آفتاب

دبیرکل ناتو: برقراری آتش‌بس در اوکراین اصلی‌ترین اولویت ماست

دبیرکل ناتو: برقراری آتش‌بس در اوکراین اصلی‌ترین اولویت ماست

دبیرکل ناتو اعلام کرد، اولویت اصلی او حمایت از تلاش‌های فرانسه و آلمان برای ایجاد یک آتش بس در شرق اوکراین است به شرطی که با نظارت بر آتش بس مانع از مسلح شدن و بازیابی قدرت مجدد جدایی طلبان مورد حمایت روسیه شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ طی گفت‌وگو با آسوشیتدپرس شرایط کنونی اوکراین را "بحرانی" توصیف کرد.

استولتنبرگ در ادامه اظهاراتش گفت، باید برای حمایت از اقدام سیاسی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه که اخیرا صورت گرفت، تمام تلاش را به کار برد.

این دو سیاستمدار غربی روز پنجشنبه برای دیدار با پترو پوروشنکو، رئیس جمهور اوکراین و پس از آن در روز جمعه برای گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و مقدمه چینی برای ایجاد یک آتش بس به مسکو سفر کردند.

در همین حال دبیرکل ناتو با اشاره به این مساله که آتش بس پیشین از سوی جدایی طلبان نقض و زیر پا گذاشته شد، خاطرنشان کرد: ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا باید اجازه یابند تا هرگونه آتش بس جدید نظارت کنند.

وی در این باره افزود: با اتفاقاتی که ما درباره آتش بس پیشین شاهد بودیم اکنون بسیار مهم است که یک سیستم نظارتی کارآمد برای تضمین احترام به آتش بس وجود داشته باشد.

استولتنبرگ ادامه داد: اما در حال حاضر تمرکز ما بر حمایت از توافقی جامع است که در مسیر پیدا کردن یک راه حل سیاسی قرار داشته باشد.

در مصاحبه‌ای دیگر ژنرال فیلیپ بریدلاو، فرمانده نیروهای هوایی آمریکا و یکی از فرماندهان ارشد ناتو درباره وضعیت اوکراین اظهار کرد: روس‌ها و جدایی طلبان تحت حمایت روسیه از وضعیت آرام پیشین برای آمادگی جهت انجام حملات بیشتر استفاده کردند.

این در حالی است که روسیه اعلام می‌کند، برخی از شهروندان این کشور در کنار شورشیان شرق اوکراین مبارزه می‌کنند با این حال روسیه اتهامات اوکراین و کشورهای غربی را درباره حمایت از آشوب‌های شرق اوکراین با اعزام سرباز و ارسال سلاح رد می‌کند.

استولتنبرگ همچنین عنوان کرد، قصد دارد امروز (شنبه) در حاشیه کنفرانس مونیخ دیدارهایی با پوروشنکو، جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه داشته باشد.

وی در این خصوص اظهار کرد، در دیدار با لاوروف قرار است پاسخ ناتو را به تجاوز روسیه در اوکراین تشریح کند. واکنش ناتو شامل تصمیمات روز پنجشنبه مبنی بر دو برابر کردن تعداد نیروهای واکنش سریع و رساندن آن‌ها به 30 هزار نیرو می‌شود.

دبیرکل ناتو در ادامه درباره دیدارش با لاوروف گفت: من همچنین مجددا بر اهمیت تطابق اقدامات روسیه با قوانین بین‌المللی و احترام گذاشتن به تمامیت ارضی و استقلال اوکراین و همچنین توقف حمایت از جدایی طلبان تاکید خواهم کرد.

انتهای پیام

کد N714360

وبگردی