آفتاب

روسیه خبر توافق با عربستان برای افزایش بهای نفت را تکذیب کرد

روسیه خبر توافق با عربستان برای افزایش بهای نفت را تکذیب کرد

روسیه امروز چهارشنبه اخبار منتشر شده در مورد توافق مسکو-ریاض برای افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی در ازای قطع حمایت کرملین از سوریه را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، در روزهای اخیر خبری در برخی از رسانه های عربی در مورد توافق پنهانی روسیه و عربستان سعودی برای افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی منتشر شده بود که مسکو این موضوع را تکذیب کرد. 

بر اساس شایعات منتشر شده، توافق کذایی از این قرار بوده که عربستان در ازای پایان حمایت های روسیه از سوریه، تولید نفت خود را کاهش می دهد تا بدین صورت بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یابد. 

در ماه های اخیر بهای نفت در بازارهای جهانی به شدت کاهش یافته که یکی از دلایل اصلی آن پرهیز عربستان و چند کشور دیگر از کاهش تولید نفت است. کاهش بهای نفت برای روسیه که یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت در جهان است مشکلات زیادی را بوجود آورده است بطوریکه در پایان سال گذشته اعلام شد که بواسطه کاهش بهای نفت روسیه سالانه بین 90 تا 100 میلیارد دلار زیان می بیند. 

نفت و گاز ۷۰ درصد از کل صادرات روسیه را تشکیل می‌دهد. بر اساس ارزیابی بانک مرکزی روسیه، اگر قیمت نفت در حدود ۶۰ دلار باقی بماند، اقتصاد این کشور در سال آینده پنج درصد کوچک‌تر خواهد شد و اگر حتی قیمت نفت به بشکه‌ای ۸۰ دلار افزایش یابد، دوباره انتظار می‌رود که رشد اقتصادی کشور منفی هشت دهم درصد کاهش یابد.

کد N711085

وبگردی