارشد ناتو نسبت به واکنش روسیه به مسلح کردن اوکراین

هشدار فرمانده ارشد ناتو نسبت به واکنش روسیه به مسلح کردن اوکراین

یکی از فرماندهان ارشد ناتو هشدار داد، هرگونه اقدام برای ارائه تسلیحات کشنده دفاعی به اوکراین واکنش خشمگینانه روسیه را در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال "فیلیپ بریدلاو"، فرمانده نیروهای هوایی آمریکا در این باره گفت، هرگونه اقدامی که آمریکا و سایر کشورهای غربی در رابطه با ارائه تسلیحات به اوکراین انجام دهند، می‌تواند موجب واکنشی شدیدتر از سوی روسیه شود.

اظهارات این ژنرال در حالی مطرح می‌شود که نشانه‌هایی از بررسی ارسال سلاح‌های تسلیحاتی دفاعی به اوکراین برای کمک به نیروهای اوکراینی در دولت آمریکا دیده می‌شود. با این حال بریدلاو و سایر فرماندهان آمریکایی تاکید می‌کنند که هیچ راه‌حل نظامی برای درگیری‌های اوکراین وجود ندارد اما اوکراین این حق را دارد تا از خود دفاع کند.

در همین حال فرمانده نیروی هوایی آمریکا طی مصاحبه‌ای درباره درگیری‌های اوکراین اظهار کرد: تمام کاری که ما باید بکنیم بررسی شرایط برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی است. هرگونه کمک به اوکراین باید با در نظر گرفتن واکنش روسیه صورت بگیرد. شرایط در شرق اوکراین در حال بدتر شدن است و هرگونه اقدام آمریکا باید در جهت ایجاد یک راه‌حل سیاسی برای وضعیت این منطقه باشد.

بریدلاو افزود، روسیه به ارائه سلاح‌های سنگین، تجهیزات دفاع هوایی و جنگنده به نیروهای جدایی‌طلب ادامه می‌دهد.

پیش از این نماینده آمریکا در ائتلاف ناتو اعلام کرده بود، تعدادی از نیروهای اطلاعات عملیات و پرسنل ارتشی روسیه در شرق اوکراین در حال خدمت و کمک به جدایی‌طلبان هستند.

وی با اشاره به تجهیزات الکترونیک و سیستم دفاع هوایی جدایی‌طلبان گفت: ما همچنین متوجه شدیم که تعدادی از سربازان روسی نیز در اوکراین حضور دارند و برای استفاده از این تجهیزات به جدایی‌طلبان کمک می‌کنند.

با این حال سایر اعضای ائتلاف ناتو مواضعی افراطی‌تر و شدیدتر درباره ارائه سلاح به اوکراین دارند. کانادا، یکی از متحدان نزدیک آمریکا که محل زندگی اقلیت بزرگی از اوکراینی‌هاست، هیچ برنامه‌ای برای ارائه هرگونه کمک تسلیحاتی به اوکراین ندارد. وزیر دفاع کانادا پیش از این در این باره عنوان کرده بود: ما در حمایت‌های خود از اوکراین بسیار روشن بوده‌ایم. ما یک توافق همکاری دفاعی امضا کرده‌ایم و طی چند ماه گذشته نیز کمک‌های غیرکشنده قابل توجه‌ای به این کشور فرستاده‌ایم و این کاری است که ما به آن ادامه می‌دهیم.

در مصاحبه‌ای دیگر وزیر دفاع آلمان نیز درباره ارائه کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین اظهار کرد: ارائه سلاح به اوکراین برای کمک به دفاع آن از خود می‌تواند نتایج ویرانگری داشته باشد. ارائه سلاح به اوکراین می‌تواند به عنوان یک کاتالیزور عمل کرده و به کرملین برای ورود آشکار به این جنگ بهانه لازم را بدهد.

بریدلاو همچنین در سخنانی با اشاره به مانورهای روسیه در نزدیکی مرز با اوکراین گفت: مقامات درباره محدوده مانورهای هواپیماهای غیراتمی روسیه در نزدیکی مرز با اوکراین نگرانند اما مساله نگران‌کننده‌تر پرواز هواپیماهایی در تعدادی بزرگتر با قابلیت‌های بیشتر در محدوده‌هایی است که آنها پیش از این در آنها فعالیت نمی‌کردند.

فرمانده نیروهای هوایی آمریکا با این حال تاکید کرد که فعلا نیازی به "تماس اضطراری" با همتای روسی وجود ندارد.

انتهای پیام

کد N714976

وبگردی