آفتاب
مصطفی اسداللهی در گفتگو با مهر:

خوشحالم که مردم به طراحی پوسترها واکنش نشان می‌دهند

خوشحالم که مردم به طراحی پوسترها واکنش نشان می‌دهند

مصطفی اسداللهی هنرمند طراح با تأکید بر این که پوستر هفتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر شایسته این رویداد نیست، واکنش مردم به پوسترهای فجر را اتفاق خوبی در عرصه هنرهای تجسمی دانست.

مصطفی اسداللهی هنرمند طراح گرافیک در گفتگو با خبرنگار مهر درباره طراحی پوستر هفتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر گفت: به نظر من این پوستر شایسته رویدادی مثل جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیست و بیشتر مناسب یک جشنواره دانشجویی است.

اسداللهی درباره حساسیت جامعه هنری و مردم نسبت به پوستر جشنواره های بین المللی فجر اظهار کرد: پوستر رسانه ای مردمی است و برای مردم ساخته می شود تا اطلاع رسانی کند در نتیجه مردم می توانند خیلی خوب درباره آن اظهارنظر کنند. با توجه به این که گرافیک به طور کلی هنری کاملاً مردمی است و در بطن زندگی روزمره مردم جایگاه گسترده ای دارد، به نظر من این واکنش ها نسبت به این هنر بسیار خوب است و معتقدم که بی تفاوتی نسبت به آن خوب نیست.

وی با تأکید بر اهمیت نظر مردم و هنرمندان درباره آثار گرافیک به عنوان یک هنر خدماتی برای مردم یادآور شد: وقتی نقاط ضعف و قوت یک پوستر از سوی کارشناسان و مخاطبان اصلی آن که مردم هستند، مطرح می شود، این اتفاق خوبی است و این فضای نقد می تواند به رشد این هنر کمک کند. وقتی امکان تحلیل و انتقاد وجود داشته باشد به شکل غیر مستقیم به رشد و اعتلای هنرهای تجسمی در گرایش های مختلف به خصوص گرافیک یاری می رساند و باعث می شود که هنرمند نیز کارش را درست انجام دهد.

این طراح گرافیک درباره آثاری از هنرمندان بزرگ که گاهی مورد قبول جامعه هنری واقع نمی شود و ارتباط آن با سطح سلیقه مردم یا تنوع کیفیت آثار یک هنرمند توضیح داد: مردم به عنوان مخاطبان اصلی هنر گرافیک کار خوب را تشخیص می دهند، در این میان ممکن است برخی مخاطبان با برخی آثار یک هنرمند خوب رابطه برقرار نکنند که باید دید ریشه آن کجاست اما این امکان نیز وجود دارد که طراحان بزرگ نیز کار متوسط و یا حتی ضعیف در کارنامه هنری خود داشته باشند. این در همه جای دنیا ممکن است اتفاق بیفتد و در رزومه هنری همه طراحان بزرگ دنیا هم این نقاط ضعف و قوت دیده می شود.

این هنرمند با بیان این که طراحان گرافیک مسئولیت بسیار سنگینی را بر دوش دارند، بیان کرد: طراحان مسئولیت سنگینی دارند و باید نسبت به کارشان خیلی توجه کنند و حساسیت نشان دهند، چون این آثار سند فرهنگی کشور ما هستند که می تواند تاثیر مثبت یا نابجا داشته باشد. این اسناد فرهنگی محیط فرهنگی، سلیقه فرهنگی و بصری جامعه را می سازد.

وی در پایان درباره بهترین شیوه طراحی پوستر رویدادهای بزرگ در کشور از طریق فراخوان یا دعوت از هنرمندان شناخته شده است، گفت: فراخوان در همه جا یک حرکت حرفه ای تلقی نمی شود. همه جای دنیا برای رویدادهای بزرگ خود معمولاً از هنرمندان حرفه ای که کار شناخته شده ای دارند و تثبیت شده اند، دعوت به همکاری می کنند. فراخوان در رده کارهایی است که بخواهند به جوانان توجه کنند و از  آثار دانشجویان استفاده کنند.

کد N714524

وبگردی