آفتاب

سناتور مک‌کین: آمریکا مقصر استفاده اوکراین از بمب‌های خوشه‌ای است

سناتور مک‌کین: آمریکا مقصر استفاده اوکراین از بمب‌های خوشه‌ای است

جان مک‌کین، رئیس کمیته سنای نیروهای مسلح آمریکا گفت، واشنگتن تا حدی مسوول استفاده مکرر اوکراین از بمب‌های خوشه‌ای در شرق این کشور است. به گفته مک‌کین، وظیفه آمریکا بود که انواع دیگری از تسلیحات را در اختیار کی‌یف قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سناتور جمهوری‌خواه جان مک‌کین در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه تاکید کرد: گمان می‌کنم اگر ما به آنها سلاح‌های مورد نیازشان را می‌دادیم، آنها دیگر احساس نمی‌کردند که مجبورند از بمب‌های خوشه‌ای استفاده کنند. بنابراین، تقصیر استفاده از بمب‌های خوشه‌ای تا حدی به گردن ماست.

دیده‌بان حقوق بشر گزارش‌های ماه نوامبر مبنی بر اینکه ارتش کی‌یف از بمب‌های خوشه‌ای در مناطق مسکونی در جنوب شرق اوکراین خصوصا در دونتسک و لوهانسک استفاده کرده است، تایید کرد. این نهاد همچنین گفت که مهمات خوشه‌ای در دوم اکتبر در دونتسک مستقر شدند که به مرگ یک امدادرسان صلیب سرخ منجر شد.

استفاده از مهمات خوشه‌ای طبق قوانین سازمان ملل، غیر قانونی و نقض قوانین حقوق بشر بین‌المللی است. بیش از 114 کشور جهان معاهده منع استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را امضا کرده‌اند؛ تسلیحاتی که پس از شلیک به صدها تکه تقسیم می‌شود و در هر جهتی پرتاب می‌شود و به صورت کور جان قربانیان را می‌گیرد.

دیده‌بان حقوق بشر، کی‌یف را به دلیل عدم انجام تحقیقات در رابطه با استفاده مکرر ارتشش از بمب‌های خوشه‌ای ممنوعه علیه غیرنظامیان در شرق این کشور مورد انتقاد قرار می‌دهد. آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر اوکراین در واکنش به این اتهامات گفت: «هیچ شواهدی وجود ندارد.» وی در سخنانش تاکید کرد که این گروه باید به مساله کریمه توجه کند که در ماه مارس 2014 از اوکراین جدا شد و به روسیه پیوست.

سناتور مک‌کین همچنین تاکید کرد که چنانچه آمریکا تصمیم بگیرد که اوکراین را به سلاح مجهز کند، مشاوران ارتش باید به این کشور سفر کنند. وی گفت: ما به تعدادی مشاور نظامی احتیاج داریم. البته ما به تعداد زیادی مشاور نیاز نداریم و آنها قطعا وارد عملیات‌های نظامی نمی‌شوند. ما قرار نیست که نیروهای آمریکایی را وارد عملیات‌ها کنیم اما به کی‌یف کمک می‌کنیم تا از خودشان دفاع کنند. اوکراین به سیستم‌های موشکی ضد تانک جاولین و نیز حمایت اطلاعاتی نیاز دارند.

انتهای پیام

کد N712903

وبگردی