آفتاب

کنفرانس امنیتی مونیخ؛ متمرکز بر خاورمیانه و اوکراین

کنفرانس امنیتی مونیخ؛ متمرکز بر خاورمیانه و اوکراین

پنجاه‌ویکمین کنفرانس امنیتی مونیخ امروز (جمعه) کار خود را آغاز می‌کند و بر گسترش خشونت‌ها در خاورمیانه و اوکراین متمرکز خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری دویچه وله، کنفرانس سه روزه مونیخ با حضور 400 سیاستمدار و کارشناس از سراسر جهان تلاش می‌کند تا راهی برای برون‌رفت از بحران‌های کنونی بیابد.

در شرایطی که جهان شاهد بحران دیپلماسی است، چشم جهان هم‌اکنون به مونیخ دوخته شده تا ببیند که آیا این کنفرانس می‌تواند راه‌حلی برای از سرگیری تلاش‌های دیپلماتیک پیشنهاد کند یا خیر. در حالی که جنگ وحشیانه داعش در خاورمیانه و درگیری در شرق اوکراین تاکنون هزاران کشته بر جای گذاشته است، شرکت‌کنندگان در کنفرانس مونیخ تلاش دارند تا راهی به سمت راه‌حل مذاکره‌شده بیابند.

وولفگانگ ایشینگر، مدیر کنفرانس امنیتی مونیخ در مصاحبه با دویچه وله گفت: ما در حال تجربه سقوط نظم جهانی هستیم و موضوع کنفرانس امسال نیز به همین امر اختصاص یافته است. از آنجایی که این بحران‌ها مهم هستند، کنفرانس امنیتی مونیخ برای دیپلمات‌هایی که به دنبال یافتن راه‌حل هایی برای درگیری‌ها هستند، اهمیت مضاعف پیدا می‌کند.

سران 20 کشور، 60 وزیر امور خارجه و وزیر دفاع و کارشناسان بیشماری قرار است مذاکرات خود را در هتل "بایریشرهاف" مونیخ آغاز کنند و علاوه بر مذاکرات رسمی، گفتگوهایی نیز پشت درهای بسته میان مقام‌ها برگزار می‌شود.

امسال پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیداری رو در رو خواهند داشت. بدون شک، موضوع تشدید خشونت‌ها در شرق اوکراین یکی از مسائل مهم در کنفرانس مونیخ است. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان پس از دیدار با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه و پترو پوروشنکو در کی‌یف و دیدار با ولادیمیر پوتین در مسکو در این نشست حاضر می‌شود.

مرکل همچنان امیدوار است که پوتین از مواضع خود عقب‌نشینی کند. وی به دنبال سازش دیپلماتیک است و فروش سلاح به ارتش اوکراین را نمی‌پذیرد.

جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز ریاست هیات‌ عالی‌رتبه واشنگتن به مونیخ را بر عهده دارد. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این کنفرانس حضور خواهد داشت. معاون اوباما با مسلح کردن اوکراین به تسلیحات مرگبار مخالفت است اما از منتقدان مداخله مسکو در اوکراین نیز محسوب می‌شود. وی احتمالا برداشتن گام‌های بیشتر علیه کرملین را خواستار خواهد شد. آمریکا می‌خواهد که روسیه بهای بیشتری را برای رفتار متجاوزانه خود پرداخت کند.

کنفرانس امنیتی مونیخ که از سال 1963 بنیان نهاده شده، مهمترین کنفرانس امنیتی در جهان شناخته می‌شود اما دلیل آن تنها حضور شرکت‌کنندگان مهم نیست. در کنفرانس مونیخ تصمیمی گرفته نمی‌شود و صرفا ویژهٔ اظهار نظر، رایزنی و دیدارهای سیاسی است. در این کنفرانس هر سال به ‌طور ویژه به یک موضوع مهم امنیت بین‌المللی پرداخته می‌شود. کنفرانس مونیخ به یکی از مجامع بین‌المللی مهم در عرصه امنیت جهانی تبدیل شده ‌است و به دلیل تشابه کمی و کیفی و بازتاب‌های آن با مجمع جهانی اقتصاد، به "داووس امنیتی" نیز شهرت دارد.

انتهای پیام

کد N713442

وبگردی