آفتاب

توافق نیروهای اوکراینی و جدایی‌طلبان برای ایجاد یک "گذرگاه امن انسان‌دوستانه"

توافق نیروهای اوکراینی و جدایی‌طلبان برای ایجاد یک "گذرگاه امن انسان‌دوستانه"

شبه‌نظامیان جدایی‌طلب روس‌گرا و مقام‌های اوکراینی امروز (جمعه) برای ایجاد یک "گذرگاه امن بشردوستانه" به منظور تخلیه غیرنظامیان از مرکز درگیری‌ها در شرق اوکراین توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، رهبر شبه‌نظامیان اوکراینی اعلام کرد که آنها با مقام‌های اوکراینی به توافق رسیده‌اند و قرار است به غیرنظامیان منطقه دبالتسیوه اجازه خروج داده شود. این منطقه پل ارتباطی میان دو شهر مهم تحت کنترل شبه‌نظامیان است که اصلی‌ترین هدف حملات شبه‌نظامیان قرار گرفته است. البته هنوز مشخص نیست که غیرنظامیان این منطقه قرار است به کجا منتقل شوند.

این توافق در حالی صورت می‌گیرد که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه روز پنج‌شنبه با پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین در خصوص برقراری آتش‌بس گفت‌وگو کردند و اواخر امروز (جمعه) رهبران فرانسه و آلمان برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه راهی مسکو می‌شوند.

هدف از این سفرها ملزم کردن طرفین درگیر برای رعایت آتش‌بس توافقی مینسک است. همچنین این مقام‌ها امید دارند که رویکرد روسیه در جانبداری از جدایی‌طلبان اوکراین تغییر کند.

مشاور وزیر کشور اوکراین در پیامی در فیسبوک اعلام کرد که "راهروی سبز" تایید شد و همچنین سخنگوی شبه‌نظامیان دونتسک گفت، امروز حدود 1000 غیرنظامی تخلیه می‌شوند و به آنها این حق داده می‌شود که میان منطقه جدایی‌طلبان و یا مناطق تحت کنترل دولت اوکراین یکی را انتخاب کنند.

درگیری میان نیروهای دولتی اوکراین و شبه‌نظامیان طی دو هفته اخیر به شدت افزایش یافته است و روسیه با قاطعیت هرگونه حمایت از جدایی‌طلبان را انکار می‌کند. با این حال جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه روسیه به جدایی‌طلبان سلاح و نیرو می‌دهد گفت که اوباما تمام گزینه‌ها را بررسی می‌کند و ممکن است که سیستم‌های دفاعی در اختیار اوکراین قرار داده شود.

انتهای پیام

کد N713570

وبگردی