آفتاب
صلیب سرخ گزارش داد:

افزایش هزینه های انسانی و چالش های بشردوستانه سوریه در سال 2014

افزایش هزینه های انسانی و چالش های بشردوستانه سوریه در سال 2014

اعداد و ارقام سال 2014 گویای گرفتاری های زیاد مردم سوریه و متعاقب آن تقاضای بوجود آمده از سازمان های بشردوستانه همچون کمیته بین المللی صلیب سرخ است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در تهران، درحالی که پایانی برای بحران سوریه دیده نمی شود، مشقت فراوانی که مردم این کشور به دوش می کشند در سال 2015 بیشتر خواهد شد. ارقام موجود نشان می دهند که تقریبا یک سوم جمعیت 22 میلیونی پیش از جنگ سوریه در حال حاضر در مناطق تحت محاصره زندگی می کنند و یا به مناطق دیگری در این کشور پناهنده شده اند. بیش از سه میلیون سوری دیگر نیز به کشورهای همسایه و مناطق دوردست گریخته اند.

از این رو، و باوجود مشکل ناامنی سال 2014 سال پرچالشی برای نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در سوریه بود. ارسال کمک ها اغلب با تأخیر انجام می شد و یا به تعویق می افتاد. کمیته بین المللی صلیب سرخ، به طور منظم، گفتگوهای صریح و روشنی را با مقامات و دیگر طرفین درگیری دنبال کرد تا ضمانت های لازم را برای ارسال ایمن کمک های بشردوستانه بدست آورد.

باوجود نگرانی ها و محدودیت ها، داوطلبان و کارکنان جمعیت هلال احمر سوریه (با پشتیبانی کمیته بین المللی صلیب سرخ) بیش از هر زمان دیگر از آغاز این درگیری ها در چهار سال پیش، غذا و اقلام ضروری خانوار را هر ماه برای نیم میلیون نفر جمعیت آسیب پذیر در سراسر این کشور فراهم نمودند.

«بوریس میشل» رئیس نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در سوریه می گوید: ما از این واقعیت که جمعیت هلال احمر سوریه و کمیته بین المللی صلیب سرخ دسترسی بهتری به افراد نیازمند کمک، از جمله در طول خطوط مقدم داشته باشند استقبال می کنیم. اما باوجود این که دسترسی به مناطقی که شدیدا متاثر از جنگ هستند بهتر شده است، اما تأثیر مثبت آن در سایه میزان گسترده نیاز های مردم قرار گرفته است: ما باید اجازه انجام کارهای بیشتری را داشته باشیم.

غیرنظامیان و دیگرانی که نقشی در درگیری ها ندارند باید خدمات و کمک های ضروری همچون مراقبت های درمانی و آب را در هر زمان دریافت کنند. باید به زخمیان و بیماران اجازه دسترسی به موقع به مراقبت های درمانی داده شود. برای آنهایی که در درگیری زخمی شده اند و یا دچار بیماری های مزمن هستند، این موضوع مسئله مرگ و زندگی است.

در سال 2014، مقامات محلی آب رسانی که با مهندسین جمعیت هلال احمر سوریه و کمیته بین المللی صلیب سرخ کار می کنند، منابع آبی را برای 15 میلیون نفر در مناطق شهری و روستایی بازسازی و نگهداری کردند. به علاوه کارکنان کمیته بین المللی صلیب سرخ از دستگیرشدگان در بازداشتگاه ها بازدید کردند و به عنوان میانجی در تلاش ها برای برقراری آشتی های محلی عمل نمودند. همچنین به منظور حمایت از داوطلبان و کارکنان جمعیت هلال احمر سوریه در انجام فعالیت های بشردوستانه شان، آموزش و حمایت های مالی به آنها ارائه گردید.

بر این اساس از آغاز درگیری ها 40 نفر از داوطلبان جمعیت هلال احمر سوریه و هفت نفر از داوطلبان جمعیت هلال احمر فلسطین جان خود را حین اجرای وظیفه از دست دادند. سه نفر از کارکنان کمیته بین المللی صلیب سرخ نیز که در سال 2013 ربوده شدند بودند کماکان در اسارت هستند. آقای میشل می گوید: هدف حمله قراردادن امدادگرانی که در حال انجام کار بشردوستانه هستند، به هر وسیله، اسفناک است و نباید هرگز اتفاق افتد.

کمیته بین المللی صلیب سرخ حدود 300 کارمند در دمشق، طرطوس و حلب دارد.  برنامه هایی برای بازکردن دفاتر بیشتری در شمال و جنوب این کشور در سال 2015 وجود دارد تا بتوان به طور موثرتر به جوامع و افراد آسیب پذیر در مناطقی که دسترسی به آن ها سخت است و خطوط مقدم دسترسی داشت.

آقای میشل توضیح می دهد که فعالیت بیطرفانه، مستقل و غیرمغرضانه کمیته بین المللی صلیب سرخ، اساس شکل گیری اعتماد با تمامی طرفین درگیری است و تضمین گر آن است که در مناطقی که به حضور ما نیاز وافر وجود دارد این حضور مورد قبول همه طرفین باشد. با توضیح داده شده درباره روش اصولی ما، باید این اجازه به ما داده شود تا بتوانیم برای کاهش درد و رنج مردم و پاسخ دهی به نیازهای آنان در ماه های آینده، فعالیت های بیشتری انجام دهیم.

کد N712667

وبگردی