آفتاب
خانلری در گفتگو با مهر:

نمایش وضعیت اقلیت‌ها در ایران نیازمند «دیپلماسی غیردولتی» است

نمایش وضعیت اقلیت‌ها در ایران نیازمند «دیپلماسی غیردولتی» است

نماینده ارامنه شمال در مجلس، با بیان اینکه حملات تبلیغاتی غربی‌ها در زمینه نقض حقوق اقلیت‎ها در ایران ناجوانمردانه است، گفت: برای تبیین واقعیت‌های این حوزه، نیازمند دیپلماسی غیردولتی هستیم.

کارن خانلری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به جایگاه اقلیت‌های دینی در نظام جمهوری اسلامی و با ارزیابی اهداف غربی‌ها از تبلیغات در زمینه نقض حقوق اقلیت‌ها در ایران، اظهار داشت: آنها همیشه در حیطه اهداف راهبردی که علیه ایران دارند، به این حربه‌های تکنیکی نیاز دارند؛ در حالی که اصل ماجرا چیز دیگری است.

وی افزود: گروه‌هایی که این مسائل و تبلیغات را رهبری می‌کنند، به این مبارزه راهبردی غرب با جمهوری اسلامی واقف‌ هستند و با همین ذهنیت گزارش های حقوق بشری را می‌نویسند؛ آنها دارای عناد ایدئولوژیک و سیاسی با ایران هستند.

نماینده ارامنه شمال در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هدف دیگری که غربی‌ها از تبلیغات دائمی در زمینه نقض حقوق بشر و به ویژه حقوق اقلیت‌ها در ایران دنبال می‌کنند، این است که از منابعی استفاده می‌کنند که متعلق به اپوزیسیون مسلح از قبیل سازمان مجاهدین خلق است؛ در حالی که برای رسیدن به یک نتیجه‌گیری علمی درباره یک موضوع، نباید منابع یکطرفه را مد نظر داشت.

خانلری گفت: آنها عمدتا از منابع تبلیغاتی منافقین و دیگر احزاب اپوزیسیون استفاده می‌کنند و بر اساس مطالعه میدانی، این حرف‌ها را نمی‌زنند؛ در حالی که صحبت کردن درباره حقوق بشر نیاز به تحقیق و تفحص میدانی دارد، اما تا جایی که ما مشاهده کرده‌ایم، اینها چنین رویه‌ای ندارند و از دور با داشتن چنین منابعی و از سر عناد این گزارش‌ها را می‌نویسند که با واقعیت مطابقت ندارد.

وی تصریح کرد: موجی که آنها با این گزارش‌های خود به راه می‌اندازند، درواقع یک نوع «پادموج» در برابر وضعیت اقلیت مسلمانان در کشورهای خودشان محسوب می‌شود و البته اینها برای ما تازگی ندارد.

ضرورت استفاده از «دیپلماسی غیردولتی» برای مقابله با تبلیغات غربی ها/ دیپلماسی غیردولتی نقض حقوق بشر را در آمریکا توجیه می‌کند

نماینده ارامنه شمال در مجلس با اشاره به الزامات مقابله با این قبیل تبلیغات غربی‌ها گفت: ما باید در این رابطه کار بیشتری انجام دهیم؛ چرا که دیپلماسی رسمی کشور برای مقابله با این مسائل کافی نیست. مقابله با این تبلیغات، دیپلماسی غیردولتی، پارلمانی و رسانه‌ای را می‌طلبد که ما کمتر به آن پرداخته‌ایم و آنها نیز از همین سوء استفاده می‌کنند.

خانلری با اشاره به وضعیت کشورهای غربی در زمینه حفظ حقوق بشر و اقلیت‌ها تصریح کرد: در آمریکا موارد نقض حقوق بشر خیلی زیاد است، اما دیپلماسی غیردولتی آنها به کمک می‌آید و کار آنها را توجیه می‌کند، در حالی که ما از ظرفیت‌های خودمان کمتر استفاده کرده‌ایم و فعلا تمام بار دیپلماسی را بر عهده دولت گذاشته‌ایم؛ در حالی که با ابزار دیپلماسی غیردولتی می‌توانیم مسائلی مانند حقوق بشر و وضعیت زنان را مطرح کنیم تا واقعیت‌های کشورمان به صورت شفاف مطرح شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی نمایندگان اقلیت‌های دینی در مجلس برای مقابله با این تبلیغات، اظهار داشت: سال گذشته در ژنو با تیم احمد شهید (گزارشگر حقوق بشر در امور ایران) و حتی خود وی دیدار داشتیم و این مسائل را گفتیم؛ پاییز امسال نیز ارامنه و آشوریها در همایش‌های حقوق بشری در سوئیس شرکت کرده‌اند.

دو نکته درباره حقوق اقلیتها در ایران

نماینده ارامنه شمال در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ما در این قضایا تعصب ملی داریم و این حربه‌ها را ناجوانمردانه می‌دانیم، خاطرنشان کرد: اگر مشکلاتی هم در زمینه حقوق اقلیت‌ها در کشور ما باشد، دو نکته در ارتباط با آنها وجود دارد؛ اول اینکه، وقتی وضعیت کشور خودمان را با کشورهای همسایه از قبیل ترکیه یا کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مقایسه می‌کنیم. می‌بینیم که مشکلات اقلیت‌ها در کشور ما اصلا با آنها قابل مقایسه نیست، اما آنها کمتر زیر ذره‌بین غربی‌ها قرار می‌گیرند.

خانلری ادامه داد: نکته دیگر نیز این است که اگر مشکلاتی نیز در کشور ما هست، راه‌حل‌های قانونی نیز وجود دارد؛ به عنوان مثال موکلین من به من مراجعه می‌کنند و باور دارند که می‌توانند مشکلاتشان را حل کنند. به نظر من، بودن یا نبودن اصل مشکل، نمایانگر وضع حقوق بشر در یک کشور نیست؛ بلکه بودن یا نبودن راه‌حل‌های قانونی است که نشان‌دهنده وضعیت حقوق بشر در آن کشور است.

کد N713330

وبگردی