آفتاب
دردیدار وزیر محیط زیست ترکیه باسفیر ایران در آنکارا بررسی شد

همکاری‌های محیط زیستی ایران و ترکیه

همکاری‌های محیط زیستی ایران و ترکیه

ˈادریس گوللوجه، وزیرمحیط زیست وشهرسازی ترکیه در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا خواهان توسعه و تعمیق هرچه بیشتر همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌ای ایران و ترکیه در زمینه‌های مختلف به ویژه محیط زیست و شهرسازی شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، وزیر محیط زیست و شهرسازی ترکیه با حضور در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا با علیرضا بیکدلی، سفیرجمهوری اسلامی ایران دیدار و پیرامون همکاری‌های مشترک و به ویژه توسعه و تعمیق هر چه بیشتر مناسبات میان ایران و ترکیه در حوزه محیط زیست و شهرسازی و مسکن تبادل نظر بعمل آورد .

وی با اشاره به دیدار های اخیر خود با خانم معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری اسلامی ایران در جریان نشستهای نایرونی و نشست عالی بین المللی محیط زیست در استانبول، این ملاقات ها را بسیار ارزشمند ارزیابی و تصریح نمود : در هر دو دیدار زمینه های فراوان همکاری میان دو کشور در حوزه های گسترده محیط زیست و شهرسازی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و امیدوارم در این خصوص به نتایج روشنی در آینده نزدیک دست یابیم . وزیر محیط زیست و شهرسازی ترکیه افزود : ما با همکاریهای اقتصادی مشترک در سال 2013 حجم مبادلات را در سقف 15 میلیارد دلار تجربه نموده ایم . بدیهی است با توجه به عزم واراده جدی میان مقامات عالی رتبه دو کشور برای توسعه روابط و مبادلات ، رسیدن به هدف 30 میلیاردی در سال 2015 دست یافتنی است . خصوصا اینکه دو کشور دارای حجم قابل توجه مبادلات تجاری و بازرگانی قابل افزایش هستند و امیدواریم بزودی بتوانیم با ارتقاء سطح این مبادلات و خصوصا توسعه همکاری های مشترک در بخش های تعریف شده از جمله موافقتنامه تجارت ترجیحی و نیز ارتقاء و تکمیل ساختار های زیر بنایی هر چه سریعتر به هدف 30 میلیارد دلاری نیز برسیم .خصوصا اینکه سازمان محیط زیست و وزارت خانه های ذیربط در ایران و ترکیه نقش موثری در جهت تحقق و پیش برد این فرایند دارند.

وزیر شهر سازی ترکیه با تاکید بر لزوم توسعه و تعمیق همکاریها ی منطقه ای نیز گفت: در نظر است در ماه مارس آینده همایشی بین المللی در زمینه تغییرات اقلیمی در شهر زعفران بولو در 200 کیلومتری شمال آنکارا برگزار شود . از این جهت مایلیم که همکارانمان از ایران نیز در این اجلاس حضور فعالی داشته باشد.

وی افزود : این اجلاس فرصتی مهم برای ایران و ترکیه خواهد بود تا بتوانند در آستانه کنفرانس بین المللی تغییرات اقلیمی پاریس، تبادل نظر نموده و برای نزدیک سازی دیدگاههای مشترک و تنظیم برنامه همکاری در مجامع بین المللی بحث و تبادل نظر بعمل آورند .

گوللوجه گفت: در دیدار با خانم ابتکار در استانبول توافق شد تا توافقتنامه ای راجع به تنظیم برنامه همکاری در امور محیط زیست بین دو کشور امضا شود. در این راستا پیش نویس این موافقتنامه تهیه و از طریق وزارت خارجه ترکیه به تهران ارسال شده و منتظریم که این توافقتنامه از سوی تهران تکمیل و پس از نهایی شدن و امضا حتما اجرایی شود.

وزیر محیط زیست و شهرسازی ترکیه گفت: دو کشور نه تنها در زمینه محیط زیست، بلکه در زمینه های متفاوتی چون زلزله (با توجه به ویژگیهای دو کشور که زلزله خیز بوده و با ریسک های جدی روبرو هستند)، باید همکاریهای موثری داشته باشند.

وی افزود : ایران و ترکیه از نظر وضعیت سازه شهرها، استحکام ساختمانها مشکلات مشابهی دارند و به هنگام وقوع زلزله ما نسبت به کشورهای پیشرفته تلفات بیشتری می دهیم لذا ما می توانیم در زمینه مهندسی زلزله، رصدخانه و شهرسازی نوین همکاریهای خوبی داشته باشیم.

گوللوجه با اشاره به اینکه رصد خانه قندیلی دانشگاه بسفر استانبول از جایگاه علمی معتبری در زمینه زلزله نگاری برخوردار است و تیم علمی و حرفه ای خوبی نیز دارد، تصریح نمود : با برقراری ارتباط این مرکز با همتایان ایرانی می توانیم همکاریهای علمی و فنی خود در حوزه زلزله شناسی و زلزله نگاری را توسعه دهیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در این دیدار با تاکید بر اهمیت مناسبات سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور گفت : جمهوری اسلامی ایران نیز از آمادگی لازم برای توسعه و تعمیق همکاریها در همه حوزه ها و خصوصا محیط زیست و شهرسازی با ترکیه را در الویت قرار داده است.

وی با اشاره به تهیه و ارسال پیش نویس موافقتنامه همکاری ایران و ترکیه در زمینه محیط زیست و شهرسازی و ارسال آن به تهران گفت: بررسیهای لازم در این زمینه در تهران در حال پیگیری است و سعی خواهد شد این موافقتنامه تا سفر ˈرجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به تهران برای امضا آماده شود.

بیکدلی با اشاره به این که دومین نشست شورای عالی همکاریهای راهبردی ایران و ترکیه نیز قرار است در سفر رئیس جمهوری ترکیه به تهران در ماه مارس برگزار شود، افزود: در این سفر حضور وزیر محیط زیست و شهرسازی نیز می تواند بعد دیگری به همکاریها بدهد.

انتهای پیام

کد N713344

وبگردی