آفتاب

مصر کاردار ترکیه را احضار کرد/پوتین به زودی در قاهره

مصر کاردار ترکیه را احضار کرد/پوتین به زودی در قاهره

در حالی که رئیس‌جمهوری روسیه 9 و 10 فوریه (بیستم و بیست و یکم بهمن) آماده سفر به قاهره است؛ وزارت خارجه مصر در اعتراض به مداخله‌های مداوم مسوولان ترکیه در امور مردم مصر، کاردار ترکیه را احضار کرد و از این کشور خواست تا به کار شبکه‌های ماهواره‌ای که هدف‌شان تحریک به اقدامات تروریستی در مصر است، پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، در حالی که قرار است ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پس از 10 سال روز دوشنبه مصادف با بیستم بهمن به مصر سفر کند، روابط میان مصر و ترکیه از زمان برکناری محمد مرسی، رئیس‌جمهور سابق مصر دچار تنش شده، تا جایی که مصر سطح روابط دیپلماتیک خود با آنکارا را کاهش داده و از سفیر ترکیه خواسته تا هرچه سریعتر مصر را ترک کند.

در همین راستا و پس از حوادث رخ داده در مصر وزارت خارجه مصر در اعتراض به مداخله‌های مکرر مقامات ترکیه در امور مصر کاردار ترکیه در قاهره را احضار کرد.

وزارت خارجه مصر اعلام کرد که وزارت خارجه ترکیه بیانیه‌ای را درخصوص حکم صادر شده از سوی دادگاه مصر درباره اعدام برخی از اعضای گروه اخوان‌المسلمین و حادثه حمله به مرکز پلیس و آتش گرفتن خودروها صادر کرده و مدعی شده که مصر به حقوق خانواده شهدا و اجرای عدالت توجهی نمی‌کند.

در همین راستا وزارت خارجه مصر اعلام کرد: مصر هرگز به مواضع ترکیه توجهی نمی‌کند و این سخنان دروغ‌ها و برگرفته از تخیلات ترکیه بوده و مشمئزکننده است. چراکه جامعه بین‌الملل ترکیه را به خاطر اقدامات ناعادلانه علیه ملت خود به نقض آشکار حقوق بشر متهم کرده است.

وزارت خارجه مصر اعلام کرد: بهتر است ترکیه به جای اینکه در امور دیگران مداخله کند، به امور داخلی کشور خود بپردازد و دست از این مداخله‌ها بردارد.

این وزارتخانه ادعاهای مقامات ترکیه در خصوص ایستادگی کنار ملت مصر را رد و در این بیانیه اعلام کرد که تمام اقدامات مسوولان ترکیه در جهت آسیب و ضربه زدن به مردم مصر و بی‌توجهی به آزادی و استقلال آنهاست.

از سوی دیگر عبدالفتاح سیسی در چارچوب طرح فراگیر جنگ علیه گروه‌های تروریستی در سیناء، از تعدادی از گردان‌های وابسته به نیروهای مسلح بازدید کرد.

عبدالفتاح سیسی از تمام نیروها خواست تا با تمام قوا از امنیت و ثبات کشور و ملت دفاع کنند.

سیسی همچنین به منظور آگاهی از میزان آمادگی و توانایی یگان‌های ویژه برای مقابله با چالش‌های روبه‌روی مصر از اعضای این یگان دیدار کرد.

وی همچنین با برخی از افسران و فرماندهان یگان درخصوص وظایف آنها هنگام شرایط فوری گفت‌وگو کرد و ضمن مشاهده سطح عالی نیروهای یگان‌ها از آنها خواست تا برای دفاع از امنیت مصر و مقدسات و جنگ علیه تروریسم تمام تلاش خود را به کار گیرند.

انتهای پیام

کد N712200

وبگردی