آفتاب

نمایندگان آنکارا به دیدار اوجالان رفتند

نمایندگان آنکارا به دیدار اوجالان رفتند

در جریان دیدار نمایندگانی از جانب دولت ترکیه و رهبر حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) در محل زندان وی، دو طرف درباره اجرای آتش‌بس و مذاکرات صلح گفت‌وگو کردند؛ اقدامی که پیش از انتخابات پارلمانی هفتم ژوئن 2015 صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، هم مقام‌های دولت آنکارا و هم اعضای حزب حامی کردها موسوم به مردم دموکراتیک در پارلمان خواستار واکنشی متفاوت از جانب عبدالله اوجالان، رهبر محبوس حزب پ.ک.ک بودند.

مقام‌های دولتی به دنبال این هستند که اوجالان به اعضای حزب بگوید دست از درگیری مسلحانه بردارند و حزب مردم دموکراتیک به دنبال این است که بداند آیا اوجالان هنوز هم از تصمیم حزب برای شرکت در انتخابات پارلمانی ژوئن 2015 حمایت می‌کند یا خیر.

البته هنوز هیچ بیانیه یا اظهارنظر رسمی درباره این دیداردر جزیره امرالی، محل حبس اوجالان منتشر نشده است. اما مقوله اصلی در این دیدار اجرای آتش‌بس و در نهایت مذاکرات آتی صلح بود.

این مقوله در اجرای آتش‌بس چهار مرحله دارد:

1- رسمی کردن آتش‌بس به عنوان بخشی از مذاکرات

2- پایان دادن به استدلال «اختیار موازی» پ.ک.ک

3- پایان دادن به موانع نقل و انتقال و تزانزیت امن در منطقه که به واسطه مسدود کردن جاده‌ها به وجود آمده

4- در نهایت توقف انهدام و تخریب زیرساخت‌ها و محوطه‌های ساختمانی و هدف قرار دادن فعالیت‌های اقتصادی در جنوب شرق ترکیه.

اگرچنین اقداماتی توسط اوجالان به اعضای پ.ک.ک ابلاغ شود، دولت احتمالاً گام‌های بعدی را در پیش می‌گیرد که از جمله آنها می‌توان به آزادی زندانیان مرتبط با پ.ک.ک، تغییر در حبس اوجالان، اختصاص یک منشی به وی و اعتمادسازی متقابل اشاره کرد.

انتهای پیام

کد N714500

وبگردی